viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Polskie Kongresy Drogowe cz. 3

10-11-2006
Jesienią 1933 roku minęło cztery lata, kiedy zakończył się Poznański Kongres Drogowy w atmosferze wielkiego zainteresowania i optymizmu dla sprawy drogowej. Natomiast Trzeci Kongres Drogowy przyszło zorganizować w specjalnie ciężkich dla spraw drogowych warunkach.

Z jednej strony kryzys pozbawił drogi dostatecznych środków utrzymania, a z drugiej strony wielki rozwój turystyki oraz gospodarka narodowa wymagają dobrej, trwałej i sprawnej komunikacji drogowej. Kryzys doprowadził do  spadku zainteresowanie drogami, co znalazło też swoje odzwierciedlenie w liczbie uczestników  trzeciego PKD. Dla porównania, na otwarcie pierwszego Polskiego Kongresu Drogowego odbytego w Warszawie w roku 1928 przybyło 487 członków, na otwarcie drugiego Polskiego Kongresu Drogowego w Poznaniu przybyło 447 członków. Na trzeci Polski Kongres Drogowy przybyło 352 członków.


            Od ostatniego Kongresu dokonały się olbrzymie zmiany na polu gospodarczym, politycznym i społecznym. Wydatki na drogi zostały w budżecie państwa bardzo okrojone, wręcz skreślone wobec powstania Funduszu Drogowego. Troskę o środki finansowe na drogi scedowano na Fundusz, a ten wskutek kryzysu nie dał tego, czego się po nim spodziewano. Drogowcy i wszyscy Ci, którym na sercu leżała sprawa drogowa, a więc Członkowie Stowarzyszenia Polskich Kongresów Drogowych w okresie między kongresami pracowali nad świadomością społeczeństwa oraz prezentowali tezy i uchwały kongresowe na forum rządu aby umożliwić ich zrealizowanie.


               Dnia 5 stycznia 1934 roku o godzinie 12.00 w auli Politechniki Warszawskiej, nastąpiło otwarcie Trzeciego Polskiego Kongresu Drogowego w obecności ministra komunikacji inż. Michała Butkiewicza oraz zaproszonych gości i członków Stowarzyszenia Polskich Kongresów Drogowych


        

fot1.jpg
Pierwsze plenarne posiedzenie w auli Politechniki Warszawskiej  


Pierwsze posiedzenie plenarne otworzył Prezydent miasta stołecznego Warszawy inż. Zygmunt Słomiński, na którym po zagajeniu ukonstytuowało się Prezydium Kongresu, do którego wybrano przez aklamacje:


- na prezesa honorowego – p. Ministra Komunikacji inż. Michała Butkiewicza,


- na prezesa Kongresu – p. Ministra Jędrzeja Moraczewskiego,


- na wiceprezesów – dyr. Siłę-Nowickiego i dr Maurycego Jaroszyńskiego,


- na asesorów – Edwarda Dunin-Markiewicza i inż. Władysława Trylińskiego,


- na sekretarza generalnego – inż. Leona Borowskiego


- na sekretarzy – inż. Adama Gniewiewskiego i inż. Kazimierza Lewandowskiego.



fot2.jpg
Prezydium Trzeciego Polskiego Kongresu Drogowego  


Po ukonstytuowaniu Prezydium Kongresu przewodnictwo obradom przejął pan minister Jędrzej Moraczewski. Wygłosił słowo wstępne, w którym podkreślił bardzo trudną sytuację gospodarczą w kraju. Po odzyskaniu niepodległości i po I Kongresie dało się zauważyć, że dobrze i w dobrym kierunku rozwija się sprawa drogowa. Udało się jako tako uporządkować administrację drogową. Stworzyć silny korpus inżynierów i techników drogowych, którzy z wielkim poświęceniem i z ogromnymi chęciami pracowali. Kryzys podciął finanse i fundusze przeznaczone na drogi. Każdy inżynier i technik rozumie, że bez pieniędzy dróg się nie zrobi. „Nie rozumie tego opinia publiczna. Nie rozumieją wyraziciele opinii publicznej, którzy ciągle szukają żywego winowajcy za zły stan dróg”. Nie zdają sobie sprawy albo nie chcą uznać – że dróg nie da się budować, utrzymywać bez materiałów, narzędzi, maszyn, bez pomocy pracy ludzkiej – tego czego wymagają nowoczesne drogi, aby mogły służyć i spełniać swoją rolę. Trzeba pieniędzy, a tych pieniędzy nie ma. Na zakończenie swego wystąpienia minister Jędrzej Moraczewski powiedział, że my drogowcy i wszyscy ludzie, którym sprawa dróg leży na sercu nie możemy na to zamykać oczu i stwierdził, że przed nami i Kongresem jest ciężkie, wielki i trudne zadanie. Mam nadzieję, że sprawa finansowania budowy i utrzymania dróg wybije się na pierwsze miejsce „będzie posunięta naprzód dzięki naradom wielkiej liczby mózgów, znających praktykę życiową i formy, jakie w praktycznym wykonaniu przybierają rzeczy najlepiej pomyślane”.


