Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2020Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z przedstawicielami branży budowlanej jak i środowisk naukowych wielokrotnie wskazywała na pilną potrzebę rozwiązania problemu łatwiejszego wykorzystania destruktu asfaltowego. Obecnie jest traktowany jako odpad, a tymczasem mógłby być powtórnie wykorzystywany przy budowie dróg. Na te apele zareagowało Ministerstwo Klimatu, przedstawiając projekt rozporządzenia umożliwiający określenie szczegółowych kryteriów utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego.
- Już w 2019 roku zainicjowaliśmy rozmowy z ówczesnym Ministerstwem Środowiska, deklarując gotowość do współpracy zmierzającej do wprowadzenia regulacji pozwalającej na pełne wykorzystanie destruktu asfaltowego – podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Chcemy doprowadzić do zmian w wykorzystaniu destruktu, widząc olbrzymi potencjał zaoszczędzenia olbrzymich środków finansowych. Tym bardziej, że zbliżamy się do uruchomienia programu wymiany nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych oddanych do użytku przed 2012 rokiem. Potencjalne oszczędności zastosowania materiału z recyklingu jako substytut materiału nowego oraz oszczędności przy transporcie kruszyw mogą wynieść w przybliżeniu, w kilkuletniej perspektywie ponad 400 mln zł.
W trakcie budowy nowych odcinków dróg szybkiego ruchu, biegnących w śladzie dotychczasowych tras lub przy remontach dróg krajowych pozyskujemy destrukt - asfaltowy lub betonowy. Jest to cenny materiał powstający w wyniku frezowania warstw nawierzchni istniejących dróg, zawierający ok. 95 proc. kruszywa. Można go wykorzystać ponownie w mieszankach mineralno-asfaltowych jako częściowy substytut kruszywa. Jako czysty składnik, istnieje możliwość zastosowania destruktu do utwardzania poboczy, podbudów drogowych, budowy dróg serwisowych i dojazdowych, zjazdów itp.
Jednak łatwe, ponowne wykorzystanie destruktu utrudniają obowiązujące przepisy ustawy o odpadach. Traktują one destrukt jako odpad, a nie produkt uboczny. Poszczególne Oddziały GDDKiA występowały do właściwych miejscowo Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska z wnioskiem o uznanie destruktu za produkt uboczny. Po decyzjach odmownych odwoływaliśmy się do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Z negatywnym skutkiem. Zarówno WIOŚ jak i GIOŚ uznawały destrukt jako odpad, przytaczając argumentację Naczelnego Sądu Administracyjnego, że „do kategorii odpadów włączyć należy nie tylko te przedmioty, które ich dotychczasowy posiadacz uważa za zbędne i których chciałby się wyzbyć, ale także te podlegające powtórnemu gospodarczemu wykorzystaniu, po poddaniu ich procesowi odzysku”. GIOŚ stwierdza, że skoro destrukt nie nadaje się bezpośrednio do ponownego wykorzystania, oznacza to, że jest odpadem. Destrukt nie może być produktem ubocznym, gdyż przebudowa i remont drogi nie są procesami produkcyjnymi.
Rozwiązaniem problemu jest utrata statusu odpadu
Dlatego podjęliśmy stosowne działania. Przekazaliśmy opracowane w GDDKiA założenia do projektu rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie określenia warunków utraty statusu odpadu dla destruktu asfaltowego.
Rozporządzenie ma na celu określenie warunków, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestanie być traktowany jako odpad. Ma to na celu ułatwienie jego stosowania w budownictwie drogowym tak, aby nie było wątpliwości, co do jego jakości oraz prawidłowego i bezpiecznego wykorzystania. Podmioty gospodarujące destruktem asfaltowym nie będą musiały spełniać wymagań wynikających z ustawy o odpadach, tj. m.in. uzyskiwać odpowiednich decyzji administracyjnych na przetwarzanie odpadów, prowadzić ewidencji odpadów i wystawiać kart przekazania odpadów.
Korzyści dla środowiska
Destrukt asfaltowy stanowić będzie pełnowartościowy produkt a nie odpad. Wówczas podmioty, do których trafi destrukt asfaltowy, także nie będą musiały mieć odpowiednich zezwoleń na gospodarowanie odpadami i prowadzić ewidencji odpadów.
Łatwiejszy recykling destruktu to mniejsze zużycie surowców naturalnych, ograniczenie transportu kruszywa z wykorzystaniem samochodów ciężarowych, mniej zanieczyszczeń, hałasu i większe bezpieczeństwo na drogach. To także mniejsza emisja pyłów generowanych przy wydobyciu i transporcie kruszyw. To również krok w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez wykorzystywanie poprzednio wbudowanych materiały.
Dane mówią za siebie
W samych latach 2018-2019 GDDKiA przekazała do samorządów około 35 tysięcy ton destruktu, tyle samo wbudowano w nawierzchnię i pobocza. Około 15 tysięcy ton zabezpieczono do bieżącego utrzymania poboczy, natomiast niecałe 10 tysięcy ton zbyto w wyniku przetargu. Całkowita ilość destruktu wyniosła ponad 160 tysięcy ton, czyli niecała połowa (około 72 tysięcy ton) pozostała niezagospodarowana. Jednocześnie powyższe dane nie uwzględniają ilości destruktu pozyskane przez wykonawców i będących ich własnością.
W perspektywie najbliższych lat, remont jedynie 10 km dwupasmowej autostrady w zakresie wymiany warstwy ścieralnej, który wykonuje się regularnie w okresie 12-15 lat, wytworzy około 23 tysiące ton (1000 tirów!) destruktu z najwyższej jakości kruszywa.
Przyjmując racjonalnie, że będziemy w stanie podczas frezowań zagwarantować ilość destruktu wystarczającą do wykorzystania przy 1/3 długości zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, szacowane oszczędności Skarbu Państwa z tego wynikające mogą osiągnąć poziom blisko 400 mln zł. Koleje ok. 40 mln oszczędności to niższe koszty transportu kruszywa na plac budowy.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.