viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Asfalt - bitum

26-07-2017

Słowo Asfalt pochodzi od greckiego słowa, natomiast bitum z sanskrytu, przy czym obie te nazwy jeszcze 70 lat temu oznaczały to samo - coś niezniszczalnego, niezmiennego - tą samą materię. Kojarzy się nam z drogą, nawierzchnią, szerzej patrząc z budownictwem. Syntetyczne jego formy są popularne i dostępne do różnych zadań. Możliwość rozbicia asfaltów na ich drobniejsze cząstki, zawieszonych w wodzie, wytworzenie pierwszych emulsji i wkroczenie do budowy dróg w formie najbardziej do współczesności przybliżonej od lat 20-tych XX wieku, znacznie zawęziła nasza wiedze na temat wykorzystania tej substancji.

Asfalt to taki twór natury, który zastosowanie znajdował od kiedy tylko  rozpoczęto go wydobywać , a właściwie poławiać. Jego świadome i  powtarzalne używanie można odnaleźć już kilkanaście tysięcy lat przed Chrystusem. Stosowany był często lokalnie w miejscu występowania, a szerzej rozpowszechniony został poprzez kupców wędrujących szlakami  handlowymi. Nie zawsze używany był do zakresu technicznego, a i w czasach nowożytnych znalazł oryginalne zastosowanie.

 

Artystycznie i dekoracyjnie

W starożytności asfalt stosowano do artystycznych wyrobów, inkrustacji, płaskorzeźb, biżuterii tj. naszyjników i pierścieni. Asfaltem powlekano naczynia gliniane obustronnie oraz ozdabiano je ornamentami asfaltowymi zamiast glazury. Na wyasfaltowanych wazach układano też mozaiki. Stosowano go jako farbę do lakierowania sprzętów oraz celów dekoracyjnych w budynkach np. wykonywano obramowania drzwi i okien, lamperię, łącząc z białym gipsem można było tworzyć przedziwne kontrastowe wzory. W malarstwie wykorzystywano tzw. „asfalt syryjski” wydobywany z Morza Martwego. Asfalt w stanie surowym rozpuszcza się w oleju i terpentynie, więc dla malarzy musi być odpowiednio spreparowany. Odznacza się laserunkowością i delikatnym tonem, dlatego też wielu starych mistrzów, szczególnie niderlandzkich, używało go w swojej twórczości. Potrafiono go dobrze preparować, wskutek czego nie uczynił takich szkód, jakim uległy obrazy malowane asfaltem w XIX w.

 

Praktycznie i użytkowo

W Mezopotamii stosowano go jako zaprawę w murach pionowych i sklepieniach, Rzymianie wzmacniali porowate cegły. Uszczelniano asfaltem baseny kąpielowe, zbiorniki na wodę pitną,  izolowano nim asyryjskie fortyfikacje nadbrzeżne przed podsiąkaniem, czego dowodem jest do dziś istniejący potężny mur nad Tygrysem. Doskonale nadawał się jako  kit do umocowania grotów krzemiennych. W Babilonii z mieszaniny asfaltu, gliny, żwiru wytwarzano coś na kształt cegły i podobnym zastosowaniu. W późniejszych czasach uszczelniano asfaltem rury odpływowe, toalety w których wykonywano również asfaltowe posadzki z mieszaniny przypominającej mastyks, lub jako podkład pod posadzki w zamożnych domach. Asfalt stanowił opał, a namoczone w nim wiązki trzciny służyły jako pochodnie, a rozpuszczony w oliwie służył jako oświetlenie domostwa.

 

Religijnie i magicznie

W starożytności odgrywał ważną role w kulcie zmarłych. Zalewano nim kości zwierząt, owijano trumny – dzięki czemu delikatne materiały, papirusy dotrwały do naszych czasów niezbutwiałe. Asfalt pojawia się również w warstwach bandaży używanych w procesach mumifikacji. W magii bitum był  talizmanem i środkiem uzdrawiającym. Bitumem i gipsem kreślono np. magiczne figury na drzwiach chorego. Asfalt w połączeniu z ziemią, tłuszczem wieprzowym, rybnym i roślinnym ucierano na maść która, dzięki specyficznemu zapachowi miała chronić w Babilonii dzieci i zwierzęta przez boginią wysysającą krew. „Krwawych historii” to nie koniec, gdyż Amazonki powlekały swoje pancerze asfaltem , a wymieszany z krwią dziecięcą stawał się odporny na przebicie.

