viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2020

Działania GDDKiA przekładają się na spadek liczby wypadków drogowych

13-11-2020

Systematycznie realizujemy inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego na sieci dróg krajowych. Nie tylko te duże, autostrady i drogi ekspresowe, które zastępują obecne kolizyjne drogi krajowe. Realizujemy także mniejsze zadania, budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych, wchodzące w zakres Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Nasze działania przynoszą wymierne efekty w postaci spadku liczby wypadków drogowych na drogach zarządzanych przez GDDKiA.

Spadek liczby wypadków drogowych

Sieć dróg publicznych w Polsce ma długość ok. 424,6 tys. km, z czego ok. 304 tys. km na nawierzchnię ulepszoną. Dróg krajowych jest ok. 19,4 tys. km, z czego 1,7 tys. km jest administrowane przez miasta na prawach powiatów i Zarządy Obsługi Przejść Granicznych, a pozostałe 17,7 tys. km jest w administracji GDDKiA. Zarządzana przez nas sieć dróg krajowych stanowi ok. 5 proc. wszystkich dróg publicznych w Polsce. Na zarządzanych przez nas drogach w latach 2015-2019 odnotowaliśmy spadek liczby wypadków o 7 proc.

 

Warto podkreślić, że spadek byłby jeszcze większy, gdyby nie wyłączenie od 1 stycznia 2016 roku z systemu nadzoru nad ruchem drogowym około 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle. Potwierdza to raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczący działań w zakresie BRD w 2016 roku, który wskazywał również na znacznie częstszy niż w latach poprzednich wypoczynek wakacyjny w kraju oraz korzystne cen paliw zachęcające do częstszego podróżowania.

 

W dodatku w 2016 r. o 15 proc., w porównaniu do poprzedniego roku, wzrosła w Polsce liczba zarejestrowanych pojazdów, co przyczyniło się do dalszego wzrostu natężenia ruchu na drogach. O 8,4 proc. wzrosła też liczba wydanych po raz pierwszy dokumentów prawa jazdy.

 

Statystyka wypadków 2015-2019

Województwo

2015

2016

2017

2018

2019

woj. dolnośląskie

495

494

459

460

386

woj. kujawsko-pomorskie

199

214

234

225

231

woj. lubelskie

246

275

287

264

247

woj. lubuskie

185

181

197

177

185

woj. łódzkie

568

661

619

612

554

woj. małopolskie

687

719

686

599

554

woj. mazowieckie

792

866

760

716

727

woj. opolskie

220

242

206

179

188

woj. podkarpackie

320

293

288

274

219

woj. podlaskie

160

148

170

178

168

woj. pomorskie

442

513

508

482

420

woj. śląskie

445

430

436

405

409

woj. świętokrzyskie

264

286

295

245

214

woj. warmińsko-mazurskie

418

416

396

284

316

woj. wielkopolskie

371

395

511

467

573

woj. zachodniopomorskie

205

269

206

226

209

Suma:

6017

6402

6258

5793

5600

 

W latach 2015-2019 odnotowano 4 proc. wzrost liczby ofiar śmiertelnych na drogach zarządzanych przez GDDKiA.

 

Statystyka zabitych 2015-2019

Województwo

2015

2016

2017

2018

2019

woj. dolnośląskie

68

93

85

80

72

woj. kujawsko-pomorskie

44

61

60

59

84

woj. lubelskie

65

63

49

67

53

woj. lubuskie

40

50

39

26

40

woj. łódzkie

76

73

72

78

80

woj. małopolskie

67

53

61

63

52

woj. mazowieckie

157

161

137

147

154

woj. opolskie

49

40

36

27

35

woj. podkarpackie

41

37

36

40

43

woj. podlaskie

43

44

54

44

54

woj. pomorskie

36

29

37

46

46

woj. śląskie

52

65

66

50

50

woj. świętokrzyskie

38

41

41

41

58

woj. warmińsko-mazurskie

66

51

44

37

37

woj. wielkopolskie

66

75

84

77

85

woj. zachodniopomorskie

42

49

34

44

46

Suma:

950

985

935

926

989

 

Nadmierna prędkość najczęstszą przyczyną wypadków

Wzrost liczby zabitych przy jednoczesnym spadku liczby wypadków drogowych świadczy przede wszystkim o tym, że przyczyną tych najcięższych w skutkach wypadków jest niedostosowanie prędkości pojazdu do warunków ruchu.

Drogi krajowe są coraz bezpieczniejsze. Nowoczesnych dróg przybywa z roku na rok – obecnie mamy ponad 4200 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Rośnie liczba bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych, stosujemy nowoczesne elementy infrastruktury drogowej, dzięki czemu maleje ogólna liczba wypadków. Jednocześnie lawinowo wzrasta skala przekroczeń dopuszczalnych prędkości.  O tym problemie pisaliśmy tutaj.

 

Bezpieczeństwo pieszych

Na uwagę zasługuje fakt, że corocznie na drogach zarządzanych przez GDDKiA spada liczba wypadków i ich ofiar z udziałem pieszych, co obrazuje następujący wykres.

GDDKiAPodejmujemy działania, aby drogi były dla pieszych jeszcze bezpieczniejsze. Dlatego w latach 2019-2020 wykonaliśmy audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych. Najważniejsze wnioski z blisko dwuletniego audytu wraz z rekomendacjami, co i jak poprawić i jakich błędów nie popełniać, aby na przejściach było bezpieczniej, opublikowaliśmy pod koniec września br.

 

PLMN ma odzwierciedlenie w statystykach

Realizacja Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, która ruszyła wiosną 2016 roku, przynosi już systematyczny spadek długości odcinków niebezpiecznych i wzrost długości odcinków w najbezpieczniejszych klasach ryzyka. Te wyniki będą poprawiać się wraz z realizacją kolejnych zadań Programu. Minister Infrastruktury uzgadnia kolejne programy inwestycji, co umożliwia uruchomienie przetargów i wyłanianie wykonawców inwestycji. Czasem wysoka wycena kosztów zadań przez potencjalnych wykonawców lub brak ofert w przetargach zmuszają nas do powtórzenia przetargu lub rozłożenia realizacji na lata celem uzyskania korzystniejszych cenowo ofert.

 

Bez uzgodnień i zgód realizacja jest niemożliwa

Na przebieg realizacji Programu mają również wpływ zmiany w przepisach i nie zawsze płynna współpraca z gestorami sieci, samorządami czy organami uzgadniającymi dokumentację, a na koniec wydającymi decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

 

Nie tylko PLMN

Bezpieczeństwo na drogach krajowych będzie się zwiększało nie tylko za sprawą realizacji zadań przewidzianych Programem Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych czy też budowy dużych inwestycji autostradowych i ekspresowych. Do 2030 roku powstanie co najmniej 100 obwodnic mniejszych miejscowości i miast. W efekcie, dzięki realizacji inwestycji zapisanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, wyprowadzimy poza centra tych miast ruch tranzytowy, poprawiając bezpieczeństwo wszystkich, użytkowników drogi oraz mieszkańców.

 

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, na realizacje którego przewidziano dodatkowe 2,5 mld zł. W ramach tego Programu m.in. będą powstawały chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Przebudowywane będą skrzyżowania, budowane lewoskręty i kładki dla pieszych. W efekcie wzrośnie ochrona uczestników ruchu oraz przybędzie bezpiecznej infrastruktury drogowej - co przyniesie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia br.