viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Praca drogowca- lata 50 XX wieku

12-01-2021

Historia nigdy nie jest obiektywna. Każdy badacz, historyk lub uczestnik wydarzenia, epoki będzie interpretował to co przeczytał lub przeżył według własnych doświadczeń i wniosków. Pozwala to popatrzeć wstecz nie tylko ściśle naukowo ale i lekko z przymrużeniem oka.

Niewątpliwie powinniśmy czerpać z doświadczeń poprzedników, korzystać z „otwartych” przez nich drzwi i kroczyć podobnymi ścieżkami gdzie niektóre „drzwi” zostały już otwarte, poszerzając horyzonty z duchem rozwoju społecznego i techniki. Koniec roku i rozpoczęcie kolejnego jest czasem podsumowań, zadumy, postanowień, planów których możliwe, że nie udało się zrealizować przez zmieniającą się nasza covidową codzienność w życiu zawodowym, rodzinnym  i społecznym. Praca zdalna pozwalała nam zatęsknić za rytuałami wyjścia do pracy, za swobodą  poza domem, możliwościami samorealizacji. W dobie udogodnień cyfrowych, telekomunikacyjnych  czas pandemii stał się pracą ponad normy, czasem może przesadnie, ale i mogliśmy odkryć pozostający wciąż niewykorzystany w nas potencjał. Chęci i pragnienia budują solidną podstawę realizacji zamierzeń gdy wrócimy do „normalności”, ale koniec roku, gdy podsumowujemy to co za nami jest czasem na refleksje. Większość z nas ma skłonności do narzekania. W każdej epoce pojawiają się kryzysy, potknięcia, wyzwania,  mobilizacje, stabilność, „złote czasy” i na powrót wszystko według sinusoidy po której przesuwamy się punkt po punkcie. Wyzwania pozostają, zmienia się motywacja. Historię tworzą ludzie. Nasza historię drogową epoki, czasy i ludzie.

 

Epoki, czasy

Po II wojnie światowej, w latach 50 XX wieku zmotywowani odbudową kraju, potrzebą czasów nasi  poprzednicy realizowali postawione przed nimi cele.

 

Władza decydowała jakie gałęzie gospodarki rozwijać i w jaki sposób, uwzględniano przede wszystkim czynniki polityczne i ideologiczne, a nie na przykład opłacalność gospodarczą albo potrzeby społeczne. Inwestowano w przemysł ciężki, co było zgodne z ideologią komunistyczną i oczekiwaniami radzieckimi – nawet gdy okazywało się to bardzo kosztowne i nie przynosiło wielkich korzyści gospodarczych. Wymagało to oszczędności w odbudowującym się kraju, ale bez zaangażowania społecznego, było to nie do zrealizowania. Analfabetyzm, organizowane kursy z propaganda w tle dawały efekty. Wysiłek pracowników wynikał w dużej mierze z wewnętrznego przekonania o słuszności ich starań, ale nie tylko. Powiewające sztandary, czyny społeczne, praca ponad normy wyglądały zawsze propagandowo dobrze. Cenzura dbała o to, by w mediach dominował pozytywny obraz PRL, a informacje krytyczne starano się wyeliminować. Nie zapominamy o tym, że w latach pięćdziesiątych – na wzór stalinowski – stosowano terror: aresztowano ludzi podejrzanych o działalność antykomunistyczną. Wystarczyło odmówić wykonywania nadmiernej pracy lub opóźnić realizację zadania by zostać uznanym za wroga systemu. Takich umieszczano w więzieniach, gdzie byli bici i torturowani, skazywani na wieloletnie kary pozbawienia wolności albo na śmierć.

 

Historię tworzą ludzie.

W grudniu 1953, 126 jednostek podległych Centralnemu Zarządowi Budowy Dróg i Mostów zameldowało o podjęciu zobowiązań przez 19 153 pracowników.

 

Wybraliśmy kilka meldunków pracowniczych, spośród składanych masowo do Centralnego Zarządu Budowy Dróg i Mostów z podziałem zadaniowym.

 

Oszczędnie i szybko likwidowano stare budowy oraz oszczędnie organizowano nowe place budów.

Załoga kierownictwa robót w „Cigacicach” zobowiązała się w terminie do dnia 15.12.1953 r zakończyć likwidację placu budowy skracając termin o 14 dni. Na nowo organizowanym kierownictwie robót załoga zobowiązała się poprawić warunki bytowe i kulturalne pracowników poprzez wzorowe urządzenie hoteli robotniczych i świetlic.

 

Przyspieszano zakończenia robót wykończeniowych zarówno ilościowo jak i w asortymencie.

W Kierownictwie Robót Białystok  - technik Kotowski Ryszard i podmajstrzy z grupą 91 ludzi wykonali w czasie skróconym o 7 i ½ dnia 6 000m3 nasypu i wykopu oraz splantowali skarpy poboczy w ilości 12 000 m2, zaoszczędzając 1 714 rbg wartości 8778,24 zł.

 

Przekroczenia grupowe i indywidualne norm pracy

Kierownictwo Robót w Sierpcu zobowiązało się przy robotach ziemnych wykończeniowych przekroczyć normy w 163 %, brukarze 196%, kamieniarze 189%, grupa transportowa 131%.

 

W Kieleckim Przedsiębiorstwie Robót Mostowych indywidualne przekroczenie norm osiągnęli między innymi nowi przodownicy pracy : Wieczorek Bogusław – tokarz uzyskując 189 % normy, Sadkowski Stanisław – monter –niter przeciętnie wykonując 193% normy, Raczyński Julian- kowal wykonując przeciętnie 170% normy. Swoimi przodownikami pracy chwaliły się też Kierownictwa Robót w Nakle, gdzie pstrąg Franciszek- cieśla wykonywał 192% normy, Kierownictwo Robót w Tczewie, gdzie Stefaniuk Aleksander- robotnik wykwalifikowany osiągał 258%normy.

 

Zobowiązania podejmowały także brygady kobiece, które na równi z mężczyznami włączały się do współzawodnictwa między brygadowego. Przykładem mogą służyć dwie brygady z Kieleckiego PRM.

 

Zwiększenia jakości i ilości remontu maszyn

W Kierownictwie Robót w Sierpcu brygada Ranhuda Alfonsa zobowiązała się do wykonania bieżącego remontu wszystkich maszyn do dnia 20 grudnia zamiast do 30 grudnia. Grupa kierowców samochodowych zobowiązała się utrzymać w stanie bezawaryjnym samochody i ciągniki do czasu ukończenia robót.

 

Poprawa warunków bytowych i kulturalnych oraz ochrony pracy a także podniesienia na wyższy poziom organizacji stołówek i hoteli

W Poznańskim Przedsiębiorstwie Robót Drogowych, administracja podjęła zobowiązanie stałego polepszania warunków socjalnych i bytowych robotników poprzez:

  • właściwą organizację hoteli robotniczych, odpowiednie ich wyposażenie za zwróceniem specjalnej uwagi na higienę,
  • sprawną i należytą dostawę i zaopatrzenie stołówek i bufetów w artykuły pierwszej potrzeby,
  • zorganizowanie w gospodarstwach pomocniczych właściwej bazy zaopatrzeniowej szczególnie w mięso i tłuszcze.

 

Współzawodnictwo oraz inicjatywy pojawiały się również na innych polach.

 

W Rejonie Eksploatacji Dróg Publicznych Jarocin brygada drogomistrza Psyka postanowiła wziąć czynny udział w przyspieszeniu realizacji planowych dostaw ziemniaków, skupu żywca oraz dopilnować terminowego płacenia podatku grupowego na terenie swoich gromad.

 

W Rejonie Eksploatacji Dróg Publicznych w Lipinach na opóźnionej inwestycji odnowy jezdni brukowanej kostką, brygady brukarskie zobowiązały się zwiększyć wydajność pracy o 35%, a brygada warsztatowa Kasprowicza zobowiązała się wykonać piaskarkę ze złomu.

 

Załoga REDP w Rzeszowie w oparciu o zobowiązania grupowe, podjęła się w terminie do 10 grudnia wykonać roboty w Boguchwale.

 

Zawsze pozostanie pytanie czy normy były dobrze wyliczone lub jaka jakość była tej pracy. O tym opowiedział Mark Hłasko w książce „Piękni dwudziestoletni”, który w wieku 16 lat pracował w Bazie Transportowej w Bystrzycy Kłodzkiej, jako pomocnik szofera ok. 14 godzin dziennie.

 

„Wstawaliśmy rano o czwartej, a o dziesiątej wieczór kończyliśmy rozładunek na stacji; potem jechało się jeszcze czterdzieści kilometrów do domu, co przy samochodzie typu GMC z przyczepą, po górskich drogach zabierało około 2 godzin. Potem jeszcze gotowaliśmy sobie jeść, a potem dopiero kładliśmy się spać. Niedziel i świąt nie było; pod koniec miesiąca kierownik bazy w Bystrzycy Kłodzkiej oświadczał nam, że wyrobiliśmy czterdziestu, czasami około czterdziestu pięciu procent normy.” [1]

Cieszmy się wolnością naszych czasów.

 

W czerwcu 1949 wprowadzono jako odznaczenia resortowe Odznakę „Przodownik Pracy” jako stopień niższy i Odznakę „Zasłużony Przodownik Pracy” jako stopień wyższy, które 14 lutego 1974 przemianowano na Odznakę „Przodownik Pracy Socjalistycznej” (srebrną) i Odznakę „Zasłużony Przodownik Pracy Socjalistycznej” (złotą). Przyznawane były osobom, które osiągały przodujące wyniki w pracy zawodowej, podnosiły swoje kwalifikacje, cieszyły się uznaniem załogi i miały co najmniej trzyletni staż pracy w przypadku niższego stopnia, a w przypadku wyższego stopnia musieli spełniać te same warunki oraz posiadać poprzedni stopień od co najmniej pięciu lat. Odznaki zostały zniesione w 1982.

 

Autor: Katarzyna Bochenek - Kolano

 

[1] Źródło M. Hłasko, Piękni dwudziestoletni, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1988 rok.