 

Medycznie

W medycynie podobnie jak w magii asfalt to poważny środek leczniczy, zwłaszcza w średniowieczu. Picie wody o znacznej zawartości bitumu było jedynym lekarstwem na wszelkie opuchlizny wodne. Stosowano go również jako uniwersalny środek zwłaszcza zwalczający zapalenie spojówek, podagrę, egzemy i rozwolnienia. W tym ostatnim przypadku chory musiał połykać kawałki bitumu.

 

Drogowo

Asfalt często używany był jako materiał spajający podbudowę dróg. Na nowo odkryty został dopiero gdy nastała moda na bruki, a tą technikę dopracowywano przez wieki by unikać pocenia się zalewu asfaltowego.  Używanie bitumu jako materiału nawierzchniowego do dopiero właściwie okres XIX wieku, gdzie nowością drogową stał się asfalt lany.  W późniejszych latach , gdy rozwój dróg w związku ze wzrostem ilości pojazdów stał się koniecznością, asfalt naturalny traktowano jako ulepszacz np. smoły. Zaraz po II wojnie światowej, celem polepszenia właściwości, smoły podlegającej stabilizacji rozpuszczano w niej bryły asfaltu w ilości od 15% – 20 % wagowych.

 

Był to kosztowny dar natury, o ciekawych metodach eksploatacji.

 

1800 lat przed Chrystusem w Syrii , w Suk-el-Chan wydobywano asfalt systemem górniczym w sztolniach do 60 m głębokości. Występujący w nich bitum miał twardą konsystencję w przeciwieństwie do asfaltu z Morza Martwego, który łodziami zbierano w powierzchni lub zbierano z brzegów, na którym często też go suszono i formowano do transportu lub użytku.

Odmienną i bardziej techniczną metoda było wydobywanie ropy asfaltowej w greckiej Ardericce, gdzie ze słonych studni wydobywano zawartość i systemem przelewowym oddzielali solankę od bitumu i oleju. Grecy na Zakintosie, Włosi na Sycyli  mieli prymitywniejsze metody – w jeziorze maczali żerdzie obwiązane gałązkami mirtu lub kłosami trzciny palmowej. Gdy rośliny pokryły się mazią, składowano je nad wykopanym na brzegu rowie do ocieknięcia, skąd następnie zbierano „urobek” do dzbanów.

 

Dziś największe złoża asfaltu naturalnego znajdują się w Albani, Wenezueli i Trynidadzie. Najwyższe walory drogowe posiada asfalt trynidadzki, używany od XVI wieku przez marynarzy do uszczelniania kadłubów statków. Do dziś dnia z niego wydobywa się jedynie 150 ton dziennie, dzięki czemu Jezioro Asfaltowe naturalnie się odnawia.

 

Najpopularniejszym obecnie asfaltem, jest syntetyczny powstający w procesach rafineryjnych. Przed II wojną światową, w Polsce jego produkcję prowadziły rafinerie „Polmin”, „Galicja”, „Kartpaty”, ale dopiero w 1929 roku użyto ich do budowy nawierzchni drogowych pozamiejskich , aczkolwiek był dość popularny w zabudowie drogowej ulic większych miast. Uzyskiwany w rafineriach asfalt mógł być dowolnie zmieniany na drogowy i przemysłowy. Według danych z okresu międzywojennego, rafinerie miały zdolność produkcyjną asfaltu drogowego w ilości 12-15 tysięcy ton rocznie, natomiast zużycie na roboty drogowe wynosiło 3-5 tysięcy ton. W latach 40 XX wieku  ilość ta wzrosła aż do ok. 15 tysięcy ton.

A w tym roku??