viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Pingwin nie z Madagaskaru

19-04-2017

W latach 30 XX w, Polska prowadziła spór z Francją o państewko wyspiarskie Madagaskar, które miało zostać pierwszą polską kolonia. Pomimo wielu podjętych działań wybuch II wojny zaprzepaścił te starania. Wraz z wejściem na ekrany bajek związanych z perypetiami zwierząt połączonymi z tą wyspą, pingwiny stały się dość popularne i choć nie mieszkają na Madagaskarze, z nim kojarzone. Proponujemy nowe skojarzenie. Pingwin ze Szczucina.

Ostatnio, za sprawą znanego aktora, zrobiło się znów głośno o samochodzie, który zmotoryzował Polskę. Niejednemu użytkownikowi łezka zakręci się w oku na wspomnienie pierwszego własnego pojazdu Fiat 126p czyli  popularnego  „Malucha”. Zresztą nazw, mniej lub bardziej milszych, pojazd ten doczekał się wiele choćby takich jak: „Zapalniczka”, „Pudełko od zapałek”, „Kaszlak” itp.

 

Za granicą „fiacika” określano  równie „pieszczotliwie” co w kraju produkcji: „Peglica - żelazko” w Serbii i Chorwacji, „Pici - poki -wolne i głośne” lub „Bolha - pchła” na Słowenii, czy też „Kispolszki - mały Polski” na Węgrzech. Samochód był eksportowany na zachód gdzie znany był jako „Bambino - dziecko”. W czasach PRL złośliwi rozwinęli skrót FIAT 126p jako Fatalna Imitacja Auta Turystycznego 1 - osobowego, 2 - drzwiowego, 6 - krotnie przepłaconego.  Od 1972 roku wyprodukowano w sumie 4 671 646 egzemplarzy Fiata 126 z tego, w Polsce,  w latach 1975 - 2000; 3 318 674 sztuk. Do 1992 roku wyeksportowano z Polski 897 316 Fiatów 126 p głównie do Włoch, Krajów Demokracji Ludowej część do Chin czy nawet Australii gdzie otrzymał nazwę Niki. Wersja australijska otrzymała kilka istotnych zmian takich jak kierownica po prawej stronie oraz szereg modyfikacji do pracy w warunkach wyższej temperatury i bardziej restrykcyjnych norm ekologicznych.


Samochód seryjnie produkowany był jeszcze w wersji Cabrio oraz Bis. Oprócz wersji seryjnych powstało kilka modeli prototypowych, o nazwach czasem równie śmiesznie brzmiących jak te potoczne nadawane przez użytkowników.  Wyprodukowano takie modele koncepcyjne jak:  Kombi, LPT - „Lekki Pojazd Terenowy” - odmiana do zastosowań wojskowych, Long - o zwiększonym rozstawie osi, Traction Avant - Ryjek z racji wydłużonej maski wskutek przeniesienia silnika do przodu, Bombel - samochód dostawczy, który swą nazwę zawdzięcza obłej nadbudowie z żywicy nad przestrzenią ładunkowa czy też taki egzemplarz jak ten, który znajduje się w zbiorach Zespołu Historii Drogownictwa w Szczucinie czyli „Pingwin 04”.

 

Oryginalność jego polega na tym, że  został stworzony jako urządzenie nie służące do transportu ludzi lub towarów jak jego rodzeństwo.  „Pingwin 04”, to znakowarka pasów na jezdni. Prototypowe urządzenie zbudowane na bazie Fiata 126p, które służyło do nanoszenia oznaczeń poziomych na drogach, malowania krawężników oraz przejść dla pieszych. Zbudowano ok. 20 egzemplarzy tego pojazdu. W celu zamontowania urządzenia malującego i zbiornika na sprężone powietrze, pozbawiono „Maluszka” pasa przedniego, pokrywy bagażnika oraz wycięto część dachu. Zbiornik na sprężone powietrze i kompresor zajął tylną kanapę a zbiornik na farbę fotel prawego pasażera. Kwadratowe reflektory zastąpiono okrągłymi usytuowanymi nad błotnikami przez co przód samochodu nabrał wyglądu amfibii rodem z „Pana Samochodzika”.

 

Znakowarka jest w pełni zautomatyzowana, wszystkie czynności (oprócz opuszczania celownika - służącego do naprowadzania pistoletów na wytrasowaną na jezdni linię) można wykonać z kabiny kierowcy - operatora. Malowarka posiada elektroniczny programator, który umożliwia wykonanie malowania w trybie automatycznym według jednego z 26 wariantów. Szerokość malowanych pasów to 120 lub 240 mm (dwa lub jeden) z podziałką (pas - przerwa) od 0,5 do 8 m.

 

Urządzenie można przestawić na prace w trybie ręcznym umożliwiającym malowanie pasów o dowolnej długości i podziałce. „Pingwin” w zbiorach ZHD w Szczucinie  został wykonany na zamówienie Miejskiego Przedsiębiorstwa Konserwacji Dróg i Mostów w Radomiu. Znakowarkę wykonał Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych „BOSMAL” w Bielsku Białej ten sam, który produkował eksportową wersję Fiata 126 p „BOSMAL” Cabrio.

 

Malowarka mogła poruszać się po drodze z prędkością do 25 km/h, której przekroczenie sygnalizowała specjalna kontrolka na desce rozdzielczej. Prędkość robocza urządzenia to 7 km/h. ZHD jest w posiadaniu dokumentacji technicznej urządzenia, z której można się dowiedzieć między innymi, że jest to urządzenie o numerze seryjnym 011 a zamawiający w chwili odbioru, czyli w 1988 roku zapłacił za nie kwotę 5 183 600,00 PLZ (oficjalna cena 126p STD 1 800 000 PLZ, średnia płaca 53 100 PLZ dane wg. GUS za 1988 rok).