viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Współzawodnictwo sportowe drogowców

13-08-2020

„Nic nie wpływa tak odświeżająco i odmładzająco i nic tak nie przywraca nadwyrężonych całotygodniową pracą sił jak intensywne ćwiczenia fizyczne. W zdrowym ciele zdrowy duch”. Takie hasła zachęcające do aktywności fizycznej były powszechnie znane i propagowane w okresie PRL.

Również Związek Zawodowy Transportowców i Drogowców dążąc do poprawy kondycji fizycznej swoich pracowników zaczął organizować różnego rodzaju mitingi sportowe. Od końca lat pięćdziesiątych XX wieku imprezy te miały charakter  o zasięgu ogólnopolskim. Odbywały się corocznie i miały podwójny charakter – spartakiady oraz zlotu turystycznego. Uczestnicy zlotu turystycznego byli jednocześnie zapleczem gorąco dopingującym przedstawicieli swoich zakładów pracy podczas ich zmagań sportowych. W spartakiadach i zlotach mogły uczestniczyć wszystkie zakłady zrzeszone w ZZTiD.

 

Brali w nich więc udział pracownicy Centralnego Zarządu Dróg Publicznych,  Rejonów Eksploatacji Dróg Publicznych, Powiatowych Zarządów Dróg Lokalnych, pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej PKS oraz stacji obsługi pojazdów TOS[1]. Swoje ekipy wystawiały również Zakład Budowy i Naprawy Maszyn Drogowych MADRO, Polskie Linie Lotnicze „LOT” oraz Związki Kamieniołomów Polskich. Wzorem wielkich imprez sportowych centralną spartakiadę poprzedzały eliminacje, które przeprowadzano w poszczególnych zakładach pracy jak i na szczeblu mistrzostw wojewódzkich poszczególnych pionów organizacji związkowych.  Dopiero wyłonieni w ten sposób sportowcy mogli wziąć udział w ogólnopolskiej rywalizacji. Za swe wyniki sportowe zawodnicy byli nagradzani indywidualnie, otrzymywali puchary, medale i dyplomy, jak również prowadzona była klasyfikacja drużynowa a za jej zwycięstwo przysługiwał puchar przechodni ufundowany przez Zarząd Centralny ZZTiD.

 

Centralna Spartakiada i Zlot Turystyczny ZZTID, bo taką oficjalną nazwę nosiły smagania sportowe, miała charakter sportowego święta niczym olimpiada. Ceremonii otwarcia towarzyszyły różnego rodzaju wydarzenia kulturalne. Na trybunie honorowej zasiadali przedstawiciele władz krajowych i wojewódzkich. Samo otwarcie spartakiady niemal wprost przeniesiono z dużych imprez sportowych, towarzyszyła mu uroczysta parada wszystkich uczestników zmagań oraz zapalenie znicza na stadionie. Do przeprowadzenia zawodów wynajmowano stadiony lokalnych, znanych klubów sportowych. Niejednokrotnie zawodnicy różnych dyscyplin rywalizowali w różnych miejscowościach na kilku arenach sportowych.
Z okazji organizacji spartakiady projektowano i wydawano okolicznościowe odznaki, proporczyki, medale i puchary.

