viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

OddziałyGDDKiAArchiwum 2020

Podsumowanie audytu przejść dla pieszych na drogach zarządzanych przez GDDKiA

25-09-2020

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest głównym celem działań prowadzonych przez GDDKiA na sieci dróg krajowych. Zdajemy sobie sprawę, że wciąż dochodzi do zbyt dużej liczby wypadków z udziałem pieszych na wyznaczonych dla nich przejściach. Dlatego w latach 2019-2020 wykonaliśmy audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych. Dziś publikujemy najważniejsze wnioski z blisko dwuletniego audytu przejść dla pieszych wraz z rekomendacjami, co i jak poprawić i jakich błędów nie popełniać, aby na przejściach było bezpieczniej.

  • Mały krok GDDKiA, duża poprawa BRD w Polsce - audyt przejść GDDKiA to okazja na wypracowanie jednolitych i spójnych wytycznych dla wszystkich zarządców dróg w Polsce. 

  • Zakończyliśmy pierwszy etap audytu sformułowaniem najważniejszych zaleceń m.in. każde przejście musi być oświetlone, właściwie oznakowane, zapewniać widoczność zarówno ze strony kierowcy jak i pieszego. 

  • Przejścia dla pieszych niespełniające warunków bezpieczeństwa lub niewykorzystywane przez pieszych powinny być zlikwidowane. 

Przybywa nowych dróg, ale wypadków również. Brawura jest kosztowna. 

Z roku na rok przybywa nowych dróg w najwyższych kategoriach A i S.  Nie przekłada się to jednak na znaczący spadek liczby zabitych i rannych. Wynika to przede wszystkich z niewłaściwych zachowań kierowców, łamania przepisów, przekraczania prędkości i brawury. Rocznie wypadki kosztują nas ponad 56 mld zł - pisaliśmy o tym tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/37821/Kosztowne-wypadki-Przypominamy-najwazniejsze-zasady-i-dobre-praktyki-na-drodze.  

 

To gigantyczna kwota, którą można znacząco zmniejszyć, zmieniając złe nawyki kierowców. Dla przykładu wartość realizowanych obecnie inwestycji z Programu Budowy Dróg Krajowych to kwota 47,6 mld zł. Są to wydatki rozłożone na kilka lat, dzięki którym powstanie blisko 100 odcinków nowych dróg o długości ponad 1250 km. Oznacza to, że koszty skutków wypadków kosztują rocznie polskich obywateli więcej niż kilka lat budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad. 
 

Istnieje potrzeba opracowania spójnych i jednolitych wytycznych dla lokalizowania, oznakowania i oświetlenia przejść dla pieszych na wszystkich kategoriach dróg, tj. krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych 

Obecnie przejścia dla pieszych w całej Polsce, na drogach wszystkich kategorii, projektowane są w oparciu o te same przepisy, jednak ich interpretacja jest na tyle zróżnicowana, że przejścia i ich otoczenia wygląda różnie. Nie sprzyja to wytworzeniu wśród pieszych i kierowców pewnych pozytywnych nawyków, związanych z jednolitymi rozwiązaniami w zakresie przejść dla pieszych, co z kolei przekłada się negatywnie na poziom bezpieczeństwa. 

 

Dlatego właśnie wyniki naszego audytu i dokładna analiza przejść dla pieszych mogą być doskonałym punktem wyjścia do przygotowania w pierwszej kolejności takich wytycznych, a później szczegółowych warunków technicznych. Bezpieczeństwo uczestników ruchu jest tak samo ważne na każdej drodze, czy to krajowej, wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej. 

 

Audyt przejść dla pieszych - jeden ze sposobów poprawy BRD 

Nasza działania w zakresie BRD przyjmują zróżnicowaną formę i skalę. Każda nowa inwestycja drogowa, która przejmuje ruch ze starych, mniej bezpiecznych ciągów (budowa S i A), przebudowy i remonty na sieci oraz działania lokalne, jak doświetlanie przejść, budowa chodników, zatok autobusowych, uspokajanie ruchu przez stawianie wysepek – to wszystko sprawie, że na sieci dróg krajowych jest coraz bezpieczniej. Elementem naszych działań w zakresie BRD jest również ten audyt, a następnie wdrażanie jego wyników. 

