oddział: Lublin
długość – 23 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2011 - 2013
wartość projektu: 791,3 mln zł
Etap zrealizowany:
16.12.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wydaną przez RDOŚ w Lublinie.
Streszczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w języku niespecjalistycznym
17.12.2009 r. – Ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
6.10.2010 r. – decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymująca w mocy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przygotowana dokumentacja projektowa w stadium PB i PW
29.09.2010 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
12.10.2010 r. – Otwarto oferty zaproszonych firm.
31.01.2011 r. - Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzja stała się ostateczna 8.03.2011 r.).
27.01.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę spośród spełniających warunki zamawiającego: konsorcjum Mota – Engil Polska Central Europe z siedzibą w Krakowie (jako lider, Polska) wraz z partnerami: Mota – Engil Engenharia e Construcao (Portugalia), Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lublina i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Puławy (wartość 624 363 148,38 zł, po uwzględnieniu zmian w podatku VAT 629 480 879,10 zł).
3.03.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą (umowny termin realizacji 24 miesiące).
17.03.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy.
31.03.2011 r. - rozpoczęcie prac.
28.05.2013 r. - oddanie do użytku
Więcej na stronie internetowej inwestycji
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Trasa prowadzona jest po nowym przebiegu w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12/17, po jej północno-wschodniej stronie. Początek trasy dowiązany jest do istniejącej DK17 w miejscowości Sielce (docelowo połączenie z S12), a koniec za przecięciem z istniejącą drogą krajową nr 12/17 w m. Bogucin (gm. Garbów).
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa pełnego zakresu drogi dwujezdniowej klasy S (o długość 23,73 km plus włączenie do obecnego przebiego DK17) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (57 odcinków o łącznej długości 38,4 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. Kolidujące z projektowanymi elementami drogowymi istniejące uzbrojenie terenu (m. in: linia energetyczna 400 kV na długości 7,37 km) zostanie przebudowane i/lub zabezpieczone. Przewidziana jest również budowa systemu odwodnienia drogi, urządzeń ochrony środowiska oraz urządzeń sterowania i zarządzania ruchem.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych analizowano dwa warianty przebiegu drogi, zbliżone do siebie. Wariant 1 był w większym stopniu zgodny z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin niż alternatywny wariant 2. W wyniku wielokryterialnej analizy prowadzonej na etapie sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia wybrano wariant 1 jako najkorzystniejszy. Taki też został przyjęty w decyzji środowiskowej.
Obiekty inżynierskie:
Wybudowanych zostanie 20 obiektów inżynierskich tym siedem mostów, trzynaście wiaduktów drogowych, 31 przejść dla zwierząt oraz płazów (29 samodzielnych i 2 zespolone z obiektami inżynierskimi lub przepustami) oraz przepusty.
Węzły:
MOPy:
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych (łączna długość ok. 10 km), przejść dla zwierząt dużych (3 szt.), średnich (4 szt.), małych (15 szt.) i płazów (7 szt.) oraz szczelnego systemu odwodnienia (o łącznej długości 16,48 km, wraz z dwunastoma zbiornikami retencyjnymi i siedmioma infiltracyjnymi) ze względu na lokalizację inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych. Nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Odcinek w. Sielce – w. Bogucin stanowi jeden z pięciu odrębnych zadań budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski.