viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2010

Planowane drogi ekspresowe będą gotowe do 2012 roku

05-03-2010
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie potwierdza informacji zawartych w materiale zamieszczonym w Dzienniku Gazecie Prawnej w dniu 8 lutego 2010 roku. Poniżej przedstawiamy informacje w tej sprawie.

Obecnie dróg o kategorii S jest 502 km, w budowie znajduje się ponad 400 km, na etapie przetargu jest około 480 km, a w planach na ten rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłoszenie kolejnych przetargów na prawie 400 km. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez GDDKiA w 2009 roku, do Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku powstanie około tysiąca  kilometrów dróg ekspresowych.

Weryfikacja uzyskanych „starych” decyzji środowiskowych przygotowanych i wydanych w oparciu o poprzednią wersję przepisów, zmienionych w listopadzie 2008 roku, została już w GDDKiA przeprowadzona. Tylko jedna decyzja środowiskowa, a nie połowa z posiadanych, wymaga zmiany.
 

Rok 2009 był rokiem intensywnej pracy nie tylko nad budową autostrad, ale także dróg ekspresowych i obwodnic. Prowadzone były także zintensyfikowane prace remontowe na istniejącej sieci drogowej – wykonano 230 zadań na sieci 1000 km dróg.

W 2008 roku w budowie było 184 km dróg ekspresowych, a w 2009 roku – 431 km. W 2008 roku postępowaniami przetargowymi objętych było 325 km, na koniec 2009 roku 475 km. W 2010 roku GDDKiA ogłosi przetargi na kolejne 400 km. W 2008 roku przed uzyskaniem decyzji środowiskowej było 79 procent dróg ekspresowych, a na koniec 2009 roku zaledwie 43 proc.

Przy projektowaniu dróg ekspresowych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyjęto zasadę jak największego wykorzystania istniejących dróg krajowych, zakładając, że nowa ingerencja w obszar cenny przyrodniczo bardziej negatywnie wpływa na ten obszar niż rozbudowa ciągu, który już w środowisku istnieje. W większości przypadków podejście takie okazało się słuszne – rozbudowa istniejących ciągów powodowała zdecydowanie mniejszą zajętość terenów cennych i zdecydowanie mniejsze oddziaływania.

W nielicznych przypadkach podejście takie spowodowało jednak problemy polegające na wymuszeniu kolizji (braku możliwości jej uniknięcia) na odcinkach sąsiadujących – taki przypadek miał miejsce na drodze ekspresowej S7 Miłomłyn – Olsztynek, gdzie wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 7, dwukrotnie kolidującej z obszarem Natura 2000 „Dolina Drwęcy”, spowodowało konieczność przejścia również na odcinku nowo trasowanym przez ww. obszar.

W okresie od października 2009 r. do stycznia 2010 r. GDDKiA przeprowadziła weryfikację uzyskanych decyzji środowiskowych i stwierdziła różnej rangi problemy, które jednak w znakomitej większości mogą zostać usunięte w ramach powtórnego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i nie wymagają zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jedynie w jednym przypadku (autostrada A18 Olszyna – Golnice, przebudowa jezdni południowej) stwierdzono konieczność zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w związku ze stwierdzeniem znaczącego oddziaływania na obszary Natura 2000, które nie było wykazane w pierwotnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a wynikało przede wszystkim z faktu wyznaczenia nowych obszarów Natura 2000 w październiku 2009 r.

Drugim przypadkiem, gdzie stwierdzono prawdopodobieństwo wystąpienia potrzeby zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wspomniany już powyżej projekt budowy drogi ekspresowej S7 Miłomłyn – Olsztynek; w chwili obecnej trwają szczegółowe analizy i dopiero po ich zakończeniu (planowanym na czerwiec 2010 r.) okaże się, czy konieczna będzie zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (w przypadku, gdyby stwierdzona została konieczność zmiany wariantu przebiegu).

Trasowanie dróg ekspresowych prowadzone było przed wysłaniem ostatecznej propozycji Natury 2000 do Komisji Europejskiej w październiku 2009 r. i w wielu przypadkach pojawiły się kolizje nie wynikające ze złego wytrasowania drogi, lecz z wyznaczenie nowych obszarów Natura 2000. Przykładem może tu być droga ekspresowa S5 Nowe Marzy – Cotoń, gdzie kolizja z obszarem Natura 2000 „Łąki trzęślicowe w Foluszu” zaistniała wiele miesięcy po złożeniu wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zaś zaistnienie tej kolizji spowodowało konieczność przeprojektowania drogi. W takich przypadkach, a dotyczy to również m.in. drogi ekspresowej S7 Chęciny – Jędrzejów, wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych muszą zostać wycofane i zostaną złożone nowe wnioski na nowe przebiegi tych ciągów ekspresowych.

Projekty drogowe przygotowywane były w sytuacji niedostosowania polskich przepisów do prawa wspólnotowego – do 15.11.2008 r. Niemniej, GDDKiA świadoma problemów wynikających z tego niedostosowania, przygotowała najpierw procedurę umożliwiającą wyprzedzające przygotowywanie raportów do powtórnych ocen, a także wprowadziła zalecenie obligatoryjnego opracowywania materiałów i wnioskowania o powtórną ocenę oddziaływania na środowisko na etapie wydawania decyzji ZRID dla wszystkich projektów drogowych, choć taki obowiązek nie został nałożony w ustawie.

08.02.2010