Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2010Na Pomorzu powstaje największy most typu extradosed w Europie o długości 808,5 m. Stanowi on element budowanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 90 o długości około 11 km, będącym połączeniem dróg krajowych nr 55 i 91 (a poprzez nią z autostradą A1). Przeprawa połączy dwie części województwa: Powiśle z Kociewiem. Istniejąca droga przedzielona Wisłą funkcjonowała dzięki promowi, który mógł być eksploatowany jedynie od wiosny do jesieni i to przy odpowiednio wysokim stanie wody. Nowy most połączy trwale oba brzegi i będzie sprzyjał rozwojowi gospodarczemu i turystycznemu tej części Pomorza.
– Nasz most będzie konstrukcją bardzo nowoczesną i atrakcyjną wizualnie. Zapewni bezpieczny, szybki i komfortowy przejazd między oboma brzegami Wisły – mówi Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która to instytucja prowadzi tę inwestycję.
Poza mostem jest do wybudowania szereg innych obiektów inżynierskich: trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m, dwa mosty przez rzeki: Młyńska Struga i Liwa, jeden przejazd gospodarczy, trzy duże przejścia dla zwierząt oraz kilkanaście przepustów pełniących jednocześnie funkcję małych przejść dla zwierząt.
 
Charakterystyka mostu przez Wisłę
Ustrój nośny sześcioprzęsłowy, ciągły, jednodźwigarowy typu extradosed.
Parametry techniczne: 
  
Typ konstrukcji  ciągły typu exstradosed
Przekrój poprzeczny  skrzynkowy
Liczba przęseł/rozpiętość  6/69,3+130+2x204+130+70 m
Klasa obciążenia  klasa A (50 t)
Klasa drogi  GP
Parametry geometryczne: 
Długość całkowita 808,5 m
Szerokość całkowita 16,14 m 
Szerokość jezdni 9,0 m 
Szerokość poboczy/chodników 0,9 + 3,0 m
Parametry techniczne projektowanej drogi krajowej nr 90 
  
Długość: ok. 11 km. 
• Klasa drogi GP
• Prędkość projektowa 80 km/h
• Szerokość pasów ruchu 3,50 m
• Szerokość jezdni 7,0 ÷14,45 m
• Szerokość poboczy 2x1,5 m 
 
Koszt inwestycji i czas realizacji
Koszt: ok. 380 mln zł (wykupy gruntów, prace przygotowawcze, roboty budowlano-montażowe, nadzór). Termin realizacji: wrzesień 2010 r. – grudzień 2012 r.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
Wykonawca: konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA
Nadzór inwestorski: konsorcjum firm ZBM Inwestor Zastępczy sp. z o.o. (lider) oraz Baks sp. z o.o.
 
Informacje dodatkowe:
Most sprężony typu extradosed
  Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego – tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów.
Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych.
Na tle Europy i świata
Zaprojektowany most przez rzekę Wisłę koło Kwidzyna, wraz z estakadami dojazdowymi stanowi główny element projektowanej trasy głównej GP o długości 11.9 km. 
Po wybudowaniu, przy rozpiętościach głównych przęseł 2x204m oraz długości całkowitej – 808,5m., obiekt będzie największym mostem tego typu w Europie, jak również jednym z największych w świecie. Najdłuższy dotychczas obiekt w Europie (o rozpiętości przęsła 140 m i długości całkowitej 526 m) wybudowany został w Szwajcarii - Most Sunniberg. W 2001 roku wybudowano w Japonii obiekt stanowiący szczytowe osiągnięcie w mostach typu extradosed zarówno pod względem rozpiętości, konstrukcji, jak i technologii wykonania. Mosty nad rzeką Ibi i Kiso posiadają rekordowe rozpiętości przęseł wynoszące odpowiednio 271,5 m i 275 m oraz szerokość pomostu 33 m.
08.11.2010