Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
					
				
							Oddział w Bydgoszczy
							ul. Fordońska 6
							85-085 Bydgoszcz
						
							tel. centr. 52 323 45 00
							fax 52 323 45 04
							NIP 554-22-52-485
						
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
							Oddział w Gdańsku
							ul. Subisława 5
							80-354 Gdańsk
						
							tel. centr. 58 511 24 00
							fax 58 511 24 05
							NIP 584-24-56-536
						
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
							Oddział w Białystoku
							ul. Zwycięstwa 2
							15-703 Białystok
						
							tel. centr. 85 664 58 00
							fax 85 651 37 83
							NIP 542-27-52-914
						
							Oddział w Katowicach
							ul. Myśliwska 5
							40-017 Katowice
						
							tel. centr. 32 258 62 81
							fax 32 259 87 10
							NIP 954-24-02-923
						
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
							Oddział w Kielcach
							ul. Paderewskiego 43/45
							25-950 Kielce
						
							tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
							fax 41 366 48 04
							NIP 657-03-86-703
						
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
							Oddział w Krakowie
							ul. Mogilska 25
							31-542 Kraków
						
							tel. centr. 12 417 25 00
							fax 12 411 01 18
							NIP 675-12-72-475
						
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
							Oddział w Lublinie
							ul. Ogrodowa 21
							20-075 Lublin
						
							tel. 81 532 70 61
							fax 81 743 71 68
							NIP 712-24-27-134
						
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
							Oddział w Łodzi
							ul. Irysowa 2
							91-857 Łódź
						
							tel. centr. 42 233 96 00
							fax 42 233 96 08
							NIP 725-17-13-273
						
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
							Oddział w Olsztynie
							ul. Warszawska 89
							10-083 Olsztyn
						
							tel. centr. 89 521 28 00
							fax 89 527 23 07
							NIP 739-32-79-711
						
							Oddział w Opolu
							ul. Niedziałkowskiego 6
							45-085 Opole
						
							tel. centr. 77 401 63 00
							fax 77 454 44 68
							NIP 754-00-03-773
						
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
							Oddział w Poznaniu
							ul. Siemiradzkiego 5a
							60-763 Poznań
						
							tel. centr. 61 866 88 21
							fax 61 864 63 69
							NIP 779-21-73-262
						
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
							Oddział w Rzeszowie
							ul. Legionów 20
							35-959 Rzeszów
						
							tel. centr. 17 853 40 71 do 74
							fax 17 853 64 84
							NIP 813-11-06-223
						
							Oddział w Szczecinie
							Al. Bohaterów Warszawy 33
							70-340 Szczecin
						
							tel. centr. 91 432 53 00
							fax 91 484 39 97
							NIP 852-23-53-687
						
							Oddział w Warszawie
							ul. Mińska 25
							03-808 Warszawa
						
							tel. centr. 22 209 25 00
							fax 22 698 60 45
							NIP 113-20-97-244
						
							Oddział w Wrocławiu
							ul. Powstańców Śląskich 186
							53-139 Wrocław
						
							tel. centr. 71 334 73 00
							fax 71 367 17 69
							NIP 899-24-41-331
						
							Oddział w Zielonej Górze
							ul. Boh. Westerplatte 31
							65-950 Zielona Góra
						