Zakres dyscyplin sportowych zmieniał się w zależności od lokalnych możliwości ich przeprowadzania ale przeważnie zawodnicy rywalizowali w zawodach lekko atletycznych – biegach, pchnięciu kulą, skoku wzwyż, skoku w dal. Toczono pojedynki w tenisie stołowym a w grach zespołowych królowała piłka nożna i siatkówka. Czasem zawodnicy rywalizowali w pływaniu czy szachach jak również organizowano jednoetapowe wyścigi kolarskie. Nieodzownym elementem zmagań związkowców było strzelectwo sportowe. Zawody sportowe miały charakter wielkiego pikniku rodzinnego transportowców i stanowiły swego rodzaju wyjazd integracyjny, na którym przedstawiciele różnych regionów kraju mogli się ze sobą spotkać. Oczywiście chęć zwycięstwa i wykazania się lepszymi wynikami czasem ten charakter pikniku rodzinnego nieco burzyła. Dochodziło bowiem do wypożyczania „profesjonalnych” zawodników by wynik rywalizacji przechylić na swoją stronę. Czasem korzystano z lepszego sprzętu, zwłaszcza podczas strzelectwa sportowego, kiedy niektórzy ekipy korzystały ze swoich karabinków wyposażonych w lepsze przyrządy celownicze niż te, dostarczone przez organizatorów a z których strzelali pozostali uczestnicy zawodów. Budziło to pewnego rodzaju niesnaski i wręcz niechęć by brać udział w tego typu zawodach gdzie z góry skazanym się było na porażkę w starciu z profesjonalistami lub lepszym sprzętem. Stąd z czasem w pewien sposób ograniczono przepisami tego typu proceder by szanse rywalizacji były w miarę równe.

 

Mimo tego typu drobnych incydentów imprezy sportowe cieszyły się wielką popularnością.  W samej spartakiadzie brało udział po kilkaset zawodniczek i zawodników zrzeszonych w ZZTiD ze wszystkich województw w Polsce. W eliminacjach do imprezy ogólnopolskiej brało udział od kilku do kilkunastu tysięcy pracowników transportu i drogowców. 

Imprezom sportowym towarzyszył zgodnie z nazwą zlot turystyczny. W ramach zlotu uczestnicy nie tylko dopingowali swoich zawodników lecz brali udział w różnego rodzaju imprezach turystycznych. W ich ramach organizowano rajdy i imprezy rekreacyjne jak również zwiedzano miejscowe zabytki i atrakcje regionu.  W tego typu zlotach jednorazowo  uczestniczyło do 2000 tysięcy pracowników zrzeszonych w ZZTiD wraz z rodzinami z całej Polski.  

Łyżka dziegciu żeby nie było tak kolorowo jak zawsze głosiła propaganda sukcesu.  
W większości przypadków tego typu imprezom towarzyszyła dobra zabawa i miła atmosfera niemniej jednak od tej reguły zdarzały się czasem odstępstwa. Naród polski nie lubi kiedy mu się coś narzuca odgórnie a takie przypadki miały niekiedy miejsce przy organizacji imprez sportowych. Czasem zakłady pracy odgórnie delegowały pracowników na zawody bo tak chciała „góra”. Dochodziło przez to do różnego rodzaju śmiesznych a czasem wręcz niebezpiecznych sytuacji. Np. w czasopiśmie nr 29 z lipca 1967 roku Transport i Drogi opisano, zorganizowaną przez ZO ZZTID Warszawa, na stadionie KS POLONIA, okręgową spartakiadę  jako „FALSTART”. Na starcie pojawiło się o połowę mniej zawodników niż zgłoszono a w biegach na 100 metrów wystartowało tylko 3 zawodniczki. Imprezie towarzyszył chaos organizacyjny a w konkluzji stwierdzono, że dobrze, że przynajmniej pogoda dopisała to sędziowie mogli się chociaż poopalać.

 

Podczas innych imprez sportowych również dochodziło do zabawnych sytuacji kiedy np. naprędce sklecona, dzień przed turniejem piłki siatkowej, mieszana drużyna nie dała żadnych szans pozostałym, typowo męskim, zespołom. Czasem dochodziło do niebezpiecznych sytuacji kiedy do zawodów pływackich wytypowano kompletnie nieprzygotowaną do nich osobę i trzeba było ją ratować przed utonięciem po przepłynięciu 50 metrów basenu.  

 

[1] TOS – Techniczna Obsługa Samochodów. Tak w czasach socjalistycznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL) nazywały się państwowe stacje obsługi samochodów. Przyjmowały do naprawy auta różnych marek.