viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

Komunikat w sprawie publikacji prasowej dotyczącej przebudowy DK77 Duńkowiczki-Przemyśl

22-07-2009
W związku z publikacją pt.: „Kierowcy wściekli na wysepki” zamieszczoną w Super Nowościach w dniu 18 czerwca 2009roku, dotyczącą działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie prowadzonej inwestycji w ciągu drogi krajowej nr 77 na odcinku Duńkowiczki-Przemyśl, informujemy, iż pojawiło się w nim kilka nieścisłości.

Inwestycja, o której pisze Pani Redaktor Dorota Szturm-Szajan to rozpoczęta w kwietniu br. przebudowa drogi krajowej nr 77 na odcinku Duńkowiczki – Przemyśl. Ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem pieszych (budowa chodników) oraz wzmocnienie nawierzchni (podniesienie nośności do 115 kN/Oś) i poprawę odwodnienia drogi. Projekt obejmuje:

- remont podbudowy i poboczy bitumicznych oraz remont i wzmocnienie nawierzchni jezdni i poboczy bitumicznych przez wykonanie 2-ch warstw  bitumicznych na całej długości projektowanej przebudowy odcinka;
- remont nawierzchni zatok autobusowych i peronów;
- remont istniejącego chodnika oraz budowę nowego chodnika
- remont nawierzchni na zjazdach indywidualnych oraz przebudowę zjazdów;
- wykonanie  remontu przepustów pod koroną drogi;
- wymianę oraz uzupełnienie oznakowania drogi i urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Przebudowa nie wprowadza zasadniczych zmian w istniejącej organizacji ruchu. Wyspy kanalizujące ruch, które zdaniem Pani Redaktor denerwują kierowców, są jednym z elementów działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na przedmiotowym odcinku. Zostaną one wykonane m.in. w rejonie skrzyżowania w Żurawicy, w rejonie przejść dla pieszych i na odcinkach zmiany pasów ruchu. Celem zastosowania tego rozwiązania jest poprowadzenie ruchu w sposób uporządkowany i odpowiednio wcześnie informujący kierowców o otaczającej infrastrukturze drogi. 

Nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem kierowcy, zacytowanym  w artykule, iż w momencie powstania wysepek zwiększy się niebezpieczeństwo na drodze. To właśnie wysepki spowodują zdyscyplinowanie kierowców tak, aby w sytuacji niespodziewanego zdarzenia na drodze kierowcy nie zjeżdżali na przeciwległy pas ruchu wprost pod koła pojazdu jadącego z naprzeciwka, chroniąc tym samym życie swoje, swoich najbliższych i innych kierowców na drodze. Czołowe zderzenia szybko jadących pojazdów są najbardziej tragiczne w skutkach, czego przykładem jest wypadek w Kraczkowej kilka lat temu, o którym także Super Nowości informowały czytelników. 

Wysokość wysepek będzie dostosowana do warunków bezpieczeństwa. W chwili obecnej na przedmiotowym odcinku prowadzone są prace i sytuacja, opisana przez Panią redaktor jest stanem tymczasowym, który diametralnie zmieni się po zakończeniu prac. Odcinek DK77 Duńkowiczki – Przemyśl jest aktualnie placem budowy. Docelowo wysokość wyniesienia wysp ponad nawierzchnię umożliwiała będzie kierującym pojazdami fizyczne najechanie na wyspę w przypadku takiej konieczności. Wysokość wysp po przebudowie wynosić będzie 3-4 cm powyżej jezdni. Wyjątek stanowią wyspy w rejonie azyli dla pieszych, których zadaniem jest ochrona pieszych przed najechaniem przez pojazd. Ten krawężnik podniesiony zostanie ponad jezdnię na wysokość 12 cm. Zaprojektowana organizacja ruchu w rejonie skrzyżowania w Żurawicy i przejść dla pieszych poprawi czytelność rozwiązań geometrycznych drogi i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.

Wart zaznaczenia jest fakt, iż przebudowa drogi krajowej nr 77 na odcinku Duńkowiczki – Przemyślnie jest, jak podaje Pani Redaktor, „nieoficjalną informacją”, ale inwestycją prowadzoną zgodnie z projektem. Ujęta jest w bieżącym planie remontów na drogach Podkarpacia i od momentu rozpoczęcia realizacji umieszczona na ogólnodostępnej mapie robót drogowych, m.in. na stronie internetowej Oddziału GDDKiA. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące szczegółowego zakresu ww. przebudowy zamieszczone są również na stronie internetowej Oddziału, w zakładce „Pozostałe zadania drogowe”.

Druga kwestia podniesiona w artykule dotyczy lewoskrętów. Zjazd do Bazy Materiałowej Rejonu GDDKiA zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 77 Lipnik-Przemyśl z drogą gminną, na którą wydzielone są lewoskręty. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest skomunikowanie zjazdu do Bazy Rejonu. Ważnym podkreślenia jest fakt, iż właśnie z Bazy Rejonu prowadzona jest akcja zimowego i bieżące utrzymanie dróg, gdzie podstawą jest konieczność szybkiej reakcji na drodze. Wnioskowana lokalizacja zjazdu w okolicy Tłoczni Gazu nie jest możliwa do realizacji przede wszystkim z powodu istniejących w tym miejscu warunków widoczności. Zjazd usytuowany jest za wzniesieniem, a więc z powodu braku wymaganej widoczności nie ma możliwości zastosowania tego rozwiązania. Ponadto zjazd znajduje się w rejonie zatok autobusowych i przejścia dla pieszych. W takiej sytuacji dopuszczenie zastosowania skrętu w lewo do zjazdu powodowałoby zasłanianie pieszych przez pojazdy skręcające w lewo.

19.06.2009