viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Droga za mąkę

13-08-2020

Współcześnie koszt budowy kilometra drogi szacuje się w milionach złotych czy można więc wybudować ją za worek mąki? Co ma żyto wspólnego z drogą? Wydawać się nam może to niemożliwe, jednak takie sytuacje miały miejsce w historii drogownictwa i budowano drogi płacąc za pracę przy ich budowie i utrzymaniu mąką.

Okres międzywojenny kojarzy się nam z rozwojem miast, odbudową i sielankowymi widokami kreowanymi starymi filmami, fotografią, książkami, albumami, wspomnieniami. Czas widziany przez pryzmat osób zamożnych, elit posiadających aparat fotograficzny, umiejących czytać i pisać faktycznie tak odbieramy, a dodatkowo po okresie Polski Ludowej często idealizujemy. Z rzadka spotykamy opisy „zza kulis” tych obrazów. Większe miasta przyciągały rzesze ludzi, którzy szukali lepszego życia, pracy – choć mało płatnej to jednak pracy, sposobu na życie. Za czasów zaborców, choć odmienne prawa miały uregulowania systemowe warunkujące pracę w mieście, na roli, szkolnictwo, prace, bezrobocie itd. Odzyskując niepodległość, oprócz wolności otrzymaliśmy problemy, których rozwiązanie spoczywało na młodziutkim tworze państwowym, choć ze znamienitymi rządzącymi.

 

Powracali do kraju Polacy z różnych zakątków świata, zmęczeni tułaczką lub wojowaniem. Choć rąk do pracy było wiele, nie było możliwości ich wykorzystania w sposób płatny, po prostu z ograniczeń finansowych. Bardzo trudnym okresem okazały się lata 30 XX wieku, gdy zwiększyła się migracja ludności z wsi do miast oraz emigracja poza granice kraju.  Przeludnione aglomeracje nie posiadały wystarczającej ilości budynków, mieszkań a z czasem organizowane schroniska dla bezdomnych nie mogły ich przyjmować z powodu braku miejsc. Wieś tego czasu była przeludniona, ludzie po prostu nie posiadali ziemi która mogli by uprawiać lub też technika jej uprawy zatrzymała się na kilku wiekach wcześniej. Zgodnie z danymi ze spisu ludności z 1931 roku, ludność wiejska stanowiła 73 % mieszkańców kraju.

 

By kraj mógł funkcjonować, należało zapewnić środki finansowe, co miały przynieść budujący się przemysł, rozwój koniunktury, która napędziła by życie gospodarcze. Z tego „urobku” kolejno naprawiane miały być inne dziedziny życia w tym również drogi, których w połowie lat 30 mieliśmy około 340 tysięcy kilometrów, z czego 58 tysięcy to drogi bite i z tego 2,5 kilometra pokrytych płytami betonowymi, asfaltem czy brukiem.

Bez dróg nie ma rozwoju – o czym pisał już kilka wieków wcześniej Sebastian Sierakowski – rektor Szkoły Głównej Krakowskiej. A co gdy nie ma pieniędzy ?

Wiosną 1934 roku Wydział Powiatowy w Żydaczowie otrzymał przydział 590 ton zboża by przeprowadzić dożywianie ludności. Akcja miała na celu poprawę bytu w trudnym okresie na przednówku i zmniejszenie migracji szukających „chleba”.

Przednówek (przed nowymi zbiorami) – to dziś już historyczne, nieprecyzyjne określenie czasu liczonego na wsi pomiędzy okresem kończenia się zapasów żywności z poprzedniego roku w gospodarstwach, zwykle pod koniec zimy, a okresem zazielenienia się łąk (w stopniu umożliwiającym rezygnację z karmienia bydła paszą zimową) i pierwszych plonów w nowym roku. W czasie przednówka większość chłopów zmuszona była do znacznego ograniczenia posiłków, miejscami powodowało to głód, który wprowadzał do codziennego menu komosę białą (lebiodę), perz, pokrzywy i korę.

 

 W ramach akcji zboże miało zostać zmielone, a otrzymana z niego mąką rozdysponowana wśród osób potrzebujących. W ogólnym kryzysie postanowiono wykorzystać to dobrodziejstwo jako zapłatę za pracę. U podstaw takiej decyzji leżała idea, by zboże trafiło do osób, które pomocy potrzebują i otrzymaną mąkę sami spożytkują. Zachodziła obawa spekulacji i kombinacji na rynku rolnym, zmniejszając cenę zboża i tak dość niską.

Władze samorządowe zawarły umowy na zmielenie otrzymanego zboża z młynami rozmieszczonymi na terenie całego powiatu. Zobowiązany młyn miał odebrać zboże ze stacji przeładunkowej własnym transportem, przechować, mleć, a następnie sukcesywnie wydawać osobom posiadającym asygnaty na mąkę. Za swoje usługi każdy młyn otrzymał wynagrodzenie w postaci od 10 – 20 % powierzonego zboża w zależności od odległości transportu ze stacji kolejowej do młyna.  Jak przy każdych usługach, tak i w młynarstwie, jakość świadczeń i pracy była różna i pozwolono pracownikom posiadający asygnatę zweryfikować ten zakres pozostawiając dowolność wyboru młyna. Umowy nie przewidywały ile zboża otrzyma każdy młyn , natomiast władze miały sukcesywnie uzupełniać zapasy zboża w tych młynach, w których się one wyczerpywały. Takie warunki miały zapewnić wysoką jakość zmielonej mąki.

 

Po zorganizowaniu dystrybucji zboża, władze powiatowe zajęły się organizowaniem robót, za które miały być wydawane przydziały na mąkę. Zakres prac do wykonania obejmował kopanie rowów, ścinanie bankietów, nawiezienie żwiru oraz szereg innych drobnych prac drogowych. Jak wspomniano wcześniej głównym celem akcji było dożywienie ludności więc nie było żadnych ograniczeń względem płci i wieku, a do pracy mógł się zgłosić każdy mieszkaniec powiatu. Chętnych zgłaszających się do robót było tylu, że dziennie każdy z 38 etatowych dróżników, miał do dyspozycji do pracy w akordzie ponad 100 robotników – niewykwalifikowanych, którzy wymagali przeszkolenia. By usprawnić pracę zarząd drogowy wyposażył dróżników w kilka dodatkowych szablonów do kopania rowów oraz po dwa komplety krzyży. Dodatkowy sprzęt miał za zadanie poprawić pracę robotników na tyle, by dróżnik niedoskonałości skarp i złe spadki rowów mógł samodzielnie skorygować w późniejszym czasie, przykładowo przy kopaniu rowów, co 10 metrów, robotnik pozostawiał pas ziemi nieporuszonej, który umożliwiał drogomistrzowi pomiar głębokości wykopu oraz kubatury przekopanej ziemi.

 

Pomiar odbywał się raz w tygodniu, w ustalonym dniu dla danej drogi, a po pomiarze drogomistrz wystawiał kwit na mąkę, której ilość obliczał według specjalnie opracowanej tabeli. Robotnik otrzymywał asygnatę od dróżnika po odbiorze prac i wykonaniu ewentualnych poprawek zauważonych przez drogomistrza. W każdy poniedziałek drogomistrzowie składali sprawozdanie ile i do jakiego młyna wystawili asygnat, by tam skierować dostawy zboża w celu ich uzupełnienia. Jednakie nagromadzenie rąk do pracy pozwoliło również na budowę magazynu i garażu na walce i maszyny drogowe, roboty przy regulacji Dniestru pod mostem w Rozwadowie, wykonanie stożków na moście na Dniestrze pod Rozwadowem, wybudowanie dojazdu do mostu przez Dniestr w Żurawnie. Zaangażowanie również koni i sprzętu pracujących, pozwoliło na zorganizowanie transportu granitu ze stacji i tłuczenie granitu, ustawienie na drogach znaków, słupów kilometrowych i hektometrowych, załatanie dziur i wybojów na drogach, poszerzenie korony dróg na wielu odcinkach, posadzenie drzew i krzewów przy drogach. W ramach robót wykonano również umocnienia brzegów rzeki płynącej wzdłuż jednej z dróg  poprzez zatapianie walców faszynowych z kamieniami, budowę tam faszynowych i obitek. Należy wspomnieć, iż mimo tego, że większość prac wykonano na drogach, w ramach akcji przeprowadzono cały szereg innych robót publicznych min.  wybudowano dom strzelecki w Derżowie, uporządkowano kilka boisk oraz wyremontowano przystań wioślarską. Akcja była przewidziana do realizacji od marca do końca czerwca.

Niestety nie udało się uniknąć spekulacji zbożem. Przyczyniła się do tego zbyt duża ilość pracujących osób. Już w kwietniu zaczęto wystawiać asygnaty na zboże, które miało dotrzeć dopiero w maju, a dodatkowo występowały opóźnienia jego dostaw. Te czynniki spowodowały niezadowolenie i niepokój wśród robotników, którzy odsprzedawali swoje przydziały kupcom zbożowym za mniejsze pieniądze.

Ogółem rozdysponowano 591 ton zboża. Z tej ilości na opłaty dla młynarzy przekazano ok. 90 ton a pozostała ilość 501 ton została wydana asygnatą za wykonaną pracę.

 

Na podstawie: „Organizacja robót za mąkę w powiecie żydaczowskim”; inż. Karol Mackiewicz; str. 471; Wiadomości Drogowe Rocznik IX - 1935 – MD/A/447.