 

Poprawiamy bezpieczeństwo na sieci dróg, realizując nie tylko działania inżynierskie, ale również analizując i reagując na zachowania uczestników ruchów. Dlatego m.in. współpracujemy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, aby odcinkowy pomiar prędkości (OPP) pojawił się m.in. na S2 i S8 w Warszawie i oraz na A1 między Tuszynem i Częstochową (https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39016/Na-budowanych-odcinkach-autostrady-A1-bedzie-bezpiecznej).

 

Zdaniem specjalistów od bezpieczeństwa ruchu drogowego odcinkowy pomiar prędkości jest najskuteczniejszym narzędziem zapobiegającym przekraczaniu prędkości. Synergia takich działań jak OPP, audyt przejść dla pieszych, likwidacja i przebudowa miejsc niebezpiecznych oraz budowa nowych dróg przekłada się bezpośrednio na podniesienie bezpieczeństwa uczestników ruchu. 

 

Audyt przejść dla pieszych 2019-2020 GDDKiA 

Audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA wnikliwie skontrolowali przejścia dla pieszych na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Do kontroli zakwalifikowano przejścia najbardziej niebezpieczne, aby właśnie w pierwszej kolejności móc je przebudować lub zlikwidować. Podczas audytu szczególnie zwracano uwagę na: 

  • prawidłową lokalizację i geometrię przejścia, 

  • warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy, 

  • stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego, 

  • stan nawierzchni przejścia i przed przejściem, 

  • możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście, 

  • prawidłowość odwodnienia obszaru przejścia, 

  • prawidłowość oświetlenia samego przejścia, jak również miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych. 

Audyt przejść dla pieszych będzie kontynuowany, a kolejne przejścia będą poddawane weryfikacji i analizom. Obecnie ustalamy listę i liczbę przejść, które zostaną objęte drugim etapem audytu. O kolejnych etapach prac będziemy informować na naszej stronie internetowej.  

 

Podsumowanie audytu - jak budować bezpieczne przejścia dla pieszych 

Poniższy dokument „Mankamenty przejść dla pieszych na drogach krajowych w zarządzie GDDKiA” jest podsumowaniem audytu, jaki rozpoczął się w 2019 roku. W opracowaniu wskazano stwierdzone podczas audytu rozwiązania niekorzystne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

 

Wśród najważniejszych zaleceń jest m.in. konieczność oświetlenia każdego przejścia, jak również zapewnienie wymaganej przepisami widoczności na linii pieszy-kierowca. Przejście powinno być również widoczne, podobnie jak jego oznakowanie. Przejście dla pieszych może być wyznaczone, jeżeli istnieje skuteczna możliwość redukcji prędkości przed przejściem do 50 km/h. 

 

Przejścia dla pieszych przez trzy lub więcej pasów ruchu, lub przez drogi o przekroju dwujezdniowym, nie powinny funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej, a pieszy powinien mieć do pokonania jak najkrótszą drogę. Przy wyznaczaniu przejścia dla pieszych nie powinny one obejmować swoją długością np. zatok autobusowych, dróg rowerowych czy dodatkowych pasów ruchu. 

 

Pieszy powinien mieć zapewnione bezpieczne dojście do przejścia dla pieszych i bezpieczną strefę oczekiwania na możliwość przejścia przez jezdnię. Dojście do przejścia i strefa oczekiwania powinny być wolne od przeszkód i posiadać udogodnienia dla niepełnosprawnych. W strefach dojścia do przejścia, jak i w strefie oczekiwania powinna być zapewniona widoczność na linii pieszy-kierowca. 

 

W publikowanym opracowaniu prezentowana jest bogata dokumentacja fotograficzna oraz szczegółowe opisy i analizy zweryfikowanych przejść dla pieszych. Wyniki audytu zostaną wykorzystywane przez oddziały GDDKiA jako materiał pomocniczy, który pozwoli skutecznie i spójnie, na drogach zarządzanych przez GDDKiA, wyeliminować wszelkie nieprawidłowości przy lokalizowaniu nowych przejść dla pieszych oraz usprawnieniu tych istniejących. Wyniki audytu i publikowane opracowanie z podsumowaniem to również świetny poradnik dla innych zarządców dróg w Polsce. Mogą oni korzystać z jego wyników i rekomendacji przy wykonywaniu i planowaniu wszelkich działań skutkujących poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) w zakresie infrastruktury drogowej. 

 

  • Zapraszamy do zapoznania się z obszernym podsumowaniem audytu ujętym w dokumencie: pobierz 

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.