viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAZ historii drogownictwa

Polska a Światowe Kongresy Drogowe

18-04-2018
Niespełna 15 lat po skonstruowaniu pierwszego samochodu spalinowego ich posiadacze zaczęli zrzeszać się w automobilkluby i domagać na forum publicznym lepszych dróg dla nowych pojazdów,  które umożliwią lepsze, szybsze, bezpieczne przemieszczanie się nimi oraz przepisów oraz rozwiązań technicznych, które je zapewnią.

W odpowiedzi na potrzeby nowego środka komunikacji z inicjatywy francuskiego Ministra Robót Publicznych Louisa Barthou zwołano w Paryżu w 1908 roku I Światowy Kongres Drogowy (ŚKD), którego celem statutowym stało się tworzenie warunków dla postępu technicznego w budowie, wyposażaniu i utrzymaniu dróg oraz rozwoju sieci drogowej na świecie. Uczestniczyło w nim ponad 2000 delegatów i wystawców z 33 krajów z całego świata.

 

Ogromne zainteresowanie Kongresem skłoniło do powołania w 1909 roku, organu do organizacji kolejnych tego typu spotkań, Międzynarodowego Stałego Stowarzyszenia Kongresów Drogowych (Permanent International Association of Road Congresses – PIARC). Pierwsze kongresy drogowe skupiały się głównie wokół takich tematów jak budowa i utrzymanie dróg oraz ruch i organizacja ruchu drogowego. A zaczęło się od… powszechnego kurzu wznoszonego przez coraz szybciej poruszające się samochody po drogach, które do takiego ruchu nie były przystosowane.  Skuteczne rozwiązania udało się wskazać dzięki wymianie doświadczeń w opracowywaniu mieszanek smoły i bitumu oraz technik ich aplikacji na powierzchnie starych i nowo budowanych dróg. Innym istotnym problemem stała się standaryzacja przepisów ruchu drogowego oraz sygnalizacji i informowania kierowców o zagrożeniach na drogach. To właśnie w Paryżu wprowadzono pierwsze międzynarodowe znaki drogowe.

 

Kolejnym ważnym zagadnieniem, który należało usystematyzować był komunikacyjny chaos dużych miast gdzie ruch pieszy, konny, szynowy oraz samochodowy konkurował o palmę pierwszeństwa na drodze. To właśnie na zagadnieniach ruchu w dużych miastach miał koncentrować się planowany na 1916 rok kongres w Monachium, który z powodu I wojny światowej nie odbył się. Wojna wywarła wpływ na kolejny kongres, który odbył się w 1923 roku w Sewilli. Doświadczenia wojenne uświadomiły drogowcom znaczenie strategiczne i militarne dróg kołowych oraz skalę problemów, które trzeba rozwiązać by umożliwić przemieszczanie się drogami tysięcy pojazdów 24 godziny na dobę. Kolejny Kongres w Mediolanie z 1926 roku, został zdominowany przez zagadnienia wokół niezależnych, szybkich dróg dla samochodów i ciężarówek z całym zapleczem dla podróżujących.

 

Do debaty przyczynił się, nowo otwarty w 1924 roku, 80 km odcinek takiej drogi pomiędzy Mediolanem a Varese, zbudowanej z prywatnej inicjatywy ale przy poparciu rządu włoskiego - pierwszej na świecie autostrady. Do wybuchu II wojny światowej odbyły się jeszcze trzy ŚKD: w 1930 roku w Waszyngtonie, w 1934 roku w Monachium – zdominowany przez nazistowską propagandę oraz w 1938 roku w Hadze w cieniu aneksji Austrii i wystąpienia Włoch z Ligii Narodów. II wojna światowa przerwała na 13 lat międzynarodowe spotkania drogowców. Po wojnie po raz pierwszy członkowie kongresu spotkali się w Lizbonie w 1951 roku i kontynuując przedwojenna tradycję obrady Kongresu odbywają się regularnie co 4 lata. Wyjątek stanowił kongres w Rzymie w 1964 roku, który zwołano w miejsce, przełożonego ze względu na sytuacje polityczną, planowanego w Deli na rok 1963. Ostatni ŚKD miał miejsce w 2015 roku w Seulu, a kolejny planowany jest w 2019 roku w Abu Dhabi.

