viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Proste urządzenie. Kafar

19-04-2017

Kafar - przyrząd wykorzystywany przy pracach palowych, składający się z dwóch zasadniczych części baby lub młota - uderzającego w pal z odpowiednim ciężarem, oraz wieży - konstrukcji w kształcie trójnoga, niezbędnej do podnoszenia samego pala, młota lub baby.

Najczęściej  ma konstrukcję rozbieralną drewnianą lub metalową. Urządzenie służy do wbijania pali zarówno drewnianych jak i żelbetowych oraz do wyciągania np. kształtowników z elementów ścianek szczelnych. Kafary można klasyfikować ze względu na napęd np. ręczne, mechaniczne, parowe, powietrzne, spalinowe, czy też ze względu na konstrukcję tj. o konstrukcji drewnianej ze stalowymi prowadnicami pionowymi, obrotowe, uniwersalne, z prowadnicami pochylnymi i ruchomymi itd. 


Początkowo do wbijania pali w ziemię stosowano młoty ręczne. Wraz z rozwojem cywilizacji gdy wznoszone budowle zaczynały być coraz większe, kiedy do ich wznoszenia wynaleziono żurawie i kieraty prawdopodobnie wówczas również pojawiły się kafary. Wzmianki o tego typu urządzeniach można znaleźć w zapiskach rzymskiego inżyniera Wetruwiusza żyjącego w I wieku p.n.e. 


Pierwszy w pełni udokumentowany opis kafara pojawia się w średniowieczu. Była to konstrukcja wykonana z drewna w formie kozła na szczycie którego zamontowane było koło linowe. Drewniany kloc zamocowany do liny podnoszony był ręcznie a następnie opadając uderzał w pal. Kolejnymi udoskonaleniami są prowadnice dla baby, zapewniające pożądany kierunek opadania kloca oraz mechanizm zwalniania. Wielki Leonardo da Vinci, w 1500 roku, w pełni udokumentował konstrukcje kafara, w słynnym dziele „Kodeks Atlantycki”. 


W XVII wieku do napędu kafarów zaczęto używać kół wodnych z tego okresu również pochodzą pierwsze wzmianki w literaturze polskiej. Kafar nazywany jest „windą do bicia pali w wodzie”. XVIII wiek to dalsze udoskonalenia w konstrukcji kafarów do napędu, których zaczęto wykorzystywać koła deptakowe i zwierzęta pociągowe. W XIX wieku, Szkot, James Nasmyth wynalazł  młot parowy, który zastosowano do napędu kafara.


Obecnie historycznego sprzętu zachowało się niewiele, gdyż został pocięty lub nawet w całości oddany na złom, przez co słowo kafar prędzej kojarzy się z dobrze zbudowanym męższczyzną niż urządzeniem drogowym. 


Funkcjonującym urządzeniem może pochwalić się Zespół Historii Drogownictwa w Szczucinie, który na ekspozycji zewnętrznej na specjalnym stanowisku prezentuje  kafar parowy, przekazany przez Bazę Drogową w Matyldowie. Po konserwacji ustawiony na drewnianym podeście imitującym urządzenie pływające - np. barkę.  W drogownictwie jeszcze do lat 80 XX wieku pracowało i istniało więcej tego typu urządzeń, obecnie pozostały po nich tylko fotografie i opisy.

 

Kafar wybuchowy typu RMK - 3, składał się z konstrukcji stalowej, rur i profili walcowatych z  młotem spalinowym o zasadzie działania silnika wysokoprężnego. Posiadał wciągarkę dwubębnową - ręczną oraz trójkątną podstawę. Czas powstania ok. 1937 rok. Przed II wojną światową był na wyposażeniu Wojska Polskiego, następnie  pracował w RDP Węgrów przy remontach mostu Bug - Nur. 
Z informacji jakie posiadamy w 1979 roku nadal był sprawny i eksploatowany. Obecnie ślad po nim zaginął.


Kafar mechaniczny typ Premafu - Francja, zbudowany z konstrukcji stalowej z linami o przekroju Ø 13 mm, babą stalową o ciężarze 500 kg, silnikiem spalinowym s - 60 i wciągarką cierną. Pracował przy budowie obiektów mostowych od lat przedwojennych do 1976 roku kolejno w Zarządzie Drogowym, PZDL-u, a następnie w REDP w Rawie Mazowieckiej. Ostatnia informacja o nim pochodzi z 1978 roku - zakonserwowany w stanie bardzo dobrym, (zabezpieczony przeciw korozji, liny nasmarowane towotem) złożony, znajdował się pod wiatą. Obecnie ślad po nim zaginął.

 

W Zespole Historii Drogownictwa w Szczucinie znajduje się zbiór wielu ciekawych publikacji, w tym o kafarach, zarówno do korzystania na miejscu w  Archiwum jak i wypożyczenia w bibliotece np. „Poradnik Kafarowego” z 1955 r czy „Kafarowy - poradnik robotnika wykwalifikowanego” z 1967 r  autorstwa Stanisława Mieczysławskiego.

 

Zespół posiada również kolekcję wielu albumów fotograficznych zawierających ciekawe zdjęcia z  prac drogowych jak min. to przedstawiające prace palowe przy użyciu kafara o  konstrukcji drewnianej.