viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2009

INFORMACJA na temat działań pod hasłem "likwidacja absurdów drogowych"

18-06-2009
Stale wzrastające natężenie ruchu drogowego, szczególnie na drogach krajowych, oraz zwiększająca się liczba remontowanych i przebudowywanych odcinków dróg krajowych rzutuje bezpośrednio na efektywność ruchu i komfort podróżowania. Mamy coraz więcej nowych i wyremontowanych odcinków dróg, jednak na czas ich budowy lub przebudowy wszyscy jesteśmy narażeni na, niekiedy poważne utrudnienia ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w okresie od lutego do maja br. przeprowadziła kompleksowe działania mające na celu weryfikację oznakowania dróg krajowych, redukcję liczby znaków oraz dostosowanie organizacji ruchu do potrzeb związanych z wyjazdami weekendowymi i wakacyjnymi.

Na obszarze całego kraju działaniami kontrolnymi objęto oznakowanie pionowe, szczególnie ograniczenia prędkości, oznakowanie kierunkowe, oznakowanie poziome i sygnalizacje świetlne pod kątem ich wpływu na efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Weryfikacji podlega również prawidłowość zastosowanych czasowych organizacji ruchu w tym dopasowanie długości zajętych odcinków dróg do zakresu realizowanych robót w celu redukcji, często nieuzasadnionego wydłużenia czasu podróży.

Działania zrealizowano w czterech etapach:

1.W etapie pierwszym, realizowanym do 15 lutego 2009 r., prowadzono przegląd i weryfikację istniejącego w terenie  czasowego oznakowania aktualnie remontowanych lub znajdujących się w przebudowie odcinków dróg. Sprawdzano między innymi zasadność wielkości obszaru, na którym wprowadzane są ograniczenia, wysokości stosowanych ograniczeń prędkości, długości stosowanych odcinków ruchu wahadłowego oraz sposobu sterowania tym ruchem, a także zgodność z zasadami bezpieczeństwa stosowanego oznakowania i ustawianych czasowo lub demontowanych na czas robót urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

2. W etapie drugim, zakończonym 25 lutego 2009 r., sprawdzono i zweryfikowano już zatwierdzone, ale jeszcze nie wprowadzone w terenie projekty czasowej organizacji ruchu, na czas planowanych robót drogowych. Poza elementami, które kontrolowane były w terenie, zwrócono także szczególną uwagę na prawidłowość projektowanego na czas robót oznakowania kierunkowego.

3. W trzecim etapie, zakończonym 30 marca 2009 r., dokonano sprawdzenia i weryfikacji zatwierdzonych stałych organizacji ruchu, projektowanych na nowe lub modernizowane odcinki dróg krajowych. Kontroli projektów dokonano pod kątem możliwości usunięcia z nich zbytecznych, nieuzasadnionych lub zbyt restrykcyjnych ograniczeń prędkości, zbyt rozległych obszarów zabudowanych, zastosowanych sygnalizacji świetlnych stało-czasowych lub zaprogramowanych jako „all red”, ograniczających  przepustowość drogi głównej. Po zdiagnozowaniu nieprawidłowości, ich przeprojektowaniu, uzyskaniu opinii Policji oraz zatwierdzeniu projektów zmienionej organizacji ruchu, zostaną one wdrożone na drodze.

4. W czwartym etapie, ukończonym  25 maja 2009r., w ramach wiosennego przeglądu oznakowania, została sprawdzona zgodność wyniesionego w terenie oznakowania z wcześniej zmienionymi i zatwierdzonymi projektami organizacji ruchu oraz dokonane zostało sprawdzenie prawidłowości jej funkcjonowania pod kątem efektywności ruchu i jego bezpieczeństwa.

W wyniku działań dokonano weryfikacji zatwierdzonych już wcześniej projektów stałej organizacji ruchu. Wprowadzono zmiany w 378 projektach, w tym:

- likwidacja znaków ograniczenia prędkości B-33 – 185;

- podwyższenie prędkości dopuszczalnej – 152;

- zmiana zakresu obszaru zabudowanego – 115;

- zmiany w programach sygnalizacji świetlnej – 18;

Do dnia 2 czerwca br. opracowane zostały i przekazane do zaopiniowania do właściwych komend policji, 324 poprawione projekty organizacji ruchu. Do dzisiaj zatwierdzono już i wprowadzono na drogach następujące zmiany:

- likwidacja znaków ograniczenia prędkości B-33 – 63;

- podwyższenie prędkości dopuszczalnej – 116;

- zmiana zakresu obszaru zabudowanego – 104;

- zmiany w programach sygnalizacji świetlnej – 5;

Wdrożenie pozostałych zaprojektowanych zmian zrealizowane zostanie do końca czerwca.

We wszystkich oddziałach GDDKiA dokonano także weryfikacji przyjętych zasad organizacji ruchu w miejscach prowadzonych robót drogowych. Skontrolowano zatwierdzone projekty czasowej organizacji ruchu, zarówno te wdrożone już w terenie jak i planowane oraz przeprowadzono lustrację funkcjonowania przyjętych rozwiązań bezpośrednio na drodze. Skontrolowano łącznie 206 odcinków dróg krajowych objętych czasową organizacją ruchu, o łącznej długości 765 kilometrów, zlokalizowanych na 63 drogach krajowych. W czasie kontroli zdiagnozowano 173 rozwiązania organizacji ruchu mogące w nieuzasadniony sposób wydłużać czas przejazdu lub ograniczać komfort albo bezpieczeństwo podróży.

Stwierdzono 121 przypadków nieprawidłowości we wdrożonych już i funkcjonujących organizacjach ruchu w miejscach robót drogowych oraz w 52 projektach czasowej organizacji ruchu jeszcze nie wprowadzonych w terenie. Uwagi dotyczyły:

- ograniczeń prędkości – 120,

- sygnalizacji świetlnej sterującej ruchem wahadłowym – 14,

- nieczytelnego oznakowania poziomego – 20,

- innych nieprawidłowości – 19.

Po przeanalizowaniu możliwości i celowości wprowadzono już 101 zmian w organizacji ruchu w miejscach robót drogowych.

04.06.2009