viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2007

Euro 2012 dla Polski i Ukrainy

22-10-2007
logoeuro.web.jpg Warszawa, 18 kwietnia 2007 – Polska i Ukraina wygrały wyścig o organizację piłkarskich mistrzostw Europy EURO 2012. Jest to ogromna szansa dla Polski, rozwoju polskiej piłki, budowy stadionów, centrów treningowych i bazy turystycznej. Jest to także szansa i jednocześnie zobowiązanie względem kibiców całej Europy, budowy sieci dróg ekspresowych oraz autostrad, które połączą areny w Polsce oraz na Ukrainie. Polska stoi w obliczu wielkiego wyzwania i wysiłku, do którego GDDKiA jest przygotowana.

Zrealizowane inwestycje drogowe to największa i najważniejsza infrastruktura pozostająca po mistrzostwach, która będzie na co dzień służyć wszystkim Polakom.

Program rządowy zakłada zakończenie wszystkich potrzebnych zaplanowanych tras do 2014 roku, jednak ze względu na przyznaną Polsce organizację Euro 2012 prace te zostaną przyspieszone tak by zdążyć na wiosnę 2012. Zasadnicza oszczędność czasu jest możliwa na etapach formalno-prawnych m.in. dokumentacyjnych, przetargowych i uzgodnień środowiskowych. Nie wpłynie to jednak w żaden negatywny sposób na jakość realizowanych inwestycji i drogi wybudowane na Euro 2012 będą miały wszystkie parametry pozwalające na ich prawidłową wieloletnią eksploatacje.

Program budowy dróg jest od ponad roku realizowany znaczniej dynamiczniej i wszystkie odcinki planowanych dróg w ramach autostrad A1, A2, A4 są obecnie w realizacji lub ostatniej fazie przygotowawczej (projekty budowlane, przetargi). Poza drogami bezpośrednio łączącymi Warszawę, Gdańsk, Wrocław i Poznań oraz rezerwowo Kraków i Chorzów, a także Polskę z Ukrainą, także budowa innych odcinków dróg umożliwiających wygodne podróżowanie po kraju jest niezwykle istotne w kontekście zwiększania korzyści Polski z napływu kibiców i turystów przy okazji mistrzostw.

Zasadnicze dwie przeszkody w realizacji tych planów, które wspólnie musimy przezwyciężyć, to brak rąk do pracy w Polsce oraz skomplikowane i czasochłonne regulacje prawne.

Trzeba pamiętać, że w 2012 roku odbywają się także igrzyska olimpijskie w Londynie i należy się spodziewać, że na angielskie budowy odpłynie kolejne kilkadziesiąt tysięcy pracowników. Skomplikowane procedury przygotowania do budowy dróg - wykupu gruntów, prawa zamówień publicznych, uzgodnień środowiskowych wynikających z przepisów Unijnych powodują, że należy podjąć wysiłki zmierzające do uproszczenia procedur w ramach prawa polskiego.

Ukraina jest w tym kontekście w lepszej sytuacji bowiem nie obowiązują jej długotrwałe procedury środowiskowe Unii, w tym także wynikające z wyznaczenia obszarów Natura 2000, a także mają znacznie prostsze przepisy w zakresie wykupu gruntów i zamówień publicznych.

Zaawansowanie prac

Autostrada A1

Odcinek Gdańsk (Rusocin) – Grudziądz (Nowe Marzy)

  • Odcinek o długości 91 km • W realizacji do końca 2008 roku
  • Inwestor/wykonawca: konsorcjum Gdańsk Transport Company
  • Odcinek realizowany w systemie PPP

Odcinek Grudziądz (Nowe Marzy) – Toruń

  • Odcinek o długości 62 km
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykupione zostało 99% gruntów
  • Zakończono badania archeologiczno – terenowe
  • Opracowanie wyników badań na ukończeniu W sierpniu 2006 r. podpisana została umowa z firmą Transprojekt Gdański na wykonanie projektów budowlanych, projektów wykonawczych i dokumentacji przetargowej (na wybór wykonawcy) z terminem wykonania – październik 2007 r. Na obecnym etapie prac nie występują jakiekolwiek trudności i opóźnienia.
  • Lata realizacji 2008 – 2010

Toruń – Stryków

  • Długość odcinka: 144 km
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup gruntów: 70% Zakończenie procesu nabywania gruntów planuje się na koniec roku 2007 • PB, PW i DP – przetarg w toku
  • Realizacja – do 2010

Stryków – Pyrzowice

  • Długość odcinka 180 km
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Zaawansowanie procesu wykupu gruntów: 70%
  • Realizacja – do 2010

Pyrzowice – Sośnica

  • Długość odcinka 43 km
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup nieruchomości: 39%
  • Realizacja – do 2010

Sośnica – Bełk

  • Długość odcinka 15 km
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup gruntów: 99%
  • Opracowano PB, PW i DP
  • Wyłoniono wykonawcę robót budowlanych – podpisanie umowy 22 stycznia 2007 r. • Podpisanie umowy z wykonawcą 22.01.2007 r.

Bełk – Świerklany

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Nabyto część nieruchomości (18%), pozyskanie pozostałych planowane jest w 2007 r. • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację z 14.12.2006 r.
  • PB i PW – zakończenie prac projektowych – koniec maja 2007 r.
  • Rozpoczęcie robót budowlanych – III/IV kw. 2007 r. z terminem realizacji inwestycji 27 miesięcy

Świerklany – Gorzyczki

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup gruntów – nabyto 93 % nieruchomości położonych w pasie drogowym. Dla pozostałych uzyskano tytuły prawne umożliwiające ich dysponowanie na roboty budowlane
  • PB i PW – wykonane
  • Przetarg ograniczony na wyłonienie wykonawcy budowy – w trakcie – procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy robót rozpoczęto w listopadzie 2006 r. ( z udziałem środków unijnych)
  • Rozpoczęcie robót budowlanych – II kw. 2007 r. z terminem realizacji 26 miesięcy

Autostrada A2

Świecko – Nowy Tomyśl

  • Długość ok. 107 km
  • realizowany będzie w ramach umowy koncesyjnej z Autostradą Wielkopolską do roku 2010

Nowy Tomyśl – Stryków II (Łódź) dł. ok. 255 km

  • odcinek istniejący

Stryków II – Stryków I dł. ok. 3 km

  • przewidziane rozpoczęcie budowy II kwartał 2007 r.

Stryków I – Konotopa (Warszawa)

  • dł. ok. 94 km
  • realizowany będzie w ramach PPP do roku 2010
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup nieruchomości: 54%
  • Ratownicze badania archeologiczne: – zawarte umowy na wykonanie prac
  • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - planowane uzyskanie II - III kw. 2007 r.

Autostrada A4

Zgorzelec – Krzyżowadł. ok. 50 km

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup nieruchomości – zakończony
  • Ratownicze badania archeologiczne – zakończone
  • PB, PW, DP – wykonane
  • Podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych

Krzyżowa – Kraków dł. ok. 375 km

  • odcinek istniejący

Kraków (węzeł Wielicka) – Szarów dł. ok.20 km

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup nieruchomości: 100%
  • Ratownicze badania archeologiczne – zaawansowane w 95 %
  • PB, PW, DP – wykonane
  • Pozwolenie na budowę – uzyskane

Szarów – Tarnów (węzeł Krzyż) dł. ok. 56 km

  • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – wniosek złożony 16.10.2006 r.
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji: – materiały do decyzji – w trakcie wykonywania – przewidywany termin uzyskania decyzji – II kw. 2007 r.
  • Wykup nieruchomości: – Szarów - Brzesko wykupiono 85 % nieruchomości – Brzesko -Tarnów wykupiono 40 % nieruchomości
  • Ratownicze badania archeologiczne – zaawansowane w 20 %
  • PB, PW, DP – zakończenie - I kw. 2008 r.
  • Pozwolenie na budowę – planowane uzyskanie II/III kw. 2008 r.

Tarnów – Rzeszów dł. ok. 78 km

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Wykup nieruchomości – nabyto 30% nieruchomości
  • Ratownicze badania archeologiczne – po wykupieniu nieruchomości w latach 2007-2009 • PB, PW, DP – planowane do zlecenia w 2007 r.
  • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – planowane złożenie wniosku w 2007 r.
  • Pozwolenie na budowę – planowane uzyskanie w 2009 r.

Rzeszów – Przeworsk dł. ok. 30 km

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
  • Realizacja – do 2012

Przeworsk – Korczowa dł. ok. 56 km

  • Wskazania lokalizacyjne – uzyskane
  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – planowane uzyskanie w 2008 r.
  • Realizacja – do 2012

Autostrada A8

Autostradowa Obwodnica Wrocławia dł. ok. 35 km

  • Decyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana, ale zaskarżona do NSA; decyzja wprowadzająca zmiany w decyzji o ULA wydana w grudniu 2006 r.
  • Wykup nieruchomości – nabyto 93 %
  • Ratownicze badania archeologiczne – zakończenie w 2007 r.
  • PB, PW, DP– zakończenie w I kw. 2007 r.
  • Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – uzyskana
  • Pozwolenie na budowę – planowane złożenie wniosku I-II kw. 2007 r.