viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

GDDKiAArchiwum 2011

Archeolodzy na budowie A4

21-06-2011

Na budowanej na Podkarpaciu autostradzie A4, dwóch odcinkach drogi ekspresowej S19 oraz obwodnicach miast znajduje się ponad 80 stanowisk archeologicznych. Ich łączna powierzchnia to 140 hektarów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie (GDDKiA), na wszystkie prace archeologiczne wydała już blisko 48 mln zł.

 

Najwięcej stanowisk znajduje się na odcinku autostrady A4 Jarosław-Radymno, który realizuje firma Budimex. 10 czerwca br. zorganizowano tam konferencję prasową poświęconą odkryciom archeologicznym na tym właśnie odcinku.

Umowa z rzeszowskim oddziałem GDDKiA na projekt i budowę tego 25- kilometrowego odcinka autostrady A4, o wartości 794,4 mln zł netto, została podpisana 29 października 2009 roku. Prace budowlane na pierwszym odcinku – Jarosław – okolice Pawłosiowa – rozpoczęły się w sierpniu 2010 roku, natomiast na odcinku od Pawłosiowa do Radymna – w październiku 2010 roku. Termin realizacji inwestycji wyznaczono na kwiecień 2012 roku.


Na trasie przyszłej autostrady A4 prace drogowców przeplatają się z pracami archeologów; okazuje się, że jest to teren obfitujący w znaleziska o nieocenionej wartości historycznej. Prace archeologiczne wstrzymały prace budowlane na prawie 30 proc. powierzchni pasa przyszłej autostrady.

 

Co prawda badania rozpoczęły się już na etapie prac projektowych, jednak nie wszystkie zakończyły się przed przystąpieniem do prac budowlanych. Ponadto podczas prowadzenia robót ziemnych sukcesywnie pojawiały się nowe stanowiska archeologiczne. Do maja bieżącego roku na terenie inwestycji przebadano 47 stanowisk archeologicznych. Obecnie wszystkie prace archeologiczne dobiegły końca.

 

Na czas prowadzenia badań wstrzymywano prace budowlane. Jest to zgodne z obowiązującymi przepisami; w przypadku odkrycia stanowiska archeologicznego należy wstrzymać wszelkie prace, które mogą doprowadzić do zniszczenia znaleziska i po zabezpieczeniu stanowiska zawiadomić wojewódzkiego konserwatora zabytków. Z kolei konserwator ma obowiązek wydać w ciągu pięciu dni od otrzymania informacji decyzję o kontynuacji lub wstrzymaniu robót (jeśli tego nie zrobi, można wrócić do kontynuacji przerwanych robót). Co prawda prace nie mogą być przerwane na dłużej niż miesiąc, jednak jeśli znalezisko przedstawia wyjątkową wartość, konserwator może przedłużyć okres wstrzymania robót nawet do pół roku od wydania pierwszej decyzji.

 

Na budowie A4 w rejonie Szczytnej prace zostały wstrzymane na pół roku. W Ożańsku, Cieszacinie Wielkim i Pawłosiowie przerwy trwały po pięć miesięcy. W pozostałych przypadkach prace były wstrzymywane na okres od jednego do trzech miesięcy.

 

Podczas prowadzenia badań archeologicznych w okolicy Mirocina znaleziono m.in. bogato wyposażony grób władcy sprzed pięciu tysięcy lat. Z okresu kultury mierzanowickiej pochodzą kolejne odkrycia – pojedynczy grób i charakterystyczne dla tego okresu jamy.

 

Na pozostałych stanowiskach (m.in. w Pawłosiowie) odkryto różne przedmioty z okresu neolitu i brązu. Badania archeologiczne na zlecenie GDDKiA prowadzi działająca przy Uniwersytecie Rzeszowskim Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego. Prowadzenie badań nie pozostaje jednak bez wpływu na terminową realizację inwestycji. Przedstawiciele Wykonawcy nie ukrywają, że skala badań archeoligicznych ich zaskoczyła, jednak robią wszystko, aby wywiązać się z warunków umowy, która obowiązuje.

 

Zakres prac kontraktowych jest szeroki; na 25- kilometrowym odcinku autostrady powstanie 10 wiaduktów autostradowych, 8 wiaduktów drogowych, 3 mosty oraz węzeł Radymno. Do obowiązków wykonawcy należy również budowa stacji poboru opłat, obwodu utrzymania autostrady, miejsc obsługi podróżnych, przejazdów nad drogami poprzecznymi, dróg dojazdowych, przebudowa istniejących dróg oraz przebudowa i budowa urządzeń infrastruktury technicznej.

 

Na obecnym etapie prace toczą się na wszystkich frontach. Dobiega końca wymiana gruntów, praktycznie zakończono przebudowę kolizji. Przy wysokich nasypach są wykonywane wzmocnienia. Trwa budowa przepustów. Na wszystkich obiektach mostowych są prowadzone prace konstrukcyjne, wykonywane podpory i ustroje nośne – poziom zaawansowania prac wynosi 45 proc.  Widać już konstrukcję budynków obwodu utrzymania autostrady.

 

Prace są prowadzone przez cały tydzień, 24 godziny na dobę. Łącznie na budowie pracuje prawie 800 osób, z czego 90 stanowi kadra inżynierska i administracyjna.  Materiały na budowę są transportowane 300 samochodami; na wybudowanie 25- kilometrowego odcinka autostrady potrzeba 900 tys. ton kruszyw.  Na tym etapie inwestycji na placu budowy pracuje 250 maszyn budowlanych. Realizacja inwestycji wymagała budowy 25 km dróg technologicznych oraz uzyskania zezwoleń na korzystanie z 37 km dróg wojewódzkich i powiatowych