viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2007

Dlaczego S8 powinna przechodzić przez Bełchatów?

22-10-2007
Zarzuty złamania prawa i działania wbrew Rozporządzeniu Rady Ministrów, wniosek do prokuratury i blokady dróg spowodowała decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która postanowiła (1 czerwca 2007 r.), by droga ekspresowa S8 przebiegała na terenie województwa łódzkiego przez Piotrków i Bełchatów, a nie Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę i Sieradz.
W związku z wieloma nieprawdziwymi informacjami - formułowanymi w szczególności przez władze miasta Łodzi – jakoby decyzja naruszała nie tylko porządek prawny, ale także obarczona była wieloma błędami merytorycznymi, GDDKiA pragnie przedstawić swoje stanowisko w tej sprawie.
  1. Przebieg drogi S8 przez teren województwa łódzkiego, mimo istniejących zapisów w Rozporządzeniu Rady Ministrów o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych, nigdy nie został poprzedzony odpowiednim badaniami i analizami technicznymi, ekonomicznymi, ruchowymi i środowiskowymi, co jest podstawą wyboru wariantu przebiegu każdej drogi.
  2. Zapis Rozporządzenia, który mówił, że S8 ma przebiegać „przez Łódź”, nie był wynikiem merytorycznej oceny, ale politycznej decyzji kolejnych władz.
  3. Uznając za konieczne uporządkowanie tej sprawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła kilkumiesięczną, szczegółową analizę siedmiu wariantów przebiegu S8, badając: obecny i prognozowany ruch we wszystkich wariantach, koszty budowy i możliwości finansowania tej inwestycji, efektywność ekonomiczną, a także warunki środowiskowe.
  4. W efekcie przeprowadzonych prac okazało się, że najlepszą trasą dla S8 jest przebieg zbliżony do dziś istniejącej drogi krajowej nr 8 – Warszawa-Piotrków Trybunalski-Bełchatów-Wrocław.
  5. Pierwszorzędne dla wyboru wariantu analizy ruchu samochodów wykazały, że wybrany przez GDDKiA wariant będzie najlepszym pod kątem obsługi rosnącego ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych. Warto pamiętać, że droga ekspresowa – także S8 – służy przede wszystkim do przenoszenia ruchu na dużych odległościach, w tym właśnie tranzytu, a nie ruchu regionalnego, czy lokalnego, który występuje pomiędzy Łodzią a Kaliszem i przechodzi przez Pabianice, Łask, Zduńska Wolę i Sieradz. Badania – prowadzone przez GDDKiA i podmioty zewnętrzne - wykazały, że wybrany wariant przyjmie od 20 do 25% więcej samochodów od tzw. „wariantu łódzkiego”.
  6. Niezależnie od przebiegu S8 (drogi tranzytowej), GDDKiA zdecydowała, by zbudowane zostało nowe połączenie drogowe, które stanie się południową obwodnicą Łodzi oraz obwodnicą Pabianic, Łaska, Zduńskiej Woli i Sieradza. Trasa ta będzie zupełnie nową drogą, o nowym przebiegu; będzie drogą dwujezdniową z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Już w tym roku na jej przygotowanie przekazano pierwsze środki.
  7. Analiza finansowa pokazała, że koszt większości wariantów S8 kształtuje się powyżej 4 mld złotych, przy czym koszt wybranej trasy to 4 mld 265 mln PLN, a „wariantu łódzkiego” – 4 mld 278 mln PLN.
  8. Zasadnicza różnica pomiędzy wariantami to jednak źródło finansowania. Wybrana trasa leży w transeuropejskim korytarzu transportowym i jak taka może liczyć na dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Fakt ten został potwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Komisji Europejskiej. Tymczasem „wariant łódzki”, lezący poza korytarzem europejskim nie ma szans na sfinansowanie z Funduszu Spójności i realnych szans na sfinansowanie z innego źródła UE.
  9. Dodatkowo bezpłatna S8 w „wariancie łódzkim” na ok. 18 miałaby ten sam przebieg, co płatna autostrada A1. Gdyby tak się stało, Skarb Państwa musiałby wypłacać firmie eksploatującej A1 rekompensatę, której wysokość oszacowano na prawie 7 mld złotych w czasie trwania umowy z operatorem A1. Środki te obciążałyby budżet państwa.
  10. Do ważnych argumentów należy też fakt, iż tylko „wariant łódzki” przecina potencjalny obszar Natura 2000 – dolina rzeki Grabia. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w UE do czasu, gdy teren ten nie zostanie wpisany na listę obszarów Natura 2000 – nie mogą tam być prowadzone żadne działania inwestycyjne. Oznacza to brak możliwości rozpoczęcia budowy.

Biorąc powyższe argumenty pod uwagę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyraża stanowisko, że decyzja o przebiegu S8 przez Piotrków i Bełchatów i decyzja o budowie nowej drogi na południu Łodzi stanowią optymalne rozwiązanie drogowe dla regionu, tym bardziej, że stanowią logiczny układ z autostradami A1 i A2, które również okalają Łódź. Dodatkowo w naszej ocenie podjęta decyzja nie powoduje utraty środków unijnych, a także kolizji z obszarem Natura 2000.

GDDKiA podkreśla, że jej decyzja jest propozycją dla Rady Ministrów, która – jeśli przyjmie naszą argumentację – musi zmienić wspomniane Rozporządzenie o przebiegu autostrad i dróg ekspresowych.