							tel. centr. 68 327 10 68
							fax 68 325 34 68
							NIP 929-01-16-588
						
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Archiwum 2012Obwodnica Mińska Mazowieckiego została przygotowana i jest realizowana w taki sposób, że nie istnieje ryzyko utraty środków unijnych ze względu na ochronę środowiska. GDDKiA już w 2008 roku, czyli wówczas, gdy inwestycja była przygotowywana, zadziałała zgodne z wymaganiami Unii Europejskiej, mimo braku ówczesnych pełnych uregulowań w tym zakresie w prawie polskim.
W ramach procedury wydawania pozwolenia na budowę analizowane były oddziaływania na środowisko a wszystkie rozwiązania z zakresu ochrony środowiska zostały zawarte w pozwoleniu na budowę obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Od momentu uzyskania decyzji środowiskowej nie zmieniły się rozwiązania techniczne i zakres inwestycji. Oznacza to, że inwestycja jest realizowana zgodnie z wydanymi decyzjami administracyjnymi. Dzięki temu wsparcie realizacji tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej nie jest zagrożone.
W 2008 roku, kiedy trwały przygotowania do rozpoczęcia budowy obwodnicy Mińska Mazowieckiego, prawo polskie nie było w pełni dostosowane do wymagań unijnych w zakresie ochrony środowiska przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Jednak GDDKiA w trosce o wykorzystanie środków unijnych, przy wszystkich swoich inwestycjach drogowych, a więc i obwodnicy Mińska Mazowieckiego, działało uznając nadrzędność prawa unijnego nad prawodawstwem krajowym.
Na potrzeby wydania decyzji o pozwoleniu na budowę obwodnicy Mińska Mazowieckiego został więc wykonany dodatkowy raport oddziaływania na środowisko – zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Został on dołączony do wniosku i był konsultowany i analizowany przez służby wojewody. (decyzja o pozwoleniu na budowę była wydawana w tzw. okresie przejściowym – przed wydaniem nowej ustawy ocenowej, która wprowadzała możliwość przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko). Raport wskazywał szczegółowy zakres prac w poszczególnych etapach wraz z doszczegółowieniem rozwiązań chroniących środowisko. W raporcie tym określono następujące parametry budowanej drogi:
Liczba pasów ruchu – 2x3,75 m dla I etapu budowy, 3x3,75m – dla etapu docelowego
Szerokość pasa ruchu – 3,75m
Szerokość pasa awaryjnego – 3,0 m
Szerokość pobocza gruntowego – zmienna od 1,25 do 3,7 m
Szerokość pasa dzielącego z opaskami - 0,5m – 12,5 m dla I etapu budowy, 5 m dla etapu docelowego.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla Autostradowej Obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 (WŚ.I.EM/6613/1/33/06) zakładająca wybór wariantu najkorzystniejszego pod względem środowiskowym została wydana przez Wojewodę Mazowieckiego 2.10.2006.
Decyzja została wydana po przeprowadzeniu procedury oceny oddziaływania na środowisko na podstawie raportu o oddziaływaniu na środowisko. W dokumencie tym przeanalizowano i opisano realizacje inwestycji w II etapach:
Etap I - jako budowa obwodnicy miejscowości Mińsk Mazowiecki na parametrach autostrady
Natomiast etapem II docelowym miało być przekształcenie obwodnicy w część autostrady A2 łączącej Warszawę z Białorusią.
W etapie I zakładano budowę 2 jezdni po 2 pasy ruchu z pasem rozdziału 5 m i rezerwą terenu po zewnętrznych stronach pod trzeci pas.
Natomiast w etapie II założono dostosowanie parametrów tej drogi do parametrów docelowego całego ciągu autostrady A2 Warszawa – Kukuryki tj. 2x3pasy ruchu z pasem rozdziału 5 m
Zapisy dotyczące etapowości znajdują się również w wydanej decyzji środowiskowej, w której to wyraźnie zapisano, że inwestycja będzie realizowana etapowo „(Dwa etapy: 1. Budowa trasy obwodowej omijającej miasto. 2. Przekształcenie jej w fragment autostrady A-2).”
W decyzji o ustaleniu lokalizacji wydanej w 2008 r. (Decyzja nr 1/08 Wojewody Mazowieckiego dnia 4 stycznia 2008 (znak WI.II-7047-D/329/07) doprecyzowano zapisy na temat etapowania przedsięwzięcia. W I etapie miały być realizowane 2 jezdnie po 2 pasy ruchu z pasem rozdziału 12,5 m, a dopiero w II etapie, układ docelowy (2 jezdnie po 3 pasy ruchu) z pasem rozdziału 5 m.
Dzięki działaniom prewencyjnym podjętym przez Generalną Dyrekcję m.in. w zakresie ochrony środowiska nie ma zagrożenia utraty środków unijnych na realizację inwestycji drogowych. Pozwala to na osiągnięcie planowanego poziomu refundacji środków europejskich. Efekt jest widoczny - przykładowo w ramach POIiŚ od momentu rozpoczęcia realizacji Programu do końca kwietnia br Komisja Europejska zrefundowała Polsce 18,8 mld zł.
GDDKiA nie utraciła żadnych środków europejskich, ani dla żadnego z projektów nie została cofnięte dofinansowanie z powodu niespełniania wymogów dotyczących ochrony środowiska. Dotyczy to również drogi S1 Bielsko-Biała – Cieszyn, w przypadku której trwają uzgodnienia z Komisją Europejską, warunkujące przekazanie przez KE płatności końcowej.
Z doświadczeń GDDKiA wynika, że wypłata płatności końcowej może nastąpić nawet 3 lata po złożeniu wniosku o płatność końcową.