 

Czym był Kongres w Gdańsku?

Jako uzupełnienie Światowych Kongresów Drogowych, PIARC organizuje od 1969 roku, także co cztery lata, międzynarodowy kongres poświęcony zimowym utrzymywaniu dróg.
Międzynarodowe Zimowe Kongresy Drogowe to światowej klasy konferencje skupiające ekspertów od zimowych dróg z całego świata.
Te międzynarodowe konferencje promują dzielenie się wiedzą na temat zimowych problemów drogowych między krajami, które doświadczają zróżnicowanego klimatu.

 

Polacy uczestniczący w Światowych Kongresach Drogowych

 

Polscy drogowcy, technicy, chemicy, przedsiębiorcy od samego uczestniczyli w Światowych Kongresach Drogowych. Mimo iż Polski nie było na mapie świata do roku 1918, ślady członkostwa Polaków są w sprawozdaniach z obrad pierwszych ŚKD. W sprawozdaniu z I kongresu z 1908 roku w Paryżu na liście członków wymieniono takie osoby jak (pisownia oryginalna) w składzie Rosji;

  • Nestorowicz (M. W), Ingenieur des Voies de Communication, Konin, Gouvernement de Kalich (Melchior Władysław Nestorowicz (ur. 12 stycznia 1880 w Siedlcach, zm. 1 września 1939 w Krynicy) – polski specjalista w dziedzinie budowy i utrzymania dróg bitych, organizator administracji drogowej w Polsce, profesor Politechniki Warszawskiej, dziekan Wydziału Inżynierii Politechniki Warszawskiej)
  • Zborovski (Joseph), Ingenieur des Voies de Communication, 14, rue Bracka, Varsovie (Zborowski Józef (1859 – po 1915) – organizator i dyrektor klinkierni rządowej w Zamościu, zaginął w 1915 roku w Petersburgu)
  • Kowalski (Jean), Ingénieur des Voies de Communication, Lowicz (Gouvernement de Varsovie)

w składzie Austrii:

  • Adamczyk (Ladislas), K. K. Baurat der Statthalterei für Galizien, rue Kurkowa, Lemberg (Władysław Adamczyk (ur. przed 1865, zm. 15 czerwca 1915 w Białej), polski inżynier budownictwa, członek PTP od 1878 roku)
  • Biernacki (Eduard), Ingenieur en Chef des Ponts et Chausses, rue Dlugosz, Lemberg (Konstanty Edward Biernacki – Członek PTP we Lwowie od 1891 roku)
  • Strozecki (Michael) Ingenieur en Chef des Ponts et Chausses, rue Jablonowska, Lemberg (Stróżecki Michał inż., naczelnik wydziału w Ministerstwie Robót Publicznych; — dekretem z d. 2.V. 1923 roku odznaczony Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski)
  • Szulc de Szulcer (Stanislaw), Ingenieur der Statthalterei in Lemberg , K. K. Statthalterei  Strassendepartement, Lemberg (Galicie) (Szulc de Szulcer  Stanisław  od 1900 roku Członek Polskiego Towarzystwa Politechnicznego we Lwowie)

Nie jest do końca pewne, czy lista członków pokrywała się z listą uczestników tego kongresu, jednak z pewnością dwie osoby bezpośrednio wzięły w nim udział. Na liście wystawców oraz w spisie broszur i publikacji dystrybuowanych na kongresie figuruje Józef Zborowski (nazwisko przekręcone– Zbozovski(.J. de). – "Pierre artiticielle Klinker"). Natomiast inż. Władysław Adamczyk c.k. radca budowlany opublikował na łamach dwutygodnika Polskiego Towarzystwa Politechnicznego we Lwowie, „Czasopismo Techniczne” rocznik XXVIII, artykuł „Obszerne sprawozdanie z I kongresu drogowego odbytego w Paryżu w październiku 1908”. Wspomniane wyżej osoby przewijają się również w sprawozdaniach z kolejnych Kongresów z 1910 roku w Brukseli oraz z 1913 roku w Londynie.

