viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2007

"Bezpieczeństwo albo śmierć" - Projekt Pilotażowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa na Drodze Krajowej nr 8

22-10-2007
Ministerstwo Transportu wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna przygotowanie kompleksowego projektu o nazwie „Ósemka – osiem - osiemdziesiąt osiem”. „Ósemka to droga krajowa numer 8 (DK8) - najdłuższa w Polsce o długości 791 km, o największej liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych, na której rocznie ginie ok. 150 osób. Dlatego d tej drogi rozpoczynamy nasze działania” – powiedział Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski.

„Bezpieczeństwo albo śmierć. Trzeciej możliwości nie ma. Będę bezkompromisowo walczyć o życie i zdrowie na polskich drogach” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek 21 marca br. w resorcie podczas konferencji prasowej nt. Projektu Pilotażowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym na Drodze Krajowej nr 8. „Wczoraj na naszych drogach wydarzyło się 111 wypadków, w których zginęło 10 osób a ponad 100 zostało rannych. Jako Minister Transportu i zarazem Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłaszam początek nowej polityki Państwa w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chcemy złamać zasadę działania punktowego na rzecz przedsięwzięć kompleksowych” - dodał. W konferencji uczestniczył również Komendant Główny Policji Konrad Kornatowski oraz Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski.

„Chcemy włączyć do współpracy inne organy państwa, podmioty, organizacje i środki masowego przekazu, a co najważniejsze przekonać i pozyskać do współpracy całe społeczeństwo, bo od dawna wiadomo, że bez zmiany zachowań uczestników ruchu drogowego nie dokonają się znaczące zmiany jakościowe i ilościowe w obszarze bezpieczeństwa ruchu” – zapowiedział szef resortu transportu.

W ciągu ostatnich 10 lat na naszych drogach zginęło ponad 60 tysięcy osób i około 100 osób ginie niemal każdego weekendu. W Polsce jest 3 - 4 razy większa liczba wypadków drogowych na 1 km drogi niż w innych krajach Europy i ponad 4 razy większa liczba śmiertelnych ofiar w tych wypadkach. Polskie społeczeństwo i polski rząd nie ma innej alternatywy w obliczu tak wielkiej liczby wypadków drogowych i liczby ich ofiar. Jako kraj należący do Unii Europejskiej zobowiązaliśmy się do zredukowania do roku 2013 liczby osób zabitych w wypadkach drogowych o 50 %. W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2007-2013 założono niezbędny poziom redukcji liczby osób zabitych na drogach krajowych na 75%.

Ministerstwo Transportu wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna przygotowanie kompleksowego projektu o nazwie „Ósemka – osiem - osiemdziesiąt osiem”. „Ósemka to droga krajowa numer 8 (DK8) - najdłuższa w Polsce o długości 791 km, o największej liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych, na której rocznie ginie ok. 150 osób. Dlatego d tej drogi rozpoczynamy nasze działania” – powiedział Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski. „Osiem to osiem pozostałych oprócz drogi krajowej nr 8 jednocyfrowych dróg krajowych od DK1 do DK9, o największym potencjale redukcji osób zabitych w wypadkach. Osiemdziesiąt osiem to pozostałe dwucyfrowe drogi krajowe” - dodał. „Zgodnie z podpisanym wczoraj porozumieniem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad policja włącza się w realizację tego programu” - zapowiedział Komendant Główny Policji Konrad Kornatowski.

„Nasze działania zaczynamy już wczesną wiosną. Na całej długości drogi krajowej nr 8 od Kudowy Zdroju do Budziska we współpracy z Policją zainstalujemy około 100 fotoradarów” - zapowiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek. „Każdy fotoradar poprzedzony będzie dobrze widocznym znakiem informującym o kontroli prędkości. Działaniom tym będzie towarzyszyła szeroko zakrojona akcja uświadamiająco - propagandowa, promująca jazdę z bezpieczną prędkością i odpowiedzialność za ludzkie życie. Równolegle przystąpimy do weryfikacji istniejących ograniczeń prędkości” - dodał. W następnej kolejności realizowany będzie pakiet zadań eliminujących inne przyczyny śmiertelnych wypadków na DK8 a potem na kolejnych ośmiu drogach krajowych. Stopniowo w miarę pozyskiwania środków finansowych program nasz rozszerzać będziemy na pozostałych osiemdziesiąt osiem dróg krajowych.

W tym programie następuje odejście od punktowej metody działań, od przebudowy czarnych punktów. Aktualnie wykonywane są wszechstronne, wielokryterialne analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mają dać odpowiedź na pytanie jakie są główne przyczyny śmiertelnych wypadków w poszczególnych obszarach, na poszczególnych odcinkach dróg. W ten sposób opracowany zostanie program redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach krajowych. W zależności od oceny skuteczności program będzie modyfikowany i aktualizowany, tak aby zapewnić maksymalną jego efektywność.

Tam gdzie wykazane zostanie, że ofiary śmiertelne są wynikiem nadmiernych prędkości, zastosowane będą rozwiązania, które bezwzględnie wymuszą zmniejszenie prędkości, tam gdzie giną piesi poruszający się po jezdni, fizycznie wyeliminowana będzie możliwość wejścia pieszych na jezdnię, tam gdzie dochodzi do śmierci na skutek zderzeń z drzewami stojącymi zbyt blisko jezdni, drzewa te zabezpieczone będą barierami ochronnymi lub w przypadku braku innej możliwości usunięte. Usunięte zostaną zbędne ograniczenia prędkości. Ustawione zostaną ogrodzenia separujące ruch pieszych i pojazdów oraz kładki dla pieszych umożliwiające bezpieczne przejście na drugą stronę drogi. „Mamy cel nadrzędny, jakim jest ochrona ludzkiego życia, który uświęcać będzie zastosowane środki” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek.

Bezpieczeństwo albo śmierć - prezentacja