viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2018

Kolejny etap wdrażania KSZR. Jest umowa na zaprojektowanie i nadzór powstającego systemu

31-01-2018

Podpisano umowę na realizację projektu i podstaw systemu oraz późniejszego wsparcia przy wyborze kolejnych wykonawców elementów wdrożeniowych oraz nadzoru przyszłego Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Wykonawcą tego etapu będzie amerykańsko-brytyjskie konsorcjum firm Halcrow Group Limited i CH2MHILL Engineers Inc./Jacobs. Zgodnie z harmonogramem wdrażania Systemu w 2018 roku planowane jest uruchomienie wszystkich przetargów dotyczących projektu KSZRD na Sieci TEN-T Etap1. Wartość Projektu to 144 mln euro czyli około 650 mln zł z czego 85% to dofinansowanie UE – CEF.  System KSZR będzie gotowy do końca 2020 roku.

Wybór wykonawcy odbył się poprzez bardzo złożoną procedurę, która rozpoczęła się kilka lat temu dokładnym badaniem rynku. Sam przetarg do którego zgłosiło się 5 podmiotów poprzedzony był dialogiem technicznym. W ramach podpisanego kontraktu wykonawca pomoże szczegółowo zaprojektować poszczególne komponenty Systemu w tym oprogramowanie centralne, infrastrukturę przydrożną, centra zarządzania ruchem i inne punkty dostępu do usług ITS. Następnie będzie wspierał GDDKiA w nadzorze nad realizacją zaprojektowanych elementów, czyli regionalnych projektów wdrożeniowych ITS na obszarze 7 oddziałów GDDKiA (w 1 etapie na 1100 km dróg). Wykonawca będzie również nadzorował realizację zaprojektowanego systemu centralnego, w tym aplikacji i usług ITS przygotowanych do wykorzystywania na całej sieci dróg krajowych w ramach „Centralnego Projektu Wdrożeniowego”.

 

Do głównych zadań Wykonawcy będzie  również należało przeprowadzanie testów integracyjnych mających na celu potwierdzenie czy uzyskana jest wymagana interoperacyjność pomiędzy elementami systemu zrealizowanymi przez wielu różnych wykonawców. Takie podejście GDDKiA (w sumie planowanych jest około 15 postępowań przetargowych na wdrożenia z utrzymaniem i nadzory) wspiera mniejsze firmy z branży ITS i ma na celu przeciwdziałaniu istniejącym w tego typu systemach monopolom technologicznym i zjawiskiwem „vendor lock-in” czyli trwałym uzależnieniem się od jednego wykonawcy.

 

Po fazie wdrożenia KSZRD tj. od 31.12.2020, przez kolejne trzy lata konsorcjum firm Halcrow Group Limited i CH2MHILL Engineers Inc./Jacobs będzie czuwać nad prawidłowym utrzymaniem, konserwacją i eksploatacją systemu, wspierając tym samym GDDKiA w egzekwowaniu wymaganych standardów jakości pracy Systemu.

 

System KSZR

Realizowany jest już dziś również w ramach inwestycji drogowych PBDK elementy ITS (tzw. „systemy zarządzania ruchem”, czy „systemy zarządzania tunelami”), które zostaną po ich zrealizowaniu poddane procesowi integracji z „Systemem Centralnym KSZR”, zrealizowanym w ramach projektu KSZRD na sieci TENT Etap 1. Dzięki temu na przebiegającej przez Polskę transeuropejskiej sieci drogowej powstanie w ten sposób jednolity i zintegrowany „System ITS”.

 

Architektura KSZR była wypracowywana przez ostatnich kilka lat pracą ekspertów GDDKiA w oparciu o europejski wzorzec FRAME. To podejście umożliwiło uruchomienie wielu wdrożeń komponentów ITS np. w ramach realizowanych inwestycji drogowych, oraz odpowiednie przygotowanie się na współdzielenie danych np. z Krajowego Systemu Poboru Opłat, danych policyjnych, straży pożarnej, czy systemu powiadamiania ratunkowego w celu uniknięcia dublowania urządzeń zbierających podobnie informacje.  System KSZR będzie wspierał przede wszystkim użytkowników dróg – będzie ostrzegał przed utrudnieniem, poinformuje o warunkach ruchu, wyznaczy dynamicznie objazd, wyznaczy optymalną prędkość, czy poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOPach. Docelowo KSZR będzie gotowy na C-ITS i bezpośrednią komunikację infrastruktura-pojazdy.

 

GDDKiA będzie wykorzystywać system KSZR w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania dróg. System zapewni narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów czy innych prac utrzymaniowych. Wyposaży również zarządcę sieci dróg krajowych w odpowiednie narzędzia do skuteczniejszego ewidencjonowania i zarządzania majątkiem.

 

 

Regionalne projekty wdrożeniowe KSZRD na sieci TENT Etap 1

GDDKiA

 

 

Centralny projekt wdrożeniowy KSZR

GDDKiA