viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2007

Ruszyła budowa autostrady A4 Kraków - Szarów

22-10-2007
27 kwietnia br. rozpoczęły się prace przy budowie odcinka Autostrady A4 z Krakowa do Szarowa (20km). Inwestycja ta, finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego (839 mln zł) będzie realizowana w ciągu 24 miesięcy. Wykonawcą jest hiszpańsko - polskie konsorcjum firm Dragados S.A. oraz Polimex – Mostostal S.A.

Zadaniem wykonawcy będzie zbudowanie w ciągu 24 miesięcy 19,9 km autostrady A4 pomiędzy węzłem "Wielicka" a węzłem "Szarów". Budowa jest finansowana w całości z Krajowego Funduszu Drogowego.

Informacje ogólne
Realizowana inwestycja jest elementem Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego na linii wschód – zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowioną część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40. Warto podkreślić, że jest to pierwsza autostrada budowana na wschód od rzeki Wisły.

Zakres
Zakres inwestycji obejmuje budowę 19,9 km autostrady z węzłem autostradowym "Szarów" (na trasie będzie jeszcze jeden węzeł – "Bieżanów", ale zbudowany w ramach innego kontraktu). Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe. Ponadto dla wygody kierowców zaprojektowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.

Dotychczas na realizację odcinka autostrady pomiędzy węzłem Wielicka a węzłem Szarów wydano już 259,9 mln złotych: 84,9 mln zł na badania archeologiczne, 161,4 mln zł na wykupy gruntów, 13,0 mln zł na projekt i 0,6 mln na wycinkę drzew. Wraz ze środkami, które zostaną wydane na roboty budowlano montażowe to prawie 1,1 miliarda złotych.

Wykonawcy
Hiszpańska firma Dragados S.A., to jeden z największych generalnych wykonawców na rynku hiszpańskim, specjalizujący się w projektach związanych z infrastrukturą. Firma jest od 2003 roku częścią koncernu ACS (Actividades de Construccion y Servicios) – potentata na rynku budowlanym. Główne projekty realizowane obecnie przez Firmę, to: szybkie połączenie kolejowe Hiszpania (Figueras) – Francja (Perpignan), autostradowa obwodnica Waterford w Irlandii, San Cristobal Tunnel w Santiago de Chile. W 2006 roku Dragados rozpoczął ekspansję na rynku amerykańskim zdobywając kontrakty na rozbudowę nowojorskiego metra (7,5 km tuneli, 428 mln $), na modernizację autostrady międzystanowej I-287 (141 mln $) oraz na odnowienie trzech zapór w stanie Nowy Jork. Swoje wejście do Polski Dragados zaplanował tak, jak zdobycie rynku amerykańskiego: na początku testowanie rynku poprzez wchodzenie w kooperację z miejscowym partnerem znającym lokalne realia. W listopadzie 2006 roku Firma zdobyła pierwszy kontrakt w Polsce – budowę obwodnicy Skoczowa – za 21,5 mln euro, finansowane z Funduszu Spójności. Inwestycję realizuje wraz z Polimexem – Mostostalem SA, który jest również partnerem w konsorcjum budującym A4 Kraków – Tarnów odcinek Kraków – Szarów. To polska grupa kapitałowa, Lider Polskiego Biznesu 2006, zaliczana do największych firm inżynieryjnych w Polsce. Jej dziełem jest oddana w grudniu 2006 roku Drogowa Trasa Średnicowa w Katowicach.

Środowisko naturalne
Jak zawsze, bardzo duży nacisk będzie położony na ekologię. Już na etapie projektowania trwały konsultacje ze specjalistami w dziedzinie ochrony środowiska, leśnikami oraz naukowcami, którzy wskazywali projektantom, gdzie zlokalizować przejścia dla zwierząt, by odpowiadały one trasom migracji zwierzyny z terenów górskich do Puszczy Niepołomickiej. Autostrada będzie wyposażona w zaawansowany technologicznie system odprowadzania wód opadowych, w którym zostaną one przed odprowadzeniem do odbiorników (zbiorników odparowujących lub istniejących cieków) oczyszczone do I klasy czystości. W tym celu zbudowane zostaną: studnie wpadowe z osadnikiem, studzienki kontrolno – pomiarowe z osadnikami, studzienki ściekowe z osadnikiem, studzienki kanalizacyjne, osadniki, separatory lamelowe, zbiorniki retencyjno – oczyszczające. Dla ochrony istniejącej i planowanej zabudowy mieszkaniowej zostanie zbudowanych ponad 22,0 km ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 6,5 m. Na obiektach mostowych ustawione będą ekrany przezroczyste (odbijające), natomiast poza obiektami – ekrany pochłaniające. Kolorystyka ekranów będzie dostosowana do otaczającego drogę krajobrazu i zagospodarowania terenu: projektanci zalecają kolorystykę stonowaną, beżowo – zieloną oraz obsadzenie ekranów pnączami, które podniosą wygląd estetyczny oraz poprawią oddziaływanie sztucznych konstrukcji na ludzką psychikę. Ponadto planuje się wprowadzenie wzdłuż drogi nowych układów zieleni wysokiej (drzew i krzewów), które spełniać będą rolę ochronną, krajobrazową i biocenotyczną. Zasadzone zostanie 4.200 drzew liściastych, 1.350 drzew iglastych i ponad 20 tysięcy krzewów liściastych. W rejonie przejścia dla dzikich zwierząt zaprojektowano nasadzenia zieleni naprowadzającej i osłonowej. W celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu oraz bezpieczeństwa ludzi i zwierząt przebywających w pobliżu autostrady zaprojektowano jej ogrodzenie. Na terenach leśnych będzie ono miało 2,0 m wysokości, a na terenach nieleśnych – 1,5 m.

Archeologia
Trasa przyszłej autostrady jest od kilku lat terenem intensywnych prac archeologicznych. Badaniami zajmują się archeolodzy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Archeologii Polskiej Akademii Nauk Oddział w Krakowie oraz z Muzeum Archeologicznego w Krakowie, którzy na użytek przetargu powołali spółkę cywilną Krakowski Zespół do Badań Autostrad. Na badanym obszarze można znaleźć największe w Polsce i jedne z największych w Europie skupiska osad neolitycznych sprzed 7,5 tysiąca lat. 52 stanowiska archeologiczne obejmujące ponad 70 ha gruntu. Dzięki Rządowemu Programowi Budowy Autostrad polska archeologia wzbogaciła się o wiele cennych odkryć, które nie byłyby możliwe, gdyby nie budowa A4.