Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
 Z historii drogownictwa
Z historii drogownictwaCzy wyobrażamy sobie postęp w drogownictwie, solidne wykonawstwo, kontrole jakości bez pracy laboratoriów? Mamy współcześnie dobrze wyposażone w nowoczesne urządzenia, ludzi dobrze wykwalifikowanych i mało kto pamięta jaką drogę trzeba było przejść by móc dziś pochwalić się osiągnięciami, jakością w tej dziedzinie.
Pierwsze laboratoria wykonujące badania w zakresie drogownictwa powstały w okresie międzywojennym. Ich utworzeniu sprzyjał Profesor Melchior Nestorowicz , który równocześnie był pierwszym dyrektorem departamentu drogowego w Ministerstwie Robót Publicznych oraz pierwszym wykładowcą budowy dróg i robót ziemnych na Wydziale Inżynierii Politechniki Warszawskiej. Rozumiał on potrzebę spojrzenia na gospodarkę drogową w wielu płaszczyznach w tym ekonomicznej, administracyjnej ale i też w sposób nowoczesny, dla tego też zainicjował specjalne kursy zimowe dla pracowników technicznych zatrudnionych przy budowach dróg oraz prace laboratoryjne. U schyłku lat 20 - tych XX wieku, przy pomocy Drogowego Instytutu Badawczego na Politechnice Warszawskiej powstało kilka laboratoriów drogowych przy ówczesnych Urzędach Wojewódzkich.
Jednak dopiero po II wojnie światowej, niestety po śmierci Profesora Nestorowicza, jego przedwojenny zastępca Władysław Skalmowski – inżynier chemik, kontynuując wyznaczony kierunek rozwoju gospodarki drogowej, opierając się na międzynarodowych osobistych i naukowych doświadczeniach, rozpoczął organizowanie laboratoriów drogowych nie tylko dla celów naukowych ale dla szerszego stosowania w dziedzinie drogownictwa. Pożoga wojenna pozostawiła ludzi z wiedzą, wyposażonych w zapał i chęci. Z gruzów wydobywano najelementarniejsze urządzenia laboratoryjne i gromadzono w ocalałych, często częściowo wypalonych budynkach. Szukano rozsianych po kraju, zdolnych do pracy fachowców i dopiero w 1947 roku zorganizowano pierwszy kurs dla kierowników laboratoriów by praca ruszyła w tej dziedzinie, organizując równocześnie dostawę podstawowego sprzętu laboratoryjnego do badania materiałów bitumicznych tworząc zarazem podwaliny Naszych dzisiejszych laboratoriów drogowych.
Skromne środki finansowe starczały na zakup za granicą maszyn probierczych. Gorzej już było z aparatami badawczymi, które jako urządzenia precyzyjne były kosztowne i często trudno dostępne ale konieczne. Pobudziło to do działań polskich naukowców, konstruktorów ale i też pracowników laboratoriów do konstruowania własnych urządzeń umożliwiających racjonalizację pracy i prowadzenie istotnych badań. W miarę odbudowy kraju badania laboratoryjne były coraz bardziej powszechne. Od dużych laboratoriów do badań polowych podnoszona była ich precyzja, regulowane normy dla materiałów, ulepszane receptury, a wiedza w tym zakresie udostępniana w licznych publikacjach, kursach i szkoleniach. Przekładało się to poszukiwania i badania materiałów miejscowych, a zarazem kontrolę jakości tych wykorzystanych do budowy oraz doświadczalne odcinki dróg, czasem jeszcze do dziś użytkowane, różniące się na pozór odcieniem i głębia szarości, ale też zapachem - zwłaszcza odcinki z domieszką siarki , z których w okresie ciepłym uwalnia się siarkowodór - woni zepsutymi jajkami.
Kilka reliktów minionych lat zachowało się by dać świadectwo ulepszeń, konstrukcji, kreatywności pracowników laboratoryjnych. Bardzo okazałym jest planograf ciągniony za samochodem. Stosowane metody badania równości warstw jednych były podstawowym parametrem określających jakość wykonywanych robót drogowych. Prowadzone były za pomocą 4 metrowej łaty oraz planografu ciągnionego ręcznie. Wiązało się to z dużym nakładem czasowym, pracą pod ruchem i wydajnością maksymalną do 10 kilometrów dziennie w związku możliwościami fizycznymi wykonującego badanie. Naprzeciw potrzebom wyszło w 1981 roku Okręgowe Laboratorium Drogowe w Białymstoku. Skonstruowali przy udziale Rejonu Dróg Publicznych, Okręgowego Zakładu Transportu i Maszyn Drogowych oraz Zakładu Budowy Urządzeń Technologicznych „Unitra - Elmasz”.
Prototyp planografu ciągnionego za samochodem można było dotransportować na miejsce badań ciągnąc go na jego własnych kołach jezdnych, prędkość pomiarów wzrosła do 5 - 20 km / h. Wyeliminowano w ten sposób angażowanie samochodu ciężarowego oraz uciążliwy załadunek i wyładunek. Zastosowano również elektroniczny system rejestracji wyników, zastępując ręczne zliczanie nierówności z taśmy. Nowe urządzenie również zmniejszyło ilość osób zaangażowanych w badanie z 3 do 1, gdzie stanowisko obserwacyjne umieszczone w samochodzie również podnosiło bezpieczeństwo operatora. Badania prototypu objęły łącznie 627 km warstw ścieralnych nawierzchni. Po analizie zalet urządzenia podjęto w 1983 roku „Decyzję w sprawie uruchomienia produkcji wyrobu nowego” w ilości 23 sztuk.
W tym roku mija 70 lat od kiedy utworzono laboratoria przy wydziałach komunikacyjnych każdego z urzędów wojewódzkich, których kontynuatorami działalności są dzisiejsze laboratoria drogowe w strukturach GDDKiA. Jak zmieniały się nasze laboratoria, urządzenia, potrzeby możemy poznać na przygotowanej w Zespole Historii Drogownictwa w Szczucinie tematycznej wystawie, do oglądnięcia której serdecznie zapraszamy.