viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Dzień Transportowca i Drogowca

13-08-2020

Wspólne świętowanie drogowców wywodzi się co najmniej z okresu międzywojennego. Coroczne spotkania odbywały się przeważnie z początkiem maja lub pod koniec lipca – w okolicy dnia Świętego Krzysztofa. Miały one charakter odświętny jednak mniej formalny i w przyjaznej, miłej atmosferze spotykała się cała rodzina drogowców, by na piknikach lub w specjalnie do tego celu wynajętych lokalach wspólnie bawić się i świętować. Z czasem organizowanym spotkaniom towarzyszyła oczywiście jakaś część oficjalna podczas, której omawiano bieżąca sytuację oraz odczytywano z tej okazji listy kierownictwa z podziękowaniami i pochwałami dla pracowników za włożony trud i zaangażowanie.

 

Po II wojnie światowej, sporadycznie zaczęto organizować również akademie z tej okazji
i odbywały się one przeważnie przy okazji 1 maja i coraz częściej te spotkania stawały się tubą propagandową władzy.

Po raz pierwszy swoim Świętem transportowcy i drogowcy nazwali dzień 26 kwietnia w 1963 roku podczas uroczystości wręczenia Sztandaru Przechodniego Rady Ministrów i CRZZ za współzawodnictwo pracy zakładów zrzeszonych w transporcie i drogownictwie. Oficjalna akademia z tej okazji miała miejsce w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki. Jak sami związkowcy przyznali nie miała ona typowego zadęcia towarzyszącego późniejszym obchodom tego dnia z późniejszego okresu. Miała charakter, podniosły, uroczysty ale mimo obchodów w ogromnej Sali Kongresowej miała charakter kameralny, wręcz rodzinny i nie miała objawów zawrotu głowy od nadmiaru sukcesów. Mimo, iż ten okres był w budownictwie drogowym czasem licznych inwestycji, powstawały nowe trasy, rozbudowywana była sieć drogowa łącząca zwłaszcza małe miejscowości z większymi ośrodkami a wraz z rozwojem dróg rozwijał się również transport.

 

Sztandar przechodni oraz 1 miejsce za osiągnięcia w 1962 roku otrzymała załoga WPRD Kraków, 2 miejsce zajęło WP PKS Warszawa a trzecie Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych. Później współzawodnictwo i wręczanie Sztandaru przechodniego dla najlepszego zakładu zrzeszającego pracowników ZZTiD stało się nieodzownym elementem Dnia Transportowca i Drogowca.  

 

Ale to dopiero rok później, w ramach rocznych,  hucznych obchodów jubileuszu XX lecia powstania PRL, Uchwałą Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 9 stycznia 1964 został oficjalnie ustanowiony Dzień Transportowca i Drogowca, który na stałe zagościł w kalendarzu a jego obchody miały przypadać na ostatnią niedzielę miesiąca kwietnia.  Propaganda sukcesu wymagała hucznych obchodów uroczystości branżowych, zakładowych i regionalnych. Każda dziedzina życia wówczas świętowała, więc dla porządku, na mocy podobnych uchwał, swój własny dzień do świętowania otrzymali  również min. chemicy, budowlańcy, metalowcy czy pracownicy przemysłu włókienniczego i skórzanego. Świętowanie dni branżowych miało wymiar polityczny ale i większy – społeczny. Powstała przynależność do grupy, która posiadała wspólne wartości, cele a zarazem odrębność,  a to pobudzało do realizacji założonych zakładowych celów.  Transportowcy i Drogowcy  rywalizowali z Hutnikami, Budowlańcami ilością czynów społecznych, wypracowanymi ponad normę godzinami, odwracało to uwagę i zabierało czas utrudniając działalność antyrządową.

 

Na szczeblu centralnym zdecydowano by ogólnopolskie święto transportowców i drogowców odbywało się co 5 lat by huczne imprezy organizować w okrągłe rocznice powstania PRL.