            Podczas trwania poprzednich Kongresów jak i podczas trwania pierwszego plenarnego posiedzenia Trzeciego Polskiego Kongresu zostały wysłane depesze do Pana Prezydenta Rzeczypospolitej, prof. Ignacego Mościckiego, do Pana Marszałka Józefa Piłsudskiego i do Pana Prezesa Rady Ministrów Jędrzejewicza z wyrazami szacunku i z informacją o rozpoczęciu pracy Trzeciego Polskiego Kongresu Drogowego w celu ulepszenia dróg, tej ważnej gałęzi gospodarki, z prośbą o przychylne rozpatrzenie wyników prac Kongresu.


            W dalszej części pierwszego posiedzenia plenarnego zostały wygłoszone przemówienia powitalne, a po ich zakończeniu uchwalono Regulamin Obrad Kongresu. Następnie został wygłoszony referat przez pana dr Maurycego Zdzisława Jaroszyńskiego - Prezesa Związku Powiatów nt. „Potrzeby i finanse drogowe” oraz dokonano podziału członków, uczestników Kongresu na cztery sekcje i dokonano wyboru przewodniczących, wiceprzewodniczących i sekretarzy sekcji:


- Pierwsza Sekcja, finansowa zajęła się sprawą Państwowego Funduszu Drogowego, a jej Przewodniczącym został prof. Władysław Grabski.


- Druga Sekcja objęła gospodarkę finansowo – drogową samorządów i wszystkie sprawy dotyczące spółek drogowych, a jej Przewodniczącym został pan inż. Julian Wąsowski.


- Trzecia Sekcja, której Przewodniczącym został inż. Kazimierz Maćkowski i czwarta Sekcja, której Przewodniczącym został wybrany inż. Edmund Nowakiewicz, zajęły się techniką drogową – tematem ważnym i bardzo obszernym.


            Praca w Sekcjach oparta została na 20 referatach, które  nadesłano na III Polski Kongres Drogowy w następujących tematach:


            - dr M. Z. Jaroszyński – „Potrzeby i finanse drogowe”


            - inż. K. Lewandowski „Państwowy Fundusz Drogowy”


            - inż. A. Zubelewicz „Znaczenie Funduszu Pracy dla gospodarki drogowej”


            - inż. K. Kühn „Znaczenie Funduszu Pracy dla gospodarki drogowej”


            - inż. K. Lewandowski „Gospodarka finansowo – drogowa samorządów”


            - St. Gliszczyński „Gospodarka finansowo – drogowa samorządów”


            - inż. A. Gajkowicz „Spółki drogowe, ich znaczenie, rozwój i metody organizacji”


            - inż. A. Gajkowicz „Nawierzchnie z kostki nieregularnej w szeregu innych nawierzchni ulepszonych”


            - inż. A. Dziedziul „Nawierzchnie drogowe z klinkieru i betonu w U.S.A.i zastosowanie takowych w Polsce”


            - inż. A. Eiger „Dotychczasowe doświadczenia budowy nawierzchni cementowych w Polsce”


            - inż. M. Chmaj „Zastosowanie cementu i betonu w budowie ulic miejskich”


            - inż. E. Łazoryk „Budowa dróg stalowo-rusztowych”


            - inż. St. Dylewski „Smoły, asfalty i emulsje”


            - inż. F. Limbach „Polskie asfalty z rop parafinowych i ich stosowanie w budownictwie drogowym”


