Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Najważniejsze informacje związane z COVID-19
ZOBACZ
przebiegu trasy drogi ekspresowej przez Chodorki.
Podaje się uwagi dla odcinka od węzła „Lotnisko” do drogi krajowej Nr 16 – odcinek od węzła Szwajcaria” do węzła „Lotnisko” jest wspólny dla obydwu alternatyw.
1. Odcinek węzeł „Lotnisko” – węzeł „Poddubówek”.
a) Błędne jest prowadzenie trasy drogi ekspresowej po śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej Nr 655 – odcina się dostęp do Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej innych obiektów budowlanych oraz gruntów.
b) Przebieg trasy drogi ekspresowej od odejścia od drogi wojewódzkiej w kierunku północnym oraz węzeł „Lotnisko” koliduje z lotniskiem w Suwałki. Zejście trasy drogi ekspresowej z istniejącego przebiegu drogi wojewódzkiej spowoduje dalsze wejście na teren lotniska. Pozostaje wybór albo droga ekspresowa z węzłem „Lotnisko” albo lotnisko.
c) Proponowane połączenie Suwałk od węzła „Lotnisko” do istniejącej drogi krajowej Nr 8 przez tereny zabudowane, jest nierealne. Dojazd do Suwałk (klasy co najmniej G) od strony południowej powinien być wykonany od węzła „Poddubówek” – długość około
d) Odległość pomiędzy węzłami „Lotnisko” i „Poddubówek” jest nienormatywna.
2. Błędnie lub bez przemyślenia, czy też przeanalizowania, potraktowano zagadnienie przejścia trasy drogi ekspresowej przez doliny rzek Rospuda i jej dopływu Dowspuda, biorąc pod uwagę, że:
- obniżenie poziomu dolin w stosunku do terenu za dolinami wynosi około
- trasa drogi ekspresowej przechodzi przez istniejący most (lub tuż przy moście) przez rzekę Rospuda w ciągu drogi gminno – leśnej. Trzeba będzie wybudować nowy most z przełożeniem trasy tej drogi,
- nierozpoznane warunki geologiczne w dolinach obu rzek ,
- potencjalny korytarz migracyjny dużych zwierząt w dolinie rzeki Dowspudy (sfragmentowane lasy).
Już w alternatywie przez Raczki „Transprojekt” Warszawa przyjmuje most przez rzekę Rospudę długości
W rozpatrywanej alternatywie w aspekcie powyższych uwarunkowań długość jednego mostu lub oddzielnych dwóch mostów będzie o wiele większa, określa się wstępnie około
3. Węzeł „Jaśki”.
Trasa drogi ekspresowej przecina się z drogą wojewódzką Nr 664 pod ostrym katem, a włączenia łącznic muszą być znacznie odsunięte od przecięcia dróg.
Biorąc pod uwagę długi odcinek drogi wojewódzkiej w nasypie (dojazdy do wiaduktu), zajdzie konieczność albo wysiedlenia gospodarstw wsi Sucha Wieś na długości po około
4. Przyjęto nieodpowiednie szerokości pasa drogowego drogi ekspresowej
- szerokość korony drogi -
- skarpy i rowy drogi głównej – 2 x
- drogi dojazdowe z rowami – około 2 x
- pasy izolacyjne zieleni lub ekrany ziemne – 2 x
------------------------------------------------------------------------------------
Razem - około
5. W „Analizie” nic nie mówi się o ochronie przed hałasem. Tymczasem zajdzie konieczność budowy długich odcinków (łącznie do około
efektywności ekonomicznej.
a) Koszt budowy odcinka węzeł „Szwajcaria” węzeł „Lotnisko” (wg wariantu I a) długości
b) Natomiast koszt budowy odcinka od węzła „Lotnisko” do drogi Nr 16 długości
Świadczyć to może o przyjęciu niewłaściwych cen jednostkowych.
c) Inny tryb analizy kosztów odcinka węzeł „Lotnisko” do drogi Nr 16.
- koszt budowy drogi ekspresowej:
- budowa przejazdów drogowych:
14 x 3 890 tys. zł ~ 54 460 tys. zł
- budowa dróg dojazdowych:
- węzły:
- 3 x 17 780 tys. zł ~ 53 340 tys. zł
--------------------------------------------------------
Razem ~ 575 210 tys. zł
Na pozostałe duże składniki robót: wiaduktu nad linią kolejową Suwałki – Olecko, mostów na rzekach Rospuda, Dowspuda i Szczeberka, budowę połączenia od węzła Poddubówek – Suwałki, ekrany akustyczne ew. inne roboty pozostaje 10 804 tys. zł.
Jest to absolutnie niewiarygodne.
W kontekście wyżej wymienionych zastrzeżeń odnośnie analizy kosztów alternatywy SISKOM, przedstawione porównanie wskaźników efektywności ekonomicznej jest niewiarygodne.
III. Sprawy społeczne .
„Analiza” całkowicie nie ustosunkowuje się do tego zagadnienia.
1. Trzeba potwierdzić, że nastąpi duża ilość wysiedleń około 30 gospodarstw – trudno obecnie określić ile dokładnie, ale będą wysiedlenia we wsiach: Sucha Wieś i Jaśki, Kurianki Pierwsze i Stoki, możliwe że Kurianki Długie, Józefowo, Kierzek i Poddubówek.
2. Inne problemy społeczne dla ludności:
- odcięcie wsi od gruntów rolnych. Możliwe, że trzeba będzie budować przejazdy gospodarcze, tunele dla przepędów bydła,
- rozcięcie wsi,
- duża ingerencja w układy własnościowe (podziały działek).
Problemy te mogą wywołać ostre protesty rolników.
IV. Ustosunkowanie się do czasu i etapowania realizacji trasy drogi
ekspresowej wg alternatywy SISKOM.
Przedsięwzięcie wg tej alternatywy nie może być etapowane, a musi być realizowane jako jedno zadanie. Może być etapowane tylko zadanie wg alternatywy GDDKiA z podziałem na:
- budowę Obwodnicy Augustowa – rozpoczęcie w roku bieżącym i zakończenie w 2009 r.
- rozpoczęcie odcinka Gatno – Suwałki i Obwodnicy Suwałk za około 5 lat.
Powoływanie się przykładowo na krótkie czasy realizacji odcinka autostrady A – 1 czy też drogi ekspresowej Radzymin – Wyszków – Obwodnica Wyszkowa nie ma sensu, ponieważ nie podaje się ile czasu trwało przygotowanie realizacji tych zadań oraz czy zadania te były przygotowywane z uwzględnieniem wymogów i procedur aktualnego prawa ochrony środowiska.
Tymczasem przygotowanie realizacji budowy drogi ekspresowej Augustów – Suwałki od nowa trwałoby 5 – 7 lat na co się składa:
- przetargi na dokumentacje i realizację,
- wykonanie analizy środowiskowej,
- czynności projektowe (etapy opracowań) z konsultacjami społecznymi,
- dokumentacja podziałowa,
- wykupy gruntów,
- uzyskanie decyzji administracyjnych możliwe, że z procesami sądowymi.
Realizacja budowy drogi ekspresowej Augustów – Suwałki wg alternatywy SISKOM jest możliwa za 8 – 10 lat.
Augustowa wg alternatywy z przejściem przez dolinę rzeki Rospudy:
1. Przedsięwzięcie znajduje się w końcowym etapie przygotowania. Po uprawomocnieniu się wydanej przez Wojewodę Podlaskiego decyzji „o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia” (z dnia 18 października 2006 r. znak: ŚR.Ii.KG.66131/89/05/06), wystąpimy o wydanie „pozwolenia na budowę”, po uzyskaniu którego realizacja zadania może być rozpoczęta w rb., a zakończone w 2009 r.
2. Przygotowana do realizacji budowa Obwodnicy Augustowa powinna być podjęta niezwłocznie z uwagi, na:
a) występujący bardzo duży ruch tranzytowy pojazdów ciężkich(TIR) do przejścia granicznego w Budzisku.
Szczególnie dynamiczny wzrost tego ruchu wystąpił od 2004 r. po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, co przedstawia się na załączonym wykresach (zał.1)
Dynamika wzrostu ruchu pojazdów ciężkich występująca w ostatnich latach utrzymuje się, a dodatkowo może być spotęgowana zamierzonym wykształceniem nowego korytarza paneuropejskiego z krajów nadbałtyckich przez Polskę (Białystok – Lublin – Rzeszów) do południowo –środkowych krajów Europy .
Przedstawione w „Analizie” SISKOMu prognozy ruchu bazujące na wynikach pomiaru generalnego ruchu z 2000 r. (wg TRANSPROJEKTU Warszawa) są nieaktualne.
b) konieczność podjęcia ochrony życia i zdrowia ludności dużego miasta uzdrowiskowego Augustowa, powodowanego emisją bardzo dużej ilości spalin i hałasu, a także występowania dużej wypadkowości.
W latach 2001-2006 (I półrocze) na istniejącej drodze krajowej przez Augustów zarejestrowano 64 wypadki, w których zabitych zostało 12 osób, a rannych było 98 osób.
c) niszczenie struktury zabudowy miasta Augustowa w tym unikalnego zabytku w skali światowej jakim jest Kanał Augustowski, spowodowane drganiami i emisją spalin
d) za jak najszybszym podjęciem realizacji Obwodnicy Augustowa w okresie ostatnich lat protestowała ludność Augustowa, uciekają się aż do blokad ruchu.
Zaniechanie realizacji Obwodnicy Augustowa oddaliłoby rozwiązanie problemu komunikacyjnego w zakresie uzyskania odpowiednich warunków ruchu na drodze krajowej przez Augustów jak i społecznego w zakresie ochrony życia i zdrowia ludności -do około 10-ciu lat (z realizacją).
Samo przygotowanie realizacji Obwodnicy Augustowa (łącznie z Obwodnicą Suwałk) dla alternatywy o przebiegu z ominięciem Puszczy Augustowskiej przy przygotowaniu całkiem nowej inwestycji z wymaganymi procedurami prawnymi, konsultacjami społecznymi i wykupieniem gruntów oraz czynnościami projektowymi –trwałoby 5-7 lat.
Zaniechanie obecnie realizacji Obwodnicy spotęgowałoby wzburzenie i protesty ludności Augustowa.
3. Cała procedura przygotowawcza realizacji Obwodnicy odbyła się zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa polskiego, a w tym samym unijnego.
4. Przygotowane do realizacji zadanie uwzględnia możliwie najmniejszą ingerencje w środowisko przyrodnicze Puszczy Augustowskiej i doliny rzeki Rospuda
- na podstawie analizy czterech wariantów w tym w oparciu o ekspertyzy naukowe wybrano najkorzystniejszy wariant rozwiązania przejścia mostem długości około
- zastosowano wszystkie możliwe zabezpieczenia obiektu drogowego przed zanieczyszczeniami wód, gleby, ochrony drzewostanu i pól oraz w urządzenia dla migracji zwierząt,
- ustalono i przyjęto bardzo duży zakres kompensacji przyrodniczej w związku z ingerencją w siedliska ptaków.
Przygotowanie realizacji uwzględnia ustalenia specjalistyczne w raporcie
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Uzyskano wymagane uzgodnienia dla tego przedsięwzięcia przez organy ochrony środowiska – Woj. Komisji Ochrony Przyrody oraz Ministra Środowiska
5. Na przygotowanie Obwodnicy Augustowa wydatkowano dotychczas środki finansowe z budżetu państwa w wysokości ponad 15 mln zł.
Sporządził:
mgr inż. Władysław Szerszeń
doradca GDDKiA O/Białystok
ds. dokumentacji