Po raz pierwszy oficjalne, centralne uroczystości Dnia Transportowca i Drogowca odbyły się  24 kwietnia 1964 roku a na miejsce, głównych uroczystości, znów wybrano Salę Kongresową. Tym razem obchody święta odbyły się z wielką pompą. Na obchody ogólnopolskie do Warszawy zjechało z całej Polski 3 tysiące członków związku wraz z rodzinami. Świętowanie rozpoczęto już w godzinach południowych w Urzędzie Rady Ministrów wręczeniem zasłużonym drogowcom i transportowcom wysokich odznaczeń państwowych. Odznaczenia wręczył osobiście Premier, który po uroczystości zaprosił wyróżnionych pracowników na symboliczna lampkę wina. Uroczysta akademia w Sali kongresowej PKiN rozpoczęła się o godzinie 17. Podczas akademii wręczono najlepszym załogom nagrody i sztandary za współzawodnictwo w pracy. Uroczystą, oficjalną akademię zakończył występ artystyczny zespołu ludowego włókniarzy.

Dzień Transportowca i Drogowca obchodzony był choćby na małą skale wszędzie. Różnego rodzaju akademie miały miejsce na szczeblach wojewódzkich i powiatowych we wszystkich zakładach zrzeszających pracowników ZZTID. W większych wydarzeniach brali udział zazwyczaj delegowani, pozostali pracownicy uczestniczyli w akademiach lub uroczystych naradach w mniejszych jednostkach, gdzie odczytywano list na Dzień Transportowca
i Drogowca dedykowany - od Ministra, Dyrektora. Stałym punktem święta były również listy uczestników do najwyższych władz z zapewnieniami dalszej solidnej pracy. Towarzyszyły zarazem tym listom wszelkiego rodzaju zobowiązania wykonania dodatkowych zadań lub wykonania ich ponad normę.

 

Organizowano z tej okazji występy, przeglądy grup muzycznych, bale, konkursy fotograficzne, literackie wśród drogowych zakładów pracy oraz transportowych. Imprezom niekiedy wzorem święta pracy  towarzyszyły okolicznościowe defilady prezentujące sprzęt i osiągnięcia pracowników drogownictwa i transportu.  Pracownicy otrzymywali dodatkowe premie pieniężne lub materiałowe, a spotkanie kończyło się zabawą lub biesiadą.

Nieodzownym elementem święta było wręczanie w tym dniu wszelkiego rodzaju odznaczeń państwowych. Za swoją pracę drogowcy i transportowcy byli odznaczani Krzyżami Odrodzenia Polski, Krzyżami Zasługi, w tym dniu otrzymywali również odznaczenia resortowe – Wzorowy Kierowca i Przodujący Drogowiec.

Złotą i srebrną odznakę Przodujący Drogowiec ustanowiono 1 kwietnia 1969 roku na potrzeby świętowania V Dnia Transportowca i Drogowca, który był częścią celebracji innej, ważnej, okrągłej rocznicy w historii PRL. Po raz pierwszy wręczono ją zasłużonym drogowcom na uroczystościach centralnych odbywających się w Lublinie 26 kwietnia w 1969 roku. Otrzymali ją wówczas jako pierwsi w historii min. A. Gajkowicz, E. Buszma, S. Lenczewski Samotyja, W. Skalmowski.

Siłą napędową tego święta był Związek Zawodowy Transportowców i Drogowców, który przejął tradycje zamierających w powojennej Polsce Związków Zawodowych Brukarzy i Asfalciarzy oraz Związku Zawodowego Pracowników Dróg Kołowych. W latach 70 XX wieku był reprezentantem milionowej rzeszy pracowników przemysłu transportowego i drogowego a do związku należał co czwarty z nich.

 

Szczyt i największe znaczenie tego święta przypada na lata 60 XX wieku. W latach 70 gdy zaczął narastać kryzys, świętowanie tego dnia powoli traciło na znaczeniu i zostało ono uchwałą uchylone w 1976 roku.

Dzień Transportowca i Drogowca nie zniknął jednak z kalendarza i dalej figuruje pod datą 26 kwietnia. W różnych źródłach dalej można znaleźć informację o balach drogowców, konferencjach z okazji tego dnia, pojawiają się życzenia, wzmianki na portalach drogowych. Tradycja przetrwała i nadal w mniejszym lub większym stopniu jest eksponowana
i kultywowana.

Wszystkim, którzy są i czują się Drogowcami, Transportowcami w dniu ich święta WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO!