Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2021W 2020 roku udostępniliśmy do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. Oprócz tego w ramach działań na istniejącej sieci dróg, zbudowaliśmy, wyremontowaliśmy lub przebudowaliśmy 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych. W realizacji jest 96 zadań obejmujących budowę nowych dróg o łącznej długości ponad 1225,2 km. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.
Największy most w Warszawie
W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.
W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu.
Cały przekrój obiektów inżynierskich
Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele obiektów inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów. Z kolei na obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 zbudowano dwie estakady przechodzące nad obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości.
Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy (wraz z nowym odcinkiem drogi i rozbiórką starego mostu) to blisko 190 mln zł.
Remontujemy istniejące przeprawy
W ubiegłym roku zakończyliśmy remonty 27 mostów o łącznej długości ok. 2,6 km i wartości robót blisko 86 mln zł. Zbudowaliśmy 16 obiektów mostowych o łącznej długości 636 m i wartości robót niemal 159 mln zł. W zależności od stanu technicznego obiektu przeprowadzamy remont, stawiamy nowy most w miejscu starego lub zastępujemy go przepustem. Dla przykładu w miejscu starego mostu na DK79 w Andruszkowicach powstał nowy most, a w Stąporkowie na DK42 potężny przepust (oba obiekty w woj. świętokrzyskim).Wyremontowany został m.in. most na Sanie w Radymnie w ciągu DK94.
W 2021 roku w remoncie będzie 40 obiektów mostowych o łącznej długości ok. 7,8 km i wartości robót blisko 181 mln zł. W Ścinawie remontowany będzie zabytkowy stalowy most na Odrze w ciągu DK36 o długości ok. 350 m. Obecnie powstają podpory pod most tymczasowy, na który zostanie przeniesiony ruch na czas remontu. Odnowiony most zostanie oddany do użytku w 2022 roku.
W budowie będzie 55 obiektów mostowych o łącznej długości blisko 2 km, o łącznym koszcie nieco ok. 609,4 mln zł. Zbudujemy też 21 przepustów o wartości robót blisko 32 mln zł.
Zabezpieczamy prześwity pomiędzy obiektami
Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Poszliśmy o krok dalej i zabezpieczamy przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy.
Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowaliśmy w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowaliśmy na nich kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości.
W miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem, zamontowaliśmy dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu dobierany jest rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu. Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach zakopianki na S7 i na pozostałych obiektach w woj. małopolskim, na A1 w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu S5 w woj. wielkopolskim oraz na najdłuższych obiektach na A6, S3 i S10 w woj. zachodniopomorskim. Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty i estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na istniejących obiektach będą w tym roku kontynuowane tak, aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe potencjalnie niebezpieczne miejsca.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.