Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
 Z historii drogownictwa
Z historii drogownictwaW naszej świadomości smoła ma wielorakie skojarzenia. Niektórym kojarzy się z czeluściami piekielnymi, olbrzymimi kadziami w której diabli gotują grzeszników. Inni postrzegają ją z humorem jako nawierzchnie w których niejeden flek od szpilek niedzielnych się utopił. Stosowano ją nie tylko do uszczelniania łodzi ale również podgrzaną wylewano na głowy oblegających mury broniących się warowni, miast lub palono wraz z arszenikiem tworząc trujące gazy bojowe. Oświetlała domy, stanowiła doskonałe smarowidło również dla szarlatanów i uwodzicieli, których ostatecznie po smołowaniu obtaczano pierzem.
Smoły rozróżniamy według ich pochodzenia wyjściowego, są drzewne, torfowe, z węgla brunatnego i kamiennego – te ostatnie były najbardziej pożądane dla drogownictwa. Dla potrzeb krajowych smołę dostarczały fabryki chemiczne Związku Koksowni w Wielkich Hajdukach aż do 1929 roku, gdy procesy wytwórstwa zaczęli podejmować różni przedsiębiorcy. Produkty z destylacji smoły były atrakcyjne w wielu gałęziach rozwijającego się przemysłu, wspieranego przez ówczesne władze.
Węgiel kamienny poddany w szczelnych komorach (retortach) ogrzaniu do wysokich temperatur przemienia się w koks, przy czym powstają gazy, z których po odpowiednim ochłodzeniu oprócz gazu świetlnego i innych produktów otrzymuje się tzw. smołę surową. Zawiera za duże ilości wody i lekkich olei, szkodliwych dla nawierzchni drogowych, dlatego poddawana była frakcjonowanej destylacji z podziałem na kilka produktów o coraz wyższej temperaturze wrzenia. Przede wszystkim oddzielano wodę, lekkie oleje- głównie benzenu i toluenu stosowanych jako paliwa lub do produkcji barwników. Następnie cięższe oleje z których pozyskiwano fenole do produkcji farmaceutyków i wielu zastosowań technicznych oraz olej antacenowy o charakterystycznym mocnym zapachu służący do impregnacji drewna przeciw butwieniu.
Nawet po kilkudziesięciu latach nadal jest wyczuwalny w drewnie np. w podkładach kolejowych. Na końcu pozostawał pak – o stałej strukturze, łamliwy a zarazem twardy, który po stopieniu i połączeniu na gorąco z olejem antracenowym w odpowiednich proporcjach oraz dodatkiem olei lżejszych dawał smołę drogową preparowaną. Aby ją ustabilizować tworzono mieszanki z 20 % zawartością asfaltu.
Prostszym technologicznie było destylowanie smoły surowej oddzielając jedynie lżejsze składniki. Dawało to niestety tylko smoły niejednorodne, trudne do dalszego użytkowania, choć również wykorzystywane przy budowie dróg, podobnie jak smoły o niskich wiskozach do użytku na zimno upłynnione dodatkami lekko wrzących olejów, oraz mieszaniny asfaltów pochodzenia naturalnego lub z ropy naftowej ze smołą.
Najczęściej powstawały nawierzchnie będące mieszaniną materiałów kamiennych i smół. Praca polegała np. na smołowaniu powierzchni nazywane pokrowcem smołowym stosowanych na drogach szutrowych. Bardziej skomplikowanie pracowało się przy nawierzchniach smołowo- makadamowych i betonie smołowym. Ciekawym zastosowaniem nawierzchni smołowej było wyrównywanie wyboi na starym bruku, bez jego zrywania. W każdym przypadku zarówno kamień jak i smoła spełniała coraz wyższe normy, w miarę upływu lat i badań ilości badań laboratoryjnych.
Warunkiem trwałości tego typu nawierzchni była należyta i stała ich konserwacja. Dotyczyło to zwłaszcza pierwszych miesięcy po jej wykonaniu. Błota, gliny, odchody zwierzęce wnikające w niezamknięte pory jezdni powodowały emulgację smoły, a co za tym idzie destrukcję. Grys rozsypywany przez ruch samochodowy na boki należało zgarniać na jednię do czasu jej nasycenia się, a resztę usunąć by nie sprawdzać niebezpieczeństwa poślizgu i degradacji drogi. Miejsca „krwawienia” jezdni (pocenia się w czasie upałów), należało przykrywać piaskiem lub bardzo drobnym miałem kamiennym. Na nawierzchniach smołowych w skutek wyparowania lżejszych olei powstawały drobne pęknięcia i rysy wywołane stwardnieniem i kruchością zwietrzałego lepiszcza. Jak na każdej drodze powstają wyboje i zapadliny, dziury, pęknięcia.
Technologia łatania i naprawy była zdecydowanie prostsza niż przy nawierzchniach trwalszych jak z kostki brukowej, betonu czy asfaltowych. W historii drogownictwa smoła i nawierzchnie smołowe mają szczególne miejsce, gdyż przez szereg lat ze względów ekonomicznych – niewątpliwie najtańsze drogi ulepszone, były rozpowszechnione na terenie całej Polski. Mimo swojej pozornej prostoty wymagały odpowiednich urządzeń , choćby do transportu i podgrzewania. Niektóre z nich zachowały się w zbiorach GDDKIA. Smoła dalej funkcjonuje w przemyśle. Spotkamy ją na dachach, jako lakier do żelaza. Użytkuje się ja do elektrod i nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat na drogach. Jej Piekielność – Smoła w użytkowaniu jednak jest ograniczana z powodu stężeń substancji rakotwórczych.
Ciekawostki:
Przed II wojną światową gazownie, głównie w Warszawie były przygotowane do produkcji smoły drogowej poprzez destylację i preparację lecz z powodu braku zapotrzebowania na rynku większej produkcji nie prowadziły. Mimo dużej zdolności produkcyjnej zużycie jej wynosiło średnio 3000 ton rocznie.
Po II wojnie światowej zapotrzebowanie na smołę drogową było ogromne, między innymi na Ziemiach Odzyskanych należało poprawić istniejące w dużej ilości nawierzchnie bitumiczne, a na Ziemiach Dawnych ulepszyć istniejące. W pierwszych latach po wojnie korzystano częściowo z zapasów smoły pozostawionych prze okupanta.
Technika chemiczna i badania, próby z zastosowaniem lepiszczy smołowych wyłoniła podział według właściwości na smoły zwykłe – beż żadnych dodatków, smoły stabilizowane, asfalty zmiękczone smołą, smoły płynne , emulsje smołowe i smoły specjalne.