Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2020Systematycznie realizujemy inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego na sieci dróg krajowych. Nie tylko te duże, autostrady i drogi ekspresowe, które zastępują obecne kolizyjne drogi krajowe. Realizujemy także mniejsze zadania, budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych, wchodzące w zakres Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Nasze działania przynoszą wymierne efekty w postaci spadku liczby wypadków drogowych na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
Spadek liczby wypadków drogowych
Sieć dróg publicznych w Polsce ma długość ok. 424,6 tys. km, z czego ok. 304 tys. km na nawierzchnię ulepszoną. Dróg krajowych jest ok. 19,4 tys. km, z czego 1,7 tys. km jest administrowane przez miasta na prawach powiatów i Zarządy Obsługi Przejść Granicznych, a pozostałe 17,7 tys. km jest w administracji GDDKiA. Zarządzana przez nas sieć dróg krajowych stanowi ok. 5 proc. wszystkich dróg publicznych w Polsce. Na zarządzanych przez nas drogach w latach 2015-2019 odnotowaliśmy spadek liczby wypadków o 7 proc.
Warto podkreślić, że spadek byłby jeszcze większy, gdyby nie wyłączenie od 1 stycznia 2016 roku z systemu nadzoru nad ruchem drogowym około 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle. Potwierdza to raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczący działań w zakresie BRD w 2016 roku, który wskazywał również na znacznie częstszy niż w latach poprzednich wypoczynek wakacyjny w kraju oraz korzystne cen paliw zachęcające do częstszego podróżowania.
W dodatku w 2016 r. o 15 proc., w porównaniu do poprzedniego roku, wzrosła w Polsce liczba zarejestrowanych pojazdów, co przyczyniło się do dalszego wzrostu natężenia ruchu na drogach. O 8,4 proc. wzrosła też liczba wydanych po raz pierwszy dokumentów prawa jazdy.
| 
			 Statystyka wypadków 2015-2019  | 
		|||||
|---|---|---|---|---|---|
| 
			 Województwo  | 
			
			 2015  | 
			
			 2016  | 
			
			 2017  | 
			
			 2018  | 
			
			 2019  | 
		
| 
			 woj. dolnośląskie  | 
			
			 495  | 
			
			 494  | 
			
			 459  | 
			
			 460  | 
			
			 386  | 
		
| 
			 woj. kujawsko-pomorskie  | 
			
			 199  | 
			
			 214  | 
			
			 234  | 
			
			 225  | 
			
			 231  | 
		
| 
			 woj. lubelskie  | 
			
			 246  | 
			
			 275  | 
			
			 287  | 
			
			 264  | 
			
			 247  | 
		
| 
			 woj. lubuskie  | 
			
			 185  | 
			
			 181  | 
			
			 197  | 
			
			 177  | 
			
			 185  | 
		
| 
			 woj. łódzkie  | 
			
			 568  | 
			
			 661  | 
			
			 619  | 
			
			 612  | 
			
			 554  | 
		
| 
			 woj. małopolskie  | 
			
			 687  | 
			
			 719  | 
			
			 686  | 
			
			 599  | 
			
			 554  | 
		
| 
			 woj. mazowieckie  | 
			
			 792  | 
			
			 866  | 
			
			 760  | 
			
			 716  | 
			
			 727  | 
		
| 
			 woj. opolskie  | 
			
			 220  | 
			
			 242  | 
			
			 206  | 
			
			 179  | 
			
			 188  | 
		
| 
			 woj. podkarpackie  | 
			
			 320  | 
			
			 293  | 
			
			 288  | 
			
			 274  | 
			
			 219  | 
		
| 
			 woj. podlaskie  | 
			
			 160  | 
			
			 148  | 
			
			 170  | 
			
			 178  | 
			
			 168  | 
		
| 
			 woj. pomorskie  | 
			
			 442  | 
			
			 513  | 
			
			 508  | 
			
			 482  | 
			
			 420  | 
		
| 
			 woj. śląskie  | 
			
			 445  | 
			
			 430  | 
			
			 436  | 
			
			 405  | 
			
			 409  | 
		
| 
			 woj. świętokrzyskie  | 
			
			 264  | 
			
			 286  | 
			
			 295  | 
			
			 245  | 
			
			 214  | 
		
| 
			 woj. warmińsko-mazurskie  | 
			
			 418  | 
			
			 416  | 
			
			 396  | 
			
			 284  | 
			
			 316  | 
		
| 
			 woj. wielkopolskie  | 
			
			 371  | 
			
			 395  | 
			
			 511  | 
			
			 467  | 
			
			 573  | 
		
| 
			 woj. zachodniopomorskie  | 
			
			 205  | 
			
			 269  | 
			
			 206  | 
			
			 226  | 
			
			 209  | 
		
| 
			 Suma:  | 
			
			 6017  | 
			
			 6402  | 
			
			 6258  | 
			
			 5793  | 
			
			 5600  | 
		
W latach 2015-2019 odnotowano 4 proc. wzrost liczby ofiar śmiertelnych na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
| 
			 Statystyka zabitych 2015-2019  | 
		|||||
|---|---|---|---|---|---|
| 
			 Województwo  | 
			
			 2015  | 
			
			 2016  | 
			
			 2017  | 
			
			 2018  | 
			
			 2019  | 
		
| 
			 woj. dolnośląskie  | 
			
			 68  | 
			
			 93  | 
			
			 85  | 
			
			 80  | 
			
			 72  | 
		
| 
			 woj. kujawsko-pomorskie  | 
			
			 44  | 
			
			 61  | 
			
			 60  | 
			
			 59  | 
			
			 84  | 
		
| 
			 woj. lubelskie  | 
			
			 65  | 
			
			 63  | 
			
			 49  | 
			
			 67  | 
			
			 53  | 
		
| 
			 woj. lubuskie  | 
			
			 40  | 
			
			 50  | 
			
			 39  | 
			
			 26  | 
			
			 40  | 
		
| 
			 woj. łódzkie  | 
			
			 76  | 
			
			 73  | 
			
			 72  | 
			
			 78  | 
			
			 80  | 
		
| 
			 woj. małopolskie  | 
			
			 67  | 
			
			 53  | 
			
			 61  | 
			
			 63  | 
			
			 52  | 
		
| 
			 woj. mazowieckie  | 
			
			 157  | 
			
			 161  | 
			
			 137  | 
			
			 147  | 
			
			 154  | 
		
| 
			 woj. opolskie  | 
			
			 49  | 
			
			 40  | 
			
			 36  | 
			
			 27  | 
			
			 35  | 
		
| 
			 woj. podkarpackie  | 
			
			 41  | 
			
			 37  | 
			
			 36  | 
			
			 40  | 
			
			 43  | 
		
| 
			 woj. podlaskie  | 
			
			 43  | 
			
			 44  | 
			
			 54  | 
			
			 44  | 
			
			 54  | 
		
| 
			 woj. pomorskie  | 
			
			 36  | 
			
			 29  | 
			
			 37  | 
			
			 46  | 
			
			 46  | 
		
| 
			 woj. śląskie  | 
			
			 52  | 
			
			 65  | 
			
			 66  | 
			
			 50  | 
			
			 50  | 
		
| 
			 woj. świętokrzyskie  | 
			
			 38  | 
			
			 41  | 
			
			 41  | 
			
			 41  | 
			
			 58  | 
		
| 
			 woj. warmińsko-mazurskie  | 
			
			 66  | 
			
			 51  | 
			
			 44  | 
			
			 37  | 
			
			 37  | 
		
| 
			 woj. wielkopolskie  | 
			
			 66  | 
			
			 75  | 
			
			 84  | 
			
			 77  | 
			
			 85  | 
		
| 
			 woj. zachodniopomorskie  | 
			
			 42  | 
			
			 49  | 
			
			 34  | 
			
			 44  | 
			
			 46  | 
		
| 
			 Suma:  | 
			
			 950  | 
			
			 985  | 
			
			 935  | 
			
			 926  | 
			
			 989  | 
		
Nadmierna prędkość najczęstszą przyczyną wypadków
Wzrost liczby zabitych przy jednoczesnym spadku liczby wypadków drogowych świadczy przede wszystkim o tym, że przyczyną tych najcięższych w skutkach wypadków jest niedostosowanie prędkości pojazdu do warunków ruchu.
Drogi krajowe są coraz bezpieczniejsze. Nowoczesnych dróg przybywa z roku na rok – obecnie mamy ponad 4200 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Rośnie liczba bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych, stosujemy nowoczesne elementy infrastruktury drogowej, dzięki czemu maleje ogólna liczba wypadków. Jednocześnie lawinowo wzrasta skala przekroczeń dopuszczalnych prędkości. O tym problemie pisaliśmy tutaj.
Bezpieczeństwo pieszych
Na uwagę zasługuje fakt, że corocznie na drogach zarządzanych przez GDDKiA spada liczba wypadków i ich ofiar z udziałem pieszych, co obrazuje następujący wykres.
Podejmujemy działania, aby drogi były dla pieszych jeszcze bezpieczniejsze. Dlatego w latach 2019-2020 wykonaliśmy audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych. Najważniejsze wnioski z blisko dwuletniego audytu wraz z rekomendacjami, co i jak poprawić i jakich błędów nie popełniać, aby na przejściach było bezpieczniej, opublikowaliśmy pod koniec września br.
PLMN ma odzwierciedlenie w statystykach
Realizacja Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, która ruszyła wiosną 2016 roku, przynosi już systematyczny spadek długości odcinków niebezpiecznych i wzrost długości odcinków w najbezpieczniejszych klasach ryzyka. Te wyniki będą poprawiać się wraz z realizacją kolejnych zadań Programu. Minister Infrastruktury uzgadnia kolejne programy inwestycji, co umożliwia uruchomienie przetargów i wyłanianie wykonawców inwestycji. Czasem wysoka wycena kosztów zadań przez potencjalnych wykonawców lub brak ofert w przetargach zmuszają nas do powtórzenia przetargu lub rozłożenia realizacji na lata celem uzyskania korzystniejszych cenowo ofert.
Bez uzgodnień i zgód realizacja jest niemożliwa
Na przebieg realizacji Programu mają również wpływ zmiany w przepisach i nie zawsze płynna współpraca z gestorami sieci, samorządami czy organami uzgadniającymi dokumentację, a na koniec wydającymi decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Nie tylko PLMN
Bezpieczeństwo na drogach krajowych będzie się zwiększało nie tylko za sprawą realizacji zadań przewidzianych Programem Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych czy też budowy dużych inwestycji autostradowych i ekspresowych. Do 2030 roku powstanie co najmniej 100 obwodnic mniejszych miejscowości i miast. W efekcie, dzięki realizacji inwestycji zapisanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, wyprowadzimy poza centra tych miast ruch tranzytowy, poprawiając bezpieczeństwo wszystkich, użytkowników drogi oraz mieszkańców.
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, na realizacje którego przewidziano dodatkowe 2,5 mld zł. W ramach tego Programu m.in. będą powstawały chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Przebudowywane będą skrzyżowania, budowane lewoskręty i kładki dla pieszych. W efekcie wzrośnie ochrona uczestników ruchu oraz przybędzie bezpiecznej infrastruktury drogowej - co przyniesie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia br.