viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

Zamiast na operacje tylko na plastry

08-06-2006
Drogi krajowe w Wielkopolsce obiektywnie są coraz lepsze. A po lepszych drogach chce się szybciej jeździć. W praktyce wielu kierowców pędzi po zmodernizowanych krajówkach” jak po autostradach, tymczasem w Wielkopolsce, gdzie wciąż nie ma dróg ekspresowych, najwyższa dopuszczalna prędkość dla samochodów osobowych i ciężarowych do 3,5 tony wynosi 90 km/godz. na drogach jednojezdniowych i 100 km/godz. na dwujezdniowych. Drogowcy sięgają po różne sposoby uspokajania ruchu, zwłaszcza tam, gdzie nadmierna prędkość może skutkować szczególnie tragicznymi wypadkami – w miejscowościach, w rejonach skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Znaki ograniczenia prędkości, a nawet maszty foto-radarów, których w Wielkopolsce ustawiono już około pół setki, nie odnoszą pożądanych skutków. Niezbędne są przeszkody fizyczne: szykany, wysepki, bariery, ronda, w ostateczności sygnalizacje świetlne, by pohamować tych, którzy za nic mają znaki ograniczenia prędkości, ciągłe linie, przejścia dla pieszych i skrzyżowania.


Niestety, w tym roku dramatycznie spadły nakłady na „operacje” związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego.


O ile w ubiegłym roku oddział poznański GDDKiA miał do dyspozycji 10 mln zł na niezależne od remontów i modernizacji dróg doraźne zabiegi poprawiające bezpieczeństwo, w tym roku mają być tylko 2 mln zł. Cała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w tym roku 11 mln zł na poprawę BRD. Starczy ledwie na „plastry” – ściślej na dokończenie zadań rozpoczętych w 2005 r. – w Wielkopolsce w Modliszewku na „piątce” za Gnieznem i w Obornikach na „jedenastce”.


W Modliszewku powstaje sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu przy szkole, w Obornikach cały ciąg wysepek rozdzielających pasy ruchu, z azylami na przejściach dla pieszych i wydzielonymi lewoskrętami. Na skrzyżowaniu drogi nr 11 z boczną do Kowanówka rośnie rondo. Cały zmodernizowany ciąg „jedenastki” w Obornikach powinien być gotów przed końcem czerwca br.


Przy okazji każdej planowej modernizacji lub remontu wprowadza się rozwiązania mające przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa. Piesi, którym coraz trudniej przekraczać ruchliwe drogi krajowe, zyskują w wielu miejscach „azyle” na oznakowanych przejściach. To małe wysepki na środku jezdni, z widocznymi z daleka znakami nakazu C-9 „nakaz jazdy z prawej strony znaku”, poprzedzone znakami ostrzegawczymi A-16 „przejście dla pieszych”, wreszcie ze stojącymi, tuż przed wymalowanymi pasami, (bądź zawieszonymi nad nimi) znakami informacyjnymi D-6 „przejście dla pieszych”. Te rozwiązania zmuszają kierowców do powstrzymywania się przed wyprzedzaniem w rejonie przejść dla pieszych, a pieszym dają szanse przechodzenia na „dwie raty” – z zatrzymaniem na wysepce „azylu”.


Samorządy lokalne coraz bardziej stanowczo żądają poprawy bezpieczeństwa ruchu w najbardziej zagrożonych miejscach przebiegu dróg krajowych przez ich gminy i powiaty. Wnioskują o budowę lewoskrętów, a ostatnio także rond.


Ronda są kosztownym rozwiązaniem skrzyżowania, ale zapewniającym największe bezpieczeństwo. Wyspa centralna budzi respekt w kierowcach dojeżdżających do takiego skrzyżowania i zmusza ich do radykalnego zmniejszania prędkości jazdy.


W tym roku na wielkopolskich drogach krajowych przybędą co najmniej cztery ronda – jedno z nich już zresztą objeżdżane od zeszłej jesieni, w Łubowie, na „piątce”, której remontowany odcinek Pobiedziska-Łubowo-Gniezno ma być formalnie zakończony przed końcem czerwca 2006 r.


Drugie rondo powstaje w Obornikach Wlkp, w miejscu skrzyżowania na Kowanówko, trzecie na skrzyżowaniu dróg krajowych 11 i 39 Baranowie pod Kępnem, czwarte w Karpicku, pod Wolsztynem, na drodze nr 32, krzyżującej się z wojewódzką nr 305 do Nowego Tomyśla.


Planowana jest pod koniec tego lata przebudowa skrzyżowania drogi nr 5 w Czaczu z wojewódzką 312 do Wielichowa-Rakoniewic i z powiatową do Przysieki Polskiej – mają tam powstać wydzielone lewoskręty, a wloty będą przesunięte, co ułatwi przejazd przez ruchliwą drogę krajową. Działa tam już maszt fotoradaru, który spowodował że większość kierowców zdejmuje nogę z gazu, ale niestety nie wszyscy i niektórym „ujdzie to na sucho”, ponieważ policja zbyt rzadko umieszcza tam swoje urządzenie.


Spieszącym się nadmiernie kierowcom nie w smak być może nadmiar wysepek kanalizujących ruch na poszczególnych pasach ruchu, w rejonach skrzyżowań i pomiędzy nimi na terenie miejscowości, ale na tym właśnie polega skuteczne uspokajanie ruchu; prawdziwe przeszkody zmuszają do zdjęcia nogi z gazu znacznie skuteczniej niż znaki ograniczenia prędkości czy nawet światła sygnalizacyjne.