 

Pierwszy raz przemawiał w imieniu Polski na obradach ŚKD w 1923 roku w Sewilli Inspektor Ministerstwa Robót Publicznych inż. Ryszard Minchejmer. Na inaugurację obrad wygłosił przemówienie po francusku, w którym podkreślił, że Polska od ogłoszenia niepodległości jest członkiem PIARC i podziękował w imieniu Rządu Polskiego władzom Hiszpanii oraz organizatorom za zaproszenie na obrady IV Kongresu. Na liście stałych członków PIARC z ramienia Polski było wówczas 8 osób wśród nich, oprócz prelegenta, byli min. M. Nestorowicz, M. Stróżecki, S. Bryła, A. Kuehnel.

 

Natomiast w 1926 roku na kolejnym kongresie Polska miała 8 delegatów (o ok. 20 polskich inżynierach wybierających się na kongres wspomniał R. Minchejmer w przemówieniu inauguracyjnym) i ponad 150 członków stałych PIARC. Pierwsze referaty Polacy wygłosili na kongresie w 1930 roku w Waszyngtonie. Swoje prelekcje mieli Jerzy Marynowski na temat klinkierni w Polsce, A. Gajkowicz, L. Borowski, A. Zubelewicz, J. Moszyński na temat ulepszania dróg gruntowych oraz I. Drexler na temat rozwoju ulic miejskich. Cała delegacja z Polski liczyła 150 osób.

 

W 1938 roku na kongresie w Hadze E. Nowakiewicza i A. Gajkowicza weszli do Stałej Komisji PIARC. A. Gajkowicz był członkiem tej komisji do 1971 roku i reprezentował Polskę na XIV kongresie w Pradze tuż przed swoja śmiercią.

Jedynym ŚKD w którym Polacy nie brali udziału był pierwszy po II Wojnie Światowej zwołanym w 1951 roku ŚKD w Lizbonie.

Udział naszych przedstawicieli w pracach ŚKD miał niebagatelny wpływ na rozwój dróg w kraju.

 

Drogowcy  uczestniczący w pierwszych ŚKD, z ramienia zaborców, w odrodzonym Państwie Polskim stanowili trzon kadry drogowej. Doświadczenia zdobywane podczas ŚKD zostały wykorzystane przez nich do scalenia ze sobą, po zaborczych, o różnym stopniu rozwoju systemów drogowych. Melchior Nestorowicz był autorem pierwszych polskich ustaw drogowych oraz inicjatorem modernizacji sieci dróg w Polsce min. był autorem planu budowy autostrad w Polsce. Z inicjatywy M. Nestorowicza zainicjowano wzorem ŚKD Polskie Kongresy Drogowe by w własnym gronie wymieniać się doświadczeniami i rozwiązywać specyficzne dla Polski  problemy drogownictwa.

 

Międzynarodowe Zimowe Kongresy Drogowe

Berchtesgaden (Niemcy) 1969

Valloire (Francja) 1971

Jyväskylä (Finlandia) 1973

Salzburg (Austria) 1975

Dobbiaco (Włochy) 1978

Davos (Szwajcaria) 1982

Tampere (Finlandia) 1986

Tromsø (Norwegia) 1990

Seefeld (Austria) 1994

Luleå (Szwecja) 1998

Sapporo (Japonia) 2002

Turin-Sestriere (Włochy) 2006

Québec (Kanada-Québec) 2010

Andorra la Vella (Andora) 2014

Gdańsk (Polska) 2018

 

 

Światowe Kongresy Drogowe

1908 Paryż

1910 Bruksela

1913 Londyn

1923 Sewilla

1926 Mediolan

1930 Waszyngton

1934 Monachium

1938 Haga

1951 Lizbona

1955 Istambuł

1959 Rio de Janeiro

1964 Rzym

1967 Tokio

1971  Praga

1975 Mexico City

1979 Wiedeń

1983 Sydney

1991 Bruksela

1991 Marrakesz

1995 Montreal

1999 Kuala Lumpur

2003 Durban

2007 Paryż

2011 Meksyk

2015 Seul

2019 Abu Dhabi