viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

GDDKiAArchiwum 2020

Rozbudowa sieci wielkopolskich dróg

17-11-2020

W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, które łączą krajowe i europejskie miasta. Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej stanowił olbrzymi impuls dla rozwoju gospodarki regionu. Teraz czekają nas kolejne ważne zadania: drogi ekspresowe S11 i S10 oraz rozbudowa DK25. Konkretne zmiany czekają obecną DK11, która już teraz ma częściowo ten sam przebieg co droga ekspresowa S11, która docelowo ma ją zastąpić. 

W Wielkopolsce pierwszy etap zmian już nastąpił, jednak wiele kolejnych odcinków znajduje się jeszcze w fazie planów i projektów. S11 ujęta została w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK). 

 

Przypomnijmy, że przygotowanie realizacji każdej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy.  

 

Cykl realizacji inwestycji drogowej zaczyna się od prac przygotowawczych. Jest to proces złożony i długotrwały, który wymaga ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy, gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ, np. na środowisko naturalne. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem procesu przygotowania inwestycji drogowych: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34339/Cykl-przygotowania-inwestycji-drogowej. 

 

Poniżej przedstawiamy stan zaawansowania prac nad projektami S10, S11 i rozbudową DK25 

 

Pracujemy nad S10 

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S10 Piła - Wyrzysk rozpoczyna się w miejscu dowiązania się do projektowanego węzła Piła Wschód w ramach obwodnicy Piły w ciągu wspólnego przebiegu dróg S10 i S11. Koniec przedmiotowego odcinka będzie połączony z docelowym, dwujezdniowym przekrojem obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10. Długość projektowanego odcinka to około 28 km. 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). 14 października 2020 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) dla II etapu prac studialnych, jakim jest STEŚ. W posiedzeniu, które odbyło się za pośrednictwem środków teleinformatycznych, udział wzięli przedstawiciele GDDKiA, władz samorządowych oraz organów administracji rządowej.  

Na przełomie lat 2020 i 2021 planowane jest jeszcze posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na którym przy udziale przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, wykonawcy, organów administracji samorządowej i rządowej zostanie wskazany preferowany do realizacji wariant przebiegu drogi ekspresowej. Po zatwierdzeniu dokumentacji przez KOPI, wykonawca będzie mógł złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która ostatecznie zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027 

 

Ponad 300 kilometrów S11 w projektowaniu 

 

W Wielkopolsce od 2018 roku dla poszczególnych odcinków S11 (za wyjątkiem S11 Piła - Ujście i S11 Kórnik - Ostrów) trwa proces przygotowawczy, kiedy to podpisano umowy z wykonawcami na wykonanie projektowych prac studialnych obejmujących stadia: Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i Koncepcję Programową (KP). 

 

Pracami studialnymi objęte są następujące odcinki drogi S11:  

 

•Szczecinek - Piła 

 

•Piła - Ujście 

 

•Ujście - Oborniki 

 

•Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik 

 

•Kórnik - Ostrów Wielkopolski 

 

•Ostrów Wielkopolski - Kępno 

 

Opis prowadzonych prac na ww. zadaniach z wyłączeniem odcinka S11 Piła - Ujście i S11 Kórnik - Ostrów Wielkopolski. 

Do końca 2