Opinia mgr inż. Władysława Szerszenia
Opinia do uproszczonej analizy techniczno – ekonomicznej wariantów przebiegu drogi S 8 na odcinku Augustów – Suwałki („Analiza”) – opracowanie Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji Warszawa. Autor - mgr inż. Władysław Szerszeń

 

I. Uwagi do ustaleń techniczno – lokalizacyjnych alternatywy SISKOM dla

   przebiegu trasy drogi ekspresowej przez Chodorki.

Podaje się uwagi dla odcinka od węzła „Lotnisko” do drogi krajowej Nr 16 – odcinek od węzła Szwajcaria” do węzła „Lotnisko” jest wspólny dla obydwu alternatyw.

1. Odcinek węzeł „Lotnisko” – węzeł „Poddubówek”.

a)      Błędne jest prowadzenie trasy drogi ekspresowej po śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej Nr 655 – odcina się dostęp do Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej innych obiektów budowlanych oraz gruntów.

b)     Przebieg trasy drogi ekspresowej od odejścia od drogi wojewódzkiej                      w kierunku północnym oraz węzeł „Lotnisko” koliduje z lotniskiem w Suwałki. Zejście trasy drogi ekspresowej z istniejącego przebiegu drogi wojewódzkiej spowoduje dalsze wejście na teren lotniska. Pozostaje wybór albo droga ekspresowa z węzłem „Lotnisko” albo lotnisko.

c)    Proponowane połączenie Suwałk od węzła „Lotnisko” do istniejącej drogi krajowej Nr 8 przez tereny zabudowane, jest nierealne. Dojazd do Suwałk (klasy co najmniej G) od strony południowej powinien być wykonany od węzła „Poddubówek” – długość około 4 km. Dojazd ten przetnie dwie wsie, a w ciągu drogi gminnej przez Dubowo Drugie trzeba będzie wykonać przejazd drogowy.

d)      Odległość pomiędzy węzłami „Lotnisko” i „Poddubówek” jest nienormatywna.

2.      Błędnie lub bez przemyślenia, czy też przeanalizowania, potraktowano zagadnienie przejścia trasy drogi ekspresowej przez doliny rzek Rospuda i jej dopływu Dowspuda, biorąc pod uwagę, że:

-          obniżenie poziomu dolin w stosunku do terenu za dolinami wynosi około 10 m,

-          trasa drogi ekspresowej przechodzi przez istniejący most (lub tuż przy moście) przez rzekę Rospuda w ciągu drogi gminno – leśnej. Trzeba będzie wybudować nowy most z przełożeniem trasy tej drogi,

-          nierozpoznane warunki geologiczne w dolinach obu rzek ,

-          potencjalny korytarz migracyjny dużych zwierząt w dolinie rzeki Dowspudy (sfragmentowane lasy).

Już w alternatywie przez Raczki „Transprojekt” Warszawa przyjmuje most przez rzekę Rospudę długości 250 m.

W rozpatrywanej alternatywie w aspekcie powyższych uwarunkowań długość jednego mostu lub oddzielnych dwóch mostów będzie o wiele większa, określa się wstępnie około 400 m.

3.      Węzeł „Jaśki”.

Trasa drogi ekspresowej przecina się z drogą wojewódzką Nr 664 pod ostrym katem, a włączenia łącznic muszą być znacznie odsunięte od przecięcia dróg.

Biorąc pod uwagę długi odcinek drogi wojewódzkiej w nasypie (dojazdy do wiaduktu), zajdzie konieczność albo wysiedlenia gospodarstw wsi Sucha Wieś na długości po około 400 m od przecięcia dróg (szeroki pas drogowy, likwidacja dostępu do gospodarstw, drogi dojazdowe wzdłuż nasypu i węzła), albo też budowy Obwodnicy Suchej Wsi dł. 3 – 4 km w ciągu drogi wojewódzkiej

4.      Przyjęto nieodpowiednie szerokości pasa drogowego drogi ekspresowej 50 m, podczas gdy szerokość docelowego pasa drogowego będzie wynosić:

-          szerokość korony drogi - 30 m,

-          skarpy i rowy drogi głównej – 2 x 5 m,

-          drogi dojazdowe z rowami – około 2 x 10 m,

-          pasy izolacyjne zieleni lub ekrany ziemne – 2 x 10 m

  ------------------------------------------------------------------------------------

                                                      Razem - około 80 m

5.      W „Analizie” nic nie mówi się o ochronie przed hałasem. Tymczasem zajdzie konieczność budowy długich odcinków (łącznie do około 10 km) ekranów akustycznych ziemnych lub z materiałów w rejonie wsi Janówka, Jabłońskie, Józefowo (wieś i kolonie), Kierzek i Poddubówek oraz możliwe, że w innych miejscach.

II. Ustosunkowanie się do kosztów alternatywy SISKOM oraz wskaźników

    efektywności ekonomicznej.

a)      Koszt budowy odcinka węzeł „Szwajcaria” węzeł „Lotnisko” (wg wariantu I a) długości 10,8 km ustalono na 323 639 tys. zł co daje koszt budowy 1 km                  w wysokości 29 967 tys. zł.

b)      Natomiast koszt budowy odcinka od węzła „Lotnisko” do drogi Nr 16 długości 30,45 km ustalono na 586 014 tys. zł – na 1 km 19 245 tys. zł.                               Jest to absolutnie niewiarygodne i niemożliwe, albo błędnie bądź też celowo zaniżone.

Świadczyć to może o przyjęciu niewłaściwych cen jednostkowych.

c)       Inny tryb analizy kosztów odcinka węzeł „Lotnisko” do drogi Nr 16.

-          koszt budowy drogi ekspresowej:

30,45 km x 13 800 tys. zł ~ 420 210 tys. zł

-          budowa przejazdów drogowych:

14 x 3 890 tys. zł ~ 54 460 tys. zł

-          budowa dróg dojazdowych:

50 km x 944 tys. zł ~ 47 200 tys. zł

-          węzły:

-          3 x 17 780 tys. zł ~ 53 340 tys. zł

       --------------------------------------------------------

                        Razem ~ 575 210 tys. zł

Na pozostałe duże składniki robót: wiaduktu nad linią kolejową Suwałki – Olecko, mostów na rzekach Rospuda, Dowspuda i Szczeberka, budowę połączenia od węzła Poddubówek – Suwałki, ekrany akustyczne ew. inne roboty pozostaje 10 804 tys. zł.

Jest to absolutnie niewiarygodne.

W kontekście wyżej wymienionych zastrzeżeń odnośnie analizy kosztów alternatywy SISKOM, przedstawione porównanie wskaźników efektywności ekonomicznej jest niewiarygodne.

III. Sprawy społeczne .

„Analiza” całkowicie nie ustosunkowuje się do tego zagadnienia.

1.      Trzeba potwierdzić, że nastąpi duża ilość wysiedleń około 30 gospodarstw – trudno obecnie określić ile dokładnie, ale będą wysiedlenia we wsiach: Sucha Wieś i Jaśki, Kurianki Pierwsze i Stoki, możliwe że Kurianki Długie, Józefowo, Kierzek i Poddubówek.

2.      Inne problemy społeczne dla ludności:

-          odcięcie wsi od gruntów rolnych. Możliwe, że trzeba będzie budować przejazdy gospodarcze, tunele dla przepędów bydła,

-          rozcięcie wsi,

-          duża ingerencja w układy własnościowe (podziały działek). 

Problemy te mogą wywołać ostre protesty rolników.

IV. Ustosunkowanie się do czasu i etapowania realizacji trasy drogi

     ekspresowej wg alternatywy SISKOM.

Przedsięwzięcie wg tej alternatywy nie może być etapowane, a musi być realizowane jako jedno zadanie. Może być etapowane tylko zadanie wg alternatywy GDDKiA              z podziałem na:

-          budowę Obwodnicy Augustowa – rozpoczęcie w roku bieżącym                         i zakończenie w 2009 r.

-          rozpoczęcie odcinka Gatno – Suwałki i Obwodnicy Suwałk za około 5 lat.

Powoływanie się przykładowo na krótkie czasy realizacji odcinka autostrady A – 1 czy też drogi ekspresowej Radzymin – Wyszków – Obwodnica Wyszkowa nie ma sensu, ponieważ nie podaje się ile czasu trwało przygotowanie realizacji tych zadań oraz czy zadania te były przygotowywane z uwzględnieniem wymogów i procedur aktualnego prawa ochrony środowiska.

Tymczasem przygotowanie realizacji budowy drogi ekspresowej Augustów – Suwałki od nowa trwałoby 5 – 7 lat na co się składa:

-          przetargi na dokumentacje i realizację,

-          wykonanie analizy środowiskowej,

-          czynności projektowe (etapy opracowań) z konsultacjami społecznymi,

-          dokumentacja podziałowa,

-          wykupy gruntów,

-          uzyskanie decyzji administracyjnych możliwe, że z procesami sądowymi.

 

Realizacja budowy drogi ekspresowej Augustów – Suwałki wg alternatywy SISKOM jest możliwa za 8 – 10 lat.

 

V. Uzasadnienie przemawiające za wyborem przebiegu trasy Obwodnicy

    Augustowa wg alternatywy z przejściem przez dolinę rzeki Rospudy:

1.      Przedsięwzięcie znajduje się w końcowym etapie przygotowania.                           Po uprawomocnieniu się wydanej przez Wojewodę Podlaskiego decyzji                      „o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia”              (z dnia 18 października 2006 r. znak: ŚR.Ii.KG.66131/89/05/06), wystąpimy             o wydanie „pozwolenia na budowę”, po uzyskaniu którego realizacja zadania może być rozpoczęta w rb., a zakończone w 2009 r.

2.      Przygotowana do realizacji budowa Obwodnicy Augustowa powinna być podjęta niezwłocznie z uwagi, na:

a)      występujący bardzo duży ruch tranzytowy pojazdów ciężkich(TIR) do przejścia granicznego w Budzisku.

Szczególnie dynamiczny wzrost tego ruchu wystąpił od 2004 r. po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, co przedstawia się na załączonym wykresach (zał.1)

 

Dynamika wzrostu ruchu pojazdów ciężkich występująca w ostatnich latach utrzymuje się, a dodatkowo może być spotęgowana zamierzonym wykształceniem nowego korytarza paneuropejskiego z krajów nadbałtyckich przez Polskę (Białystok – Lublin – Rzeszów) do południowo –środkowych krajów Europy .

Przedstawione w „Analizie” SISKOMu prognozy ruchu bazujące na wynikach pomiaru generalnego ruchu z 2000 r. (wg TRANSPROJEKTU Warszawa) są nieaktualne.

b)      konieczność podjęcia ochrony życia i zdrowia ludności dużego miasta uzdrowiskowego Augustowa, powodowanego emisją bardzo dużej ilości spalin i hałasu, a także występowania dużej wypadkowości.

W latach 2001-2006 (I półrocze) na istniejącej drodze krajowej przez Augustów zarejestrowano 64 wypadki, w których zabitych zostało 12 osób, a rannych było 98 osób.

c)       niszczenie struktury zabudowy miasta Augustowa w tym unikalnego zabytku w skali światowej jakim jest Kanał Augustowski, spowodowane drganiami i emisją spalin

d)      za jak najszybszym podjęciem realizacji Obwodnicy Augustowa w okresie ostatnich lat protestowała ludność Augustowa, uciekają się aż  do blokad ruchu.    

            Zaniechanie realizacji Obwodnicy Augustowa oddaliłoby rozwiązanie problemu komunikacyjnego w zakresie uzyskania odpowiednich warunków ruchu na drodze krajowej przez Augustów jak i społecznego w zakresie ochrony życia                      i zdrowia ludności -do około 10-ciu lat  (z realizacją).

            Samo przygotowanie realizacji Obwodnicy Augustowa (łącznie z Obwodnicą Suwałk) dla alternatywy o przebiegu z ominięciem Puszczy Augustowskiej przy przygotowaniu całkiem nowej inwestycji z wymaganymi procedurami prawnymi, konsultacjami społecznymi i wykupieniem gruntów oraz czynnościami projektowymi –trwałoby 5-7 lat.

 Zaniechanie obecnie realizacji Obwodnicy spotęgowałoby wzburzenie i protesty ludności Augustowa.

3.      Cała procedura przygotowawcza realizacji Obwodnicy odbyła się zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa polskiego, a w tym samym unijnego.

4.      Przygotowane do realizacji zadanie uwzględnia możliwie najmniejszą ingerencje w środowisko przyrodnicze Puszczy Augustowskiej i doliny rzeki Rospuda

-          na podstawie analizy czterech wariantów w tym w oparciu o ekspertyzy naukowe wybrano najkorzystniejszy wariant rozwiązania przejścia mostem długości około 500 m przez całą szerokość doliny rzeki  Rospudy z jego wyniesienia około 9 m ponad teren. Ingerencja stała w środowisko przyrodnicze doliny Rospudy odnosi  się  do małej powierzchni umieszczenia podpór oraz czasowo przez krótkotrwały okres około 2 lat            w okresie budowy obiektu,

-          zastosowano wszystkie możliwe zabezpieczenia obiektu drogowego przed zanieczyszczeniami wód, gleby, ochrony drzewostanu i pól oraz                         w urządzenia dla migracji zwierząt,

-          ustalono i przyjęto bardzo duży zakres kompensacji przyrodniczej                w związku z ingerencją w siedliska ptaków.

Przygotowanie realizacji uwzględnia ustalenia specjalistyczne w raporcie
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Uzyskano wymagane uzgodnienia dla tego przedsięwzięcia przez organy ochrony środowiska – Woj. Komisji Ochrony Przyrody oraz Ministra Środowiska

5.      Na przygotowanie Obwodnicy Augustowa wydatkowano dotychczas środki finansowe z budżetu państwa w wysokości ponad 15 mln zł.

 

Sporządził:

mgr inż. Władysław Szerszeń

doradca GDDKiA O/Białystok

ds. dokumentacji

 

   

a1.jpg 


a2.jpg 


a3.jpg