viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

Azyle, opaski, przekroje zmienne

04-05-2006
Coraz trudniej wyprzedzać na drogach krajowych „na trzeciego” czy „na czwartego”. Te niebezpieczne praktyki są możliwe na odcinkach dróg wyposażonych niegdyś w szerokie, utwardzone pobocza, które liczni kierowcy uznają za dodatkowe pasy ruchu. Drogowcy odchodzą od takich rozwiązań, na modernizowanych odcinkach dróg krajowych usuwają część umocnionych poboczy, zamieniają je na półmetrowe opaski i pobocza gruntowe.

Pobocza umocnione budowano swego czasu jako pasy awaryjne, przeznaczone także dla ruchu powolnego ciągników rolniczych, pojazdów zaprzęgowych, rowerzystów i pieszych. Jednak te dodatkowe pasy asfaltu wielu kierowców traktuje jako część jezdni i spycha tam jadących z przepisową prędkością „maruderów”, wymuszając na nich manewr wyprzedzania. Co powolniejsze ciężarówki same zjeżdżają na pobocza, nie bacząc na to, czy są oddzielone przerywaną, czy ciągłą linią krawędziową.


Na modernizowanych odcinkach dróg krajowych w Wielkopolsce pojawiają się coraz liczniej wysepki, azyle, opaski półmetrowe i pobocza gruntowe, utrudniające, lub wręcz uniemożliwiające wyprzedzanie w nieprzepisowy sposób.


Całe „archipelagi” wysepek wyrosły poprzedniego roku, i tej wiosny, na odcinkach dróg nr 5 w rejonie Bogucina, Promna, Pobiedzisk, Łubowa, a na „jedenastce” na obwodnicy Budzynia i w Obornikach. Już wcześniej podobne urządzenia uspokojenia ruchu zastosowano w Komornikach, Szreniawie, Stęszewie, na „starej dwójce” między Pniewami i Trzcielem.


– Te wysepki, a także azyle na przejściach dla pieszych mają uniemożliwić wyprzedzanie lub omijanie w rejonie skrzyżowań – wyjaśnia Krzysztof Gruszczyński, naczelnik Wydziału Utrzymania Dróg w oddziale poznańskim GDDKiA. – Tam, gdzie nie ma fizycznych przeszkód, niektórzy kierowcy nic sobie nie robią ze znaków pionowych i poziomych i wyprzedzają, nie bacząc ani na pojazdy chcące skręcić w lewo, ani na pieszych próbujących przekroczyć jezdnię.


Przy okazji modernizacji „jedenastki”, na południowy wschód od Poznania, na niektórych odcinkach „przycięto” stare pobocza umocnione, czyniąc z nich zaledwie półmetrowe opaski. – Te pobocza nigdy nie miały solidnej podbudowy i z założenia nie są przeznaczone do nacisków, jakie na nie wywierają wielkie ciężarówki – wyjaśnia K. Gruszczyński. – Tam, gdzie ruch ciągników, rowerzystów i pieszych na tych poboczach jest minimalny, rezygnujemy z nich; przekrój drogi zostaje trochę zmniejszony. Zwężone pobocza już nie „kuszą” kierowców” do zjeżdżania na nie, skoro teraz mają zaledwie po pół metra szerokości i są oddzielone od jezdni ciągłymi, z założenia nieprzekraczalnymi liniami krawędziowymi. Natomiast pobocza gruntowe umacnia się rozdrobnionym materiałem z rozbiórki nawierzchni. Daje to szanse na utrzymanie kierunku jazdy i powrót na jezdnię, w razie „złapania pobocza”.


Na nowo projektowanych drogach krajowych oraz nielicznych poddanych modernizacjom, zamierza się wprowadzać przekrój zmienny jezdni: „dwa plus jeden”. To dwa pasy ruchu do jazdy w jedną stronę i jeden pas do jazdy w przeciwnym kierunku, a po dwóch, trzech kilometrach na odwrót – jeden pas, naprzeciw dwóch... Jeśli jeszcze uda się oddzielić przeciwne kierunki ruchu barierami energochłonnymi, powstaną drogi, na których wyprzedzanie „na trzeciego” stanie się niewykonalne i niepotrzebne.


Niestety jest zasadnicze ograniczenie w budowie takich dróg – nie mogą one mieć żadnych zjazdów/wyjazdów do i z obiektów przydrożnych. Tam, gdzie stoją gospodarstwa, domostwa, zajazdy, stacje benzynowe, trzeba by zbudować oddzielne drogi dojazdowe.


11Obor_pasdzielx.jpg
Pasy dzielące jezdnię i uniemożliwiające wyprzedzanie, powstają na odcinkach dróg krajowych, przebiegających przez miejscowości - tu w Obornikach Wlkp. na drodze nr 11  


24zatokaP.jpg
Na drodze nr 24 między Pniewami a Skwierzyną zbudowano zatoki postojowe, co dwa, trzy kilometry. Zamiast szerokich twardych poboczy służących "piratom drogowym" do wyprzedzania "na trzeciego", są tylko półmetrowe opaski, oddzielone linią krawędziową ciągłą (zabraniającą zatrzymywania się na poboczu)