            - prof. St. Pilat i inż. J. Müller „Uszlachetnienie asfaltów borysławskich”


            - inż. W. Grossman „Postępy w krajowej produkcji drogowych bitumów asfaltowych w ostatniem pięcioleciu”


            - inż. A. Urman „Rola bitumów w konstrukcji nawierzchni bitumicznej”


            - inż. W. Skalmowski „Polskie materiały kamienne dla celów drogowych”


            - inż. M. Mączyński „Laboratoryjne metody doboru składu mieszanek mineralno-bitumicznych dla ciężkich nawierzchni bitumicznych”


            - inż. A. Missbach „Racjonalizacja typów ulepszonych nawierzchni w Polsce”


Sprawy poruszane w referatach i odbyte dyskusje podczas pracy sekcji pozwoliły na wypracowanie wspólnych opinii i konkretnych wniosków. Trzeci Polski Kongres Drogowy stwierdził, że stan dróg w Polsce nigdy nie odpowiadał takiemu poziomowi, jaki jest konieczny do funkcjonowania gospodarki, jej rozwoju i potrzeb społeczeństwa. Zastosowane środki, w tym finansowe, okazały się niewystarczające, a samo zadanie budowy i utrzymania dróg zawsze było przekładane na dalszy plan i taka sytuacja dotrwała do kryzysu gospodarczego, który drogi, powszechne dobro, doprowadziło do katastrofalnego stanu. Kongres „wskazuje przede wszystkim na konieczność dokonania zmiany w opinii publicznej społeczeństwa i wszelkich władz publicznych co do zapatrywań na znaczenie dróg i wysunięcie sprawy drogowej na czoło trosk o dobro powszechne z zaszeregowaniem tej troski do rzędu najbardziej elementarnych potrzeb Państwa i społeczeństwa”



fot3.jpg
Drugie plenarne posiedzenie w auli Politechniki Warszawskiej  


Kongres stwierdził również niezbędność opracowania ogólnopaństwowego programu rozbudowy sieci dróg i mostów. Program ten powinien koordynować wszelkie możliwe wysiłki państwa, samorządów, funduszu pracy, funduszu inwestycyjnego, przemysłu wytwarzającego materiały drogowe, maszyny i sprzęt potrzebny do budowy dróg oraz koncesjonariuszy przewozowych itp. Opracowanie programu powinno oprzeć się o wiedzę techniczną już stosowaną na świecie. Program powinien założyć pewną politykę drogową ustalającą typy i rodzaje dróg i mostów w zależności od rodzaju i natężenia ruchu i od możliwości wykorzystania miejscowych materiałów drogowych. Opracowanie programu powinno być sfinansowane ze środków rządowych.


            Reasumując pracę Kongresu należy przypomnieć, że w czasie jego trwania odbyły się dwa posiedzenia plenarne, na których omawiane były najpilniejsze i najważniejsze sprawy:


- finanse drogowe;


- administracja drogowa;


- świadczenia w naturze i spółki drogowe;


- materiały drogowe;


- przemysł drogowy;


- doświadczenia i normalizacja;


- technika ulepszania i budowy dróg.


Konkretne wnioski i propozycje poprawy dróg zostały ujęte w tezach, a następnie w 42 uchwałach Kongresu.


            W dniu 7 stycznia 1934 roku wieczorem Trzeci Polski Kongres Drogowy zakończył obrady, a podjęte uchwały w przekonaniu uczestników zostaną przekazane „czynnikom miarodajnym”, z nadzieją, że „sprawa drogowa w Polsce będzie zaszeregowana do najważniejszych potrzeb gospodarki, że fundusze na ten cel w najbliższym już czasie znajdą się i że w pierwszym rzędzie znajdzie się odpowiednia kwota w budżecie państwowym”


                                                                                    


                                                                                      Marceli Bochenek
                                                         Naczelnik Wydziału Historii Drogownictwa
                                              Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 
       


P.S.


Podczas pisania artykułów nt. Polskich Kongresów Drogowych korzystałem z materiałów umieszczonych w książkach wydanych przez Stowarzyszenie Członków Polskich Kongresów Drogowych i materiałów archiwalnych oraz dokumentów zgromadzonych w archiwum Wydziału Historii Drogownictwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczucinie.