viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2012

Prawdy nie dla wszystkich oczywiste

10-07-2012

GDDKiA działa w warunkach wolnego rynku, a działanie przetargów publicznych reguluje prawo – ripostujemy dzisiejszą publikację Dziennika Gazeta Prawna dotyczącej przetargu ograniczonego na projekt i przebudowę Mostu Grota w Warszawie. Jednak prawdy oczywiste nie są dla wszystkich oczywiste, stąd informujemy, że GDDKiA dokonała ostrej selekcji, której domaga się dziennik. Oczywiście w takim stopniu, w jakim taką „prekwalifikację”  dopuszcza prawo zamówień publicznych i zasady uczciwej konkurencji.  Kryterium najniższej ceny zostało zaś utrzymane, bo jest najwłaściwsze do przetargów budowlanych z określonymi przez zamawiającego konkretnymi parametrami.

Żadna zaś z firm, która złożyła oferty w pierwszym etapie przetargu nie skorzystała z przysługującego im prawa i nie odwołała się od warunków postawionych przez GDDKiA. Nie zrobiła tak również żadna  organizacja zrzeszająca przedsiębiorców, np. w izbach gospodarczych czy samorządach zawodowych, wpisanych na odpowiednią listę prowadzoną przez Prezesa UZP (np. wymieniony w artykule Polski Związek Pracodawców Budownictwa), mimo przysługujących im ustawowo uprawnień.

 

O co więc chodzi?

 

Naczelna zasada Prawa Zamówień Publicznych mówi o równym traktowaniu wszystkich podmiotów i uczciwej konkurencji. Zwiększenie konkurencyjności, obiektywne, niedyskryminujące kryteria, jawność, pisemność i przejrzystość postępowania są to naczelne zasady zamówień publicznych, wynikające z przepisów unijnych a GDDKiA nie tylko ma obowiązek je wcielać w życie ale także w praktyce stosuje się do tych zasad. Bo takie jest prawo!

 

System zamówień publicznych funkcjonujący w Polsce oparty jest w głównej mierze na przepisach Unii Europejskiej. Możliwość ograniczenia liczby oferentów została uregulowana w dyrektywie (art. 44 Dyrektywy klasycznej) dając instytucjom zamawiającym przyzwolenie do „ograniczenia liczby odpowiednich kandydatów, których zaproszą do złożenia ofert, o ile dostateczna liczba odpowiednich kandydatów jest dostępna.”.  Dalej dyrektywa mówi, że „w procedurze ograniczonej minimalna liczba oznacza pięciu kandydatów. W każdym jednak przypadku liczba zaproszonych kandydatów powinna być wystarczająca, aby zapewnić prawdziwą konkurencję.”.

 

Proponowane w artykule DGP, ograniczenie liczby kandydatów do 5 największych i spełniających w najlepszym stopniu warunki udziału w postępowaniu nie musi przełożyć się automatycznie na ograniczenie wojny cenowej wśród kandydatów. Co więcej, dla zamawiającego stwarza większe ryzyko zmowy przetargowej wykonawców.

 

GDDKiA nie ogranicza możliwości wzięcia udziału w przetargach tylko do wykonawców z Polski. Wobec tego i w związku z faktem, że liczba krajów zrzeszonych w UE wynosi obecnie 27, ilość 20 oferentów nie może być uznana za liczbę zbyt dużą.  GDDKiA działając jako zamawiający uznała, że ilość zaproszonych kandydatów wystarczająca do zapewnienia uczciwej konkurencji powinna być ograniczona do 20 wykonawców . Taką informację wykonawcy otrzymali już z chwila wszczęcia postępowania, tj. z dniem 6 grudnia 2011 r.

 

Odnosząc się do wyliczenia przez GDDKiA wartości średniorocznego przychodu jakim mają się wykazywać wykonawcy to zamawiający decydując się na badanie kondycji przedsiębiorstwa poprzez badanie takiego wskaźnika ekonomicznego jakim jest przychód wyszczególniony w sprawdzaniu finansowym firmy, ma obowiązek badania okresu nie dłuższego niż ostatnie 3 lata obrotowe. GDDKiA bada maksymalny dopuszczony okres ostatnich 3 lat ze względu na zapewnienie konkurencyjności.

Natomiast co do wyrażonej w artykule opinii, że „[…] firma niewiarygodna w pojedynkę przechodziła przez sito kwalifikacji dzięki doświadczeniu silniejszego partnera.” Przypominamy, że zarówno ustawa Pzp jak i dyrektywy unijne obligują zamawiających do dopuszczania możliwości polegania przez wykonawców na wiedzy, doświadczeniu, potencjale finansowym, zapleczu technicznym i zasobach ludzkich innych podmiotów. W praktyce przejawiać się to może w uczestnictwie w przetargu wykonawców, którzy samodzielnie nie dysponują wymaganym potencjałem lecz mają ten potencjał niejako „zapożyczony” od innych podmiotów gospodarczych. Nie oznacza to jednak, że wykonawca taki nie gwarantuje należytej realizacji zamówienia.

 

Przypominamy, że od zawsze wykonawcy mieli możliwość łącznego uczestnictwa w przetargach, w tzw. konsorcjach. Wówczas warunki udziału w postępowaniu konsorcjum wykazuje łącznie, co oznacza, że tylko jeden z partnerów może dysponować wymaganym potencjałem finansowym, czy ekonomicznym przy czym drugi z nich może wykazać się stosownym, wymaganym przez zamawiającego doświadczeniem. Jednocześnie odpowiedzialność za należyte wykonanie przedmiotu zamówienia spoczywa na całym konsorcjum. Takie jest bowiem prawo!

 

Nieprawdziwa jest także informacja podana przez Dziennik Gazetę Prawną, że zamawiający wykluczył z postępowania na Most Grota w Warszawie tylko jednego wykonawcę -  Alpine Bau GmbH. Z postępowania została wykluczona również firma NDI S.A. Zasadność obu wykluczeń potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 6 czerwca tego roku.

 

Żeby nie powtórzyć błędów…

 

Do 20 sierpnia jest czas na składanie ofert. Wystarczający na wyciągniecie wniosków z dotychczasowych błędów firm drogowych i złożenie rzetelnych ofert opartych na rzetelnych kosztorysach uwzględniających m.in. ryzyko zmiany cen materiałów.