viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Polskie Kongresy Drogowe cz. 2

10-05-2006
II Polski Kongres Drogowy odbył się w dniach 9-12 września 1929 roku w Poznaniu. W auli Uniwersytetu Poznańskiego zgromadziło się około 500 osób, członków Stowarzyszenia Polskich Kongresów Drogowych i zaproszonych gości.

II Polski Kongres Drogowy odbył się w dniach 9-12 września 1929 roku w Poznaniu.
W auli Uniwersytetu Poznańskiego zgromadziło się około 500 osób, członków Stowarzyszenia Polskich Kongresów Drogowych i zaproszonych gości.

 

Otwarcia Kongresu dokonał Prezes Stowarzyszenia prof. Melchior Władysław Nestorowicz. On też rozpoczął pierwsze posiedzenie plenarne.

Profesor powiedział, że II Kongres został zwołany dla wypełnienia uchwał I Polskiego Kongresu Drogowego w Warszawie. Zaznaczył, że upłynęło zaledwie półtora roku od obrad I Kongresu, a już można zauważyć pozytywne zmiany w gospodarce drogowej. Pogłębiła się świadomość zarówno w sferach rządowych, jak i w społeczeństwie o potrzebie budowy dobrych dróg. Potwierdzeniem tego faktu jest uchwalenie jednogłośnie budżetu wynoszącego ponad 30 mln złotych na najpilniejsze inwestycje drogowe. Usprawniono także zarządzanie drogami. Wprowadzono nowe technologie, techniki budowy i utrzymania dróg, przystosowując je do sytuacji polskiej z uwzględnieniem materiałów miejscowych w myśl zasady przyjętej przez I Kongres: „Polskie materiały - na polskie drogi”.

 

            Tempo wprowadzenia nowych technologii, technik i materiałów jest jednak powolne, gdyż istnieje ciągle bariera finansowa ograniczająca działania w tym zakresie. Zauważalny jest natomiast rozwój nowych wytwórni materiałów drogowych, fabryk narzędzi i maszyn drogowych. Przemysł chemiczny rozpoczął produkcję lepiszczy bitumicznych na potrzeby drogownictwa. Na zakończenie wystąpienia prof. Melchior Władysław Nestorowicz wspomniał, że dostrzeżono zagadnienie rozwoju przemysłu drogowego, a podjęte przez członków Stowarzyszenia Polskich Kongresów Drogowych działania utwierdzają w przekonaniu, że rośnie poparcie dla sprawy drogowej.

 

            Po zakończeniu przemówienia prof. M. W. Nestorowicza głos zabrał inż. Marian Pośpieszalski, który zaproponował następujący skład Prezydium Kongresu:

 

-   Prezes Honorowy – Minister Robót Publicznych inż. Jędrzej Moraczewski,

- Prezes – Dyrektor Departamentu Drogowego Ministerstwa Robót Publicznych prof. Melchior W. Nestorowicz,

- Wiceprezesi – prof. Emil Bratro, Wojewoda Antoni Remiszewski i radca inż. Marian Pośpieszalski, Prezes Komitetu Organizacyjnego II Polskiego Kongresu Drogowego,

- Asesorzy: inż. Gustaw Herrmann, Władysław Dalbor, Kazimierz Mrozowski, inż. B. Okulicz, Twardowski i inż. Jerzy Wojnar,

- Sekretarz Generalny - inż. Leon Borowski,

- Sekretarze - inż. Aleksander Gajkowicz, inż. Stanisław Maj i inż. Mieczysław Okęcki.


fot1.jpg
  

Pierwsze plenarne posiedzenie w Auli Uniwersytetu Poznańskiego

Po ukonstytuowaniu Prezydium przewodnictwo nad obradami objął prof. Melchior
W. Nestorowicz, który zgłosił wniosek, o wysłanie depesz od Prezydium II Polskiego Kongresu Drogowego w Poznaniu do:

- Pana Prezydenta Rzeczypospolitej w Warszawie,

- Pana Pierwszego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego w Warszawie,

- Pana Prezesa Rady Ministrów w Warszawie,

z zawiadomieniem, że Kongres rozpoczął swe prace mające na celu wprowadzenie metod ulepszenia i rozwoju drogownictwa. Wystąpił także z prośbą o przychylne rozważenie wyników prac Kongresu.

 

Zgodnie z porządkiem obrad pierwszego dnia prowadzący umożliwił gościom Kongresu wygłoszenie przemówień powitalnych. Kolejno zabierali głos:

- Minister Robót Publicznych - inż. Jędrzej Moraczewski,

- Szef Sekcji Drogowej Ministerstwa Robót Publicznych - inż. Gustaw Herrmann,

- Wojewoda Poznański - inż. Gronziewicz,

- Prezes Komitetu Organizacyjnego II Polskiego Kongresu Drogowego - radca inż. Marian Pośpieszalski,

- w imieniu Związku Miast Polskich i Koła Miast Wielkopolskich - inż. Tadeusz Ruge,

- w imieniu organizatorów Powszechnej Wystawy Krajowej - Dyrektor Bełza – Ostrowski,

- w imieniu Rady Zjazdów Samorządów Ziemskich – Władysław Dalbor,

- w imieniu Koła Inżynierów Dróg i Mostów - inż. Włodzimierz Górski.

 

            W mowach powitalnych zostały wyrażone słowa całkowitej solidarności i życzliwości w przekonaniu, że gremium zebrane na tym Kongresie wypracuje dobre wnioski i dyrektywy dla jeszcze lepszego rozwoju polskiej gospodarki drogowej i sieci drogowej. Następnie dokonano podziału Kongresu na trzy Sekcje oraz przyjęto regulaminy obrad w Sekcjach i na Plenum.

Zatwierdzono następujące składy Sekcji:

  1. Sekcja Finansów i Organizacji:

- przewodniczący - inż. Henryk Dudek

- zastępca - Kazimierz Kühn

- sekretarze - inż. Jerzy Bajkiewicz i inż. Stanisław Malanowicz,

 

  1. Sekcja Techniczna:

- przewodniczący -  prof. Emil Bratro

- zastępca -  inż. Stefan Siła-Nowicki

- sekretarze -  inż. Bernard Różański i  inż. Włodzimierz Skalmowski,

 

  1. Sekcja Komunikacji

- przewodniczący -  inż. Mieczysław Rappe

- zastępca - inż. Ryszard Minchejmer

- sekretarze -  inż. Zygmunt Kiźniewicz i Józef Ćwikiel.

 

Bardzo pracowity pierwszy dzień Kongresu zakończył się pieszą wycieczką techniczną,
którą poprowadził po Powszechnej Wystawy Krajowej inż. Tadeusz Ruge. W czasie trwania Kongresu zorganizowano także wycieczkę do Fabryki Cegielskiego, w której demonstrowano typ i pracę walca drogowego.

fot2.jpg Uczestnicy Kongresu przed gmachem Uniwersytetu Poznańskiego
fot3.jpg Fotografia ze zbiorów WHD fot4.jpg Zabytkowy walec wyremontowany
przez Jana Pedę z Gostynia

Jeszcze przed Kongresem do 838 członków Stowarzyszenia rozesłano 23 tematyczne referaty celem wcześniejszego zapoznania się z ich treścią. Ułatwiło to uczestnikom przygotowanie się i włączenie do pracy w Sekcjach Kongresu.

 

Najciekawsze referaty napisali:

            -          inż. Ryszard Minchejmer:„Zagadnienia komunikacji autobusowej

                        w Polsce”,

„Przystosowanie znaków i sygnałów drogowych dla potrzeb

obecnego ruchu”,

            -          inż. Jerzy Karniewski: „Drogi betonowe i możliwość zastosowania ich

                        w Polsce”,

-          inż. Franciszek Limbach: „Asfalty drogowe z polskich rop parafinowych otrzymane przez Polmin”,

-          inż. W. Grossman: „O krajowych asfaltach do budowy dróg”,

-          inż. prof. Józef Galer: „Klinkiernictwo i możliwość rozwoju jego w Polsce”,

-          inż. Jerzy Marynowski: „Zastosowanie klinkieru w Polsce”, „Podstawy racjonalnego użytkowania długoterminowych pożyczek w inwestycjach drogowych”,

-          inż. Romuald Makowski: „Potrzeba utworzenia Państwowego Funduszu Drogowego”,

-          inż. Wacław Gajewski: „Zagadnienie funduszów na budowę dróg w Polsce”,

-          inż. Kazimierz Krug: „Jakie gałęzie przemysłu należy rozwinąć dla drogownictwa”,

-          inż. Aleksander Gajkowicz: „Organizacja robót szarwarkowych na drogach gminnych”.

 

Autorzy referatów brali udział w pracach Sekcji, a przede wszystkim prezentowali tematy i włączali się do prowadzonych dyskusji. Ta zasada pozwalała dogłębnie omówić każdy poruszany problem i ułatwić zredagowanie wniosków, przegłosowanie ich i przekazanie do Prezydium Kongresu i pod obrady na Plenum.

 

Podczas obrad Kongresu poruszono następujące tematy:

- Finanse drogowe,

- Materiały drogowe,

- Przemysł drogowy,

- Rozwój techniki drogowej, doświadczenia i normalizacja,

- Organizacja robót szarwarkowych (publicznych),

- Sposoby ulepszania dróg,

- Przystosowanie dróg do nowoczesnego ruchu,

- Znaki drogowe i bezpieczeństwo ruchu na drogach,

- Komunikacja autobusowa.

 

Należy podkreślić, że ilość i jakość wniosków i uchwał wynikała z bardzo wielkiej aktywności członków i licznego ich udziału w pracach Sesji i Plenum. Niektórzy rezygnowali ze zwiedzania Powszechnej Wystawy Krajowej, a bardziej skupiali się na wypracowaniu dobrych wniosków. Na pierwsze miejsce w pracach Kongresu wysunęła się sprawa utworzenia Polskiego Funduszu Drogowego. Temat był szeroko omawiany w dyskusjach nad referatami napisanymi przez inżynierów: Jerzego Marynowskiego, Romualda Makowskiego, Wacława Gajewskiego, Kazimierza Kruga i Aleksandra Gajkowicza. Świadomość reformy finansowej gospodarki drogowej i pilna konieczność jej przeprowadzenia znalazła swój wyraz w odpowiednich uchwałach Kongresu, które powzięto jednomyślnie.

 

Podczas obrad Kongresu postulowana uporządkowanie dróg gminnych przy zastosowaniu nowoczesnych metod pracy, nowych materiałów i nowoczesnych technologii budowy i utrzymania dróg. W uchwałach Kongresu została zawarta konieczność dostosowania do standardu najważniejszych arterii drogowych o charakterze tranzytowym i turystycznym. Wskazano także na potrzebę funkcjonowania Instytutu Badawczego Dróg, w którym powinny być tworzone Komisje zajmujące się normalizacją materiałów drogowych, opracowaniem i publikowaniem norm i przepisów, udzielaniem porad technicznych w zakresie nowych technologii i budowania doświadczalnych odcinków dróg, organizowaniem studiów podyplomowych i kursów dokształcających dla inżynierów i techników drogowych. Wszystkie te problemy  omówiono w czasie obrad Kongresu na podstawie referatów napisanych przez inżynierów: Aleksandra Zubelewicza, Mieczysława Okęckiego, Kazimierza Czarneckiego, Stanisława Mantela, Bernarda Różańskiego, Józefa Galera, Michała Heinea, Franciszka Limbacha, W. Grossmana i Jerzego Karniewskiego.

            Natomiast zagadnienia poruszane w referatach inżyniera Ryszarda Minchejmera odnalazły odzwierciedlenie w powziętych uchwałach w zakresie komunikacji, dotyczących przedsiębiorstw autobusowych, sygnalizacji drogowej i policji drogowej.

            W dniu 12 września 1929 roku prof. Melchior Władysław Nestorowicz ogłosił zakończenie Kongresu. Dziękując wszystkim członkom Stowarzyszenia, uczestnikom i miejscowemu Komitetowi Kongresowemu za pracę, obsługę i organizację Kongresu powiedział: „Zamykam II Kongres Drogowy wznosząc okrzyk za pomyślność „Najjaśniejsza Rzeczypospolita niech żyje”.

 

            Łącznie II Kongres Drogowy wypracował tezy i uchwalił 52 uchwały, które po jego zakończeniu zostały przedstawione społeczeństwu i „zakomunikowane czynnikom miarodajnym  w Rządzie”. W obradach Kongresu brali udział po raz pierwszy zagraniczni goście, ze Słowacji i Czech. Poznański Kongres odbył się w atmosferze wielkiego zainteresowania, o czym świadczy fakt, że do Stowarzyszenia przystąpiło przeszło 150 nowych członków.

 

Zarząd Stowarzyszenia Członków Polskich Kongresów Drogowych zobowiązano do podjęcia wszelkich możliwych środków, aby uchwały Kongresu, w szczególności dotyczące zagadnień finansowych, zostały załatwione w pierwszej kolejności jako najważniejsze. Oczywiście nie wszystkie sprawy drogownictwa zostały omówione na Kongresie. Podjęte uchwały nie wyczerpały ani wszystkich zagadnień, ani wszystkich bolączek gospodarki drogowej.       

 

            Droga Rodzino Drogowców!

 

O sprawy drogowe musimy walczyć, pracując nad wzrostem świadomości społeczeństwa.
To społeczeństwo wydaje i wychowuje teraz i w przyszłości przedstawicieli, którzy wybrani do Samorządu  i Sejmu będą decydowali o finansach przeznaczonych na drogi.

 

Sukces w postaci dobrych polskich dróg osiągniemy wtedy, kiedy społeczeństwo będzie w pełni świadome znaczenia słów napisanych w 1812 roku przez Księdza Sebastiana Hrabiego Sierakowskiego:


fot5.jpg

Autor referatu prezentuje słowa uwiecznione na ścianie przed wejściem na ekspozycję
w budynku Wydziału Historii Drogownictwa w Szczucinie

 

Wszyscy jesteśmy dróżnikami. Musimy się zjednoczyć dla dobrej sprawy. Przewodnictwo w tej idei jest w naszych rękach, w naszej Rodzinie Drogowców, która ciągle pełni swoją rzetelną służbę dla dobra społeczeństwa.

 

 

                                                                           

                                                                                   Marceli Bochenek

                                                                Naczelnik Wydziału Historii Drogownictwa

                                                                  w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych

                                                                                       i Autostrad