viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Rower ma już 200 lat

06-10-2017

Rower jest powszechnym urządzeniem, do niedawna wspaniałym pierwszokomunijnym prezentem, a nazwa Jubilat czy Wigry przenosi w czasy, kiedy wiele rzeczy było prostsze i beztroskie. Pojazd ten z rzadka kojarzony jest ze sprzętem służbowym, choć patrole Policji czy Straży Miejskiej czasem go używają. 

Pierwowzór roweru posiadający obrotowy widelec przedni powstał 200 lat temu. Jego konstruktor Karol Drais w 1817 roku, na „maszynie do jazdy bez pomocy koni” ważącej 45 kilogramów, rozsławił swój wynalazek wycieczką na trasie ok. 8 km, którą pokonał w półtorej godziny. Podróż ta wozem pocztowym trwała normalnie w przybliżeniu 4 godziny. Oryginalny egzemplarz pojazdu Draisa znajduje się w muzeum miejskim w Karlsruhe, nazwany od jego nazwiska drezyną.

 

Przez kolejne lata powstawały mechanizmy napędowe, pedały, mechanizm korbowy, welocyped , bicykl i dopiero w 1895 roku John Starley rozpoczął produkcję pojazdów z napędem na tylnie koło pod marką „Rover”, co upowszechniło polską nazwę rower.

Rower stał się przyczyną zmian gospodarczych. Nastąpiło znaczne ograniczenie w produkcji akcesoriów do jazdy konnej, powozów, siodeł a i popyt na konie zmalał. Nastąpiła rewolucja w modzie, gdyż preferowano odzież niekrepującą ruchy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kobiety w tym okresie przekonały się donoszenia spodni, które umożliwiały komfortowa jazdę na rowerze.

 

W Polsce pierwsze rowery wykonywał warsztat Zawadzkiego, gdzie w pierwszym roku wykonano ich 17 sztuk. W tym okresie powstały również inne produkcje, wytwórnie prywatne np. Kamińskiego, Wahrena, Lipińskiego. W 1929 roku powstała Państwowa Wytwórnia Uzbrojenia w Warszawie, produkująca rowery Łucznik, a wchodząca w jej skład Fabryka Broni w Radomiu w ilości już 5000 sztuk miesięcznie.

 

W tym miejscu należy przypomnieć , że samochody coraz popularniejsze na świecie nie były dużą konkurencją dla roweru, gdyż nielicznie występowały pompy (dystrybutory paliwa), a koszt zakupu diametralnie się różnił. Rower w okresie międzywojennym  kosztował średnie 2 pensje urzędnicze, samochód około 16.

 

Każdy wynalazek jest rozpatrywany pod kątem przydatności w wojsku, czego przykładem była reorganizacja prowadzona w armii niemieckiej, która przewidywała jeden batalion w pułku piechoty wyposażony w rowery, przystosowane dla potrzeb transportu broni. Dysponowali specjalną jednostką badawczą z zakresu użytkowania i wykorzystania rowerów, ulokowaną we wschodniopruskim Królewcu. Polska nie pozostawała w tyle, w Radomiu  produkowano model nr 35 (Typ XX wojskowy), dla potrzeb armii, ze wzmocniona konstrukcją, w kolorze zielonym, a w chwili wybuchu wojny większość zakładów prywatnych produkujących jednoślady przekazała je na potrzeby wojskowych.

 

Rower zasłużył się II wojnie światowej. Pomagał wyrównywać tempo, pozwalał na bezgłośne przemieszczanie się w szybszym tempie. Był na wyposażeniu desantu, w tajnych misjach oczywiście w wersji złożonej – plecakowej. Nie zdawały egzaminu przy srogiej zimie i na błotnistych terenach, ale do dziś w takich warunkach użytkowanie roweru sprawia kłopot.

 

W czasach powojennych rower też nie został zapomniany. Nadal niedobory paliwa blokowały wykorzystywanie samochodu. Zapotrzebowanie na materiały  pędne wdł. Centrali Produktów Naftowych na lata powojenne to ok. 850 000 ton i corocznie wzrastało, a produkcja rodzima nie dostarczała nawet połowy.  Przemieszczanie się w dobie odbudowy Polski było koniecznością. Wychodząc naprzeciw potrzebom Ministerstwo Przemysłu przyznało Ministerstwu Komunikacji kontyngent 1000 rowerów dla służby drogowej, które miały być rozdzielone na poszczególne tereny i oddane pracownikom na własność za ratalnym zwrotem kosztów nabycia.

 

Departament Dróg Kołowych w sierpniu 1946 roku dokonał przydziałów tych że rowerów z Państwowej Fabryki Rowerów „Tornedo” w Bydgoszczy oraz „Apollo” w Dziedzicach, 14 Wydziałom Komunikacji (Białostocki 35 szt, Kielecki 30 szt, Krakowski 35 szt, Lubelski 35 szt, Łódzki 35 szt, Pomorski30 szt, Rzeszowski 35 szt, Olsztyński 30 szt, Szczeciński 40 szt, Katowicki 35 szt, Warszawski 30 szt, Wrocławki 35 szt, Poznański 45 szt, Gdański 35 szt) oraz po 5 sztuk Zarządowi Klinkierni Państwowej w Zamościu i Zarządowi Kamieniołomów Państwowych w Zagnańsku, łącznie w pierwszym rozdaniu 500 sztuk. Cena roweru wynosiła 5250 zł sztuka, której płatność rozłożono na 24 miesiące. Rowery przedwojenne, wojskowe również adaptowano dla potrzeb służb drogowych.

 

Dróżnik który otrzymywał rower na wyposażenie, dodatkowo dostawał 60 zł miesięcznego dodatku rowerowego, gdyż części oraz jego naprawa była dość kosztowna, a użytkownik musiał je pokrywać sam. Kolejne przydziały rowerowe miały być dostarczane w kolejnych miesiącach. Nie każdy mógł się cieszyć takim sprzętem służbowym , większości pozostawały nadal własne nogi i buty. Ministerstwo Komunikacji również przychyliło się do przydziału 3370 par nowego obuwia skórzanego na podeszwach drewnianych w cenie 90 zł para, stałym pracownikom, opłacanych z kredytów Ministerstwa Komunikacji oraz 860 kilogramów połówek skóry naprawkowej dla warsztatów do których oddawać będą pracownicy dróg wodnych i kołowych obuwie do naprawy, oczywiście za zwrotem kosztów tej że skóry rozliczanej z Biurem Aprowizacji i Zapotrzebowania.

 

Do naszych czasów niewiele zachowało się tego wyposażenia, ale zbiory GDDKiA mieszczące się w  Szczucinie, są w posiadaniu roweru, którym przed wojną jeździł Kierownik Zarządu Drogowego po II wojnie dróżnik. Wyprodukowany w okresie międzywojennym w zakładzie Kamińskiego w Warszawie do dziś jest sprawny, choć ma drewniane rawki. Możliwa jest również zmiana przełożenia, dzięki dwom zębatkom na tylnym kole - wystarczyło odkręcić i odwrócić koło, zakładając łańcuch na zębatkę. Obowiązkowo również posiada tablice rejestracyjną, która w Polsce dla rowerów była obligatoryjna do lat 60 XX wieku.