przebiegu trasy drogi ekspresowej przez Chodorki.
Podaje się uwagi dla odcinka od węzła „Lotnisko” do drogi krajowej Nr 16 – odcinek od węzła Szwajcaria” do węzła „Lotnisko” jest wspólny dla obydwu alternatyw.
1. Odcinek węzeł „Lotnisko” – węzeł „Poddubówek”.
a) Błędne jest prowadzenie trasy drogi ekspresowej po śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej Nr 655 – odcina się dostęp do Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej innych obiektów budowlanych oraz gruntów.
b) Przebieg trasy drogi ekspresowej od odejścia od drogi wojewódzkiej w kierunku północnym oraz węzeł „Lotnisko” koliduje z lotniskiem w Suwałki. Zejście trasy drogi ekspresowej z istniejącego przebiegu drogi wojewódzkiej spowoduje dalsze wejście na teren lotniska. Pozostaje wybór albo droga ekspresowa z węzłem „Lotnisko” albo lotnisko.
c) Proponowane połączenie Suwałk od węzła „Lotnisko” do istniejącej drogi krajowej Nr 8 przez tereny zabudowane, jest nierealne. Dojazd do Suwałk (klasy co najmniej G) od strony południowej powinien być wykonany od węzła „Poddubówek” – długość około
d) Odległość pomiędzy węzłami „Lotnisko” i „Poddubówek” jest nienormatywna.
2. Błędnie lub bez przemyślenia, czy też przeanalizowania, potraktowano zagadnienie przejścia trasy drogi ekspresowej przez doliny rzek Rospuda i jej dopływu Dowspuda, biorąc pod uwagę, że:
- obniżenie poziomu dolin w stosunku do terenu za dolinami wynosi około
- trasa drogi ekspresowej przechodzi przez istniejący most (lub tuż przy moście) przez rzekę Rospuda w ciągu drogi gminno – leśnej. Trzeba będzie wybudować nowy most z przełożeniem trasy tej drogi,
- nierozpoznane warunki geologiczne w dolinach obu rzek ,
- potencjalny korytarz migracyjny dużych zwierząt w dolinie rzeki Dowspudy (sfragmentowane lasy).
Już w alternatywie przez Raczki „Transprojekt” Warszawa przyjmuje most przez rzekę Rospudę długości
W rozpatrywanej alternatywie w aspekcie powyższych uwarunkowań długość jednego mostu lub oddzielnych dwóch mostów będzie o wiele większa, określa się wstępnie około
3. Węzeł „Jaśki”.
Trasa drogi ekspresowej przecina się z drogą wojewódzką Nr 664 pod ostrym katem, a włączenia łącznic muszą być znacznie odsunięte od przecięcia dróg.
Biorąc pod uwagę długi odcinek drogi wojewódzkiej w nasypie (dojazdy do wiaduktu), zajdzie konieczność albo wysiedlenia gospodarstw wsi Sucha Wieś na długości po około
4. Przyjęto nieodpowiednie szerokości pasa drogowego drogi ekspresowej
- szerokość korony drogi -
- skarpy i rowy drogi głównej – 2 x
- drogi dojazdowe z rowami – około 2 x
- pasy izolacyjne zieleni lub ekrany ziemne – 2 x
------------------------------------------------------------------------------------
Razem - około
5. W „Analizie” nic nie mówi się o ochronie przed hałasem. Tymczasem zajdzie konieczność budowy długich odcinków (łącznie do około
efektywności ekonomicznej.
a) Koszt budowy odcinka węzeł „Szwajcaria” węzeł „Lotnisko” (wg wariantu I a) długości
b) Natomiast koszt budowy odcinka od węzła „Lotnisko” do drogi Nr 16 długości
Świadczyć to może o przyjęciu niewłaściwych cen jednostkowych.
c) Inny tryb analizy kosztów odcinka węzeł „Lotnisko” do drogi Nr 16.
- koszt budowy drogi ekspresowej:
- budowa przejazdów drogowych:
14 x 3 890 tys. zł ~ 54 460 tys. zł
- budowa dróg dojazdowych:
- węzły:
- 3 x 17 780 tys. zł ~ 53 340 tys. zł
--------------------------------------------------------
Razem ~ 575 210 tys. zł
Na pozostałe duże składniki robót: wiaduktu nad linią kolejową Suwałki – Olecko, mostów na rzekach Rospuda, Dowspuda i Szczeberka, budowę połączenia od węzła Poddubówek – Suwałki, ekrany akustyczne ew. inne roboty pozostaje 10 804 tys. zł.
Jest to absolutnie niewiarygodne.
W kontekście wyżej wymienionych zastrzeżeń odnośnie analizy kosztów alternatywy SISKOM, przedstawione porównanie wskaźników efektywności ekonomicznej jest niewiarygodne.
III. Sprawy społeczne .
„Analiza” całkowicie nie ustosunkowuje się do tego zagadnienia.
1. Trzeba potwierdzić, że nastąpi duża ilość wysiedleń około 30 gospodarstw – trudno obecnie określić ile dokładnie, ale będą wysiedlenia we wsiach: Sucha Wieś i Jaśki, Kurianki Pierwsze i Stoki, możliwe że Kurianki Długie, Józefowo, Kierzek i Poddubówek.
2. Inne problemy społeczne dla ludności:
- odcięcie wsi od gruntów rolnych. Możliwe, że trzeba będzie budować przejazdy gospodarcze, tunele dla przepędów bydła,
- rozcięcie wsi,
- duża ingerencja w układy własnościowe (podziały działek).
Problemy te mogą wywołać ostre protesty rolników.
IV. Ustosunkowanie się do czasu i etapowania realizacji trasy drogi
ekspresowej wg alternatywy SISKOM.
Przedsięwzięcie wg tej alternatywy nie może być etapowane, a musi być realizowane jako jedno zadanie. Może być etapowane tylko zadanie wg alternatywy GDDKiA z podziałem na:
- budowę Obwodnicy Augustowa – rozpoczęcie w roku bieżącym i zakończenie w 2009 r.
- rozpoczęcie odcinka Gatno – Suwałki i Obwodnicy Suwałk za około 5 lat.
Powoływanie się przykładowo na krótkie czasy realizacji odcinka autostrady A – 1 czy też drogi ekspresowej Radzymin – Wyszków – Obwodnica Wyszkowa nie ma sensu, ponieważ nie podaje się ile czasu trwało przygotowanie realizacji tych zadań oraz czy zadania te były przygotowywane z uwzględnieniem wymogów i procedur aktualnego prawa ochrony środowiska.
Tymczasem przygotowanie realizacji budowy drogi ekspresowej Augustów – Suwałki od nowa trwałoby 5 – 7 lat na co się składa:
- przetargi na dokumentacje i realizację,
- wykonanie analizy środowiskowej,
- czynności projektowe (etapy opracowań) z konsultacjami społecznymi,
- dokumentacja podziałowa,
- wykupy gruntów,
- uzyskanie decyzji administracyjnych możliwe, że z procesami sądowymi.
Realizacja budowy drogi ekspresowej Augustów – Suwałki wg alternatywy SISKOM jest możliwa za 8 – 10 lat.
Augustowa wg alternatywy z przejściem przez dolinę rzeki Rospudy:
1. Przedsięwzięcie znajduje się w końcowym etapie przygotowania. Po uprawomocnieniu się wydanej przez Wojewodę Podlaskiego decyzji „o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia” (z dnia 18 października 2006 r. znak: ŚR.Ii.KG.66131/89/05/06), wystąpimy o wydanie „pozwolenia na budowę”, po uzyskaniu którego realizacja zadania może być rozpoczęta w rb., a zakończone w 2009 r.
2. Przygotowana do realizacji budowa Obwodnicy Augustowa powinna być podjęta niezwłocznie z uwagi, na:
a) występujący bardzo duży ruch tranzytowy pojazdów ciężkich(TIR) do przejścia granicznego w Budzisku.
Szczególnie dynamiczny wzrost tego ruchu wystąpił od 2004 r. po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, co przedstawia się na załączonym wykresach (zał.1)
Dynamika wzrostu ruchu pojazdów ciężkich występująca w ostatnich latach utrzymuje się, a dodatkowo może być spotęgowana zamierzonym wykształceniem nowego korytarza paneuropejskiego z krajów nadbałtyckich przez Polskę (Białystok – Lublin – Rzeszów) do południowo –środkowych krajów Europy .
Przedstawione w „Analizie” SISKOMu prognozy ruchu bazujące na wynikach pomiaru generalnego ruchu z 2000 r. (wg TRANSPROJEKTU Warszawa) są nieaktualne.
b) konieczność podjęcia ochrony życia i zdrowia ludności dużego miasta uzdrowiskowego Augustowa, powodowanego emisją bardzo dużej ilości spalin i hałasu, a także występowania dużej wypadkowości.
W latach 2001-2006 (I półrocze) na istniejącej drodze krajowej przez Augustów zarejestrowano 64 wypadki, w których zabitych zostało 12 osób, a rannych było 98 osób.
c) niszczenie struktury zabudowy miasta Augustowa w tym unikalnego zabytku w skali światowej jakim jest Kanał Augustowski, spowodowane drganiami i emisją spalin
d) za jak najszybszym podjęciem realizacji Obwodnicy Augustowa w okresie ostatnich lat protestowała ludność Augustowa, uciekają się aż do blokad ruchu.
Zaniechanie realizacji Obwodnicy Augustowa oddaliłoby rozwiązanie problemu komunikacyjnego w zakresie uzyskania odpowiednich warunków ruchu na drodze krajowej przez Augustów jak i społecznego w zakresie ochrony życia i zdrowia ludności -do około 10-ciu lat (z realizacją).
Samo przygotowanie realizacji Obwodnicy Augustowa (łącznie z Obwodnicą Suwałk) dla alternatywy o przebiegu z ominięciem Puszczy Augustowskiej przy przygotowaniu całkiem nowej inwestycji z wymaganymi procedurami prawnymi, konsultacjami społecznymi i wykupieniem gruntów oraz czynnościami projektowymi –trwałoby 5-7 lat.
Zaniechanie obecnie realizacji Obwodnicy spotęgowałoby wzburzenie i protesty ludności Augustowa.
3. Cała procedura przygotowawcza realizacji Obwodnicy odbyła się zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa polskiego, a w tym samym unijnego.
4. Przygotowane do realizacji zadanie uwzględnia możliwie najmniejszą ingerencje w środowisko przyrodnicze Puszczy Augustowskiej i doliny rzeki Rospuda
- na podstawie analizy czterech wariantów w tym w oparciu o ekspertyzy naukowe wybrano najkorzystniejszy wariant rozwiązania przejścia mostem długości około
- zastosowano wszystkie możliwe zabezpieczenia obiektu drogowego przed zanieczyszczeniami wód, gleby, ochrony drzewostanu i pól oraz w urządzenia dla migracji zwierząt,
- ustalono i przyjęto bardzo duży zakres kompensacji przyrodniczej w związku z ingerencją w siedliska ptaków.
Przygotowanie realizacji uwzględnia ustalenia specjalistyczne w raporcie
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Uzyskano wymagane uzgodnienia dla tego przedsięwzięcia przez organy ochrony środowiska – Woj. Komisji Ochrony Przyrody oraz Ministra Środowiska
5. Na przygotowanie Obwodnicy Augustowa wydatkowano dotychczas środki finansowe z budżetu państwa w wysokości ponad 15 mln zł.
Sporządził:
mgr inż. Władysław Szerszeń
doradca GDDKiA O/Białystok
ds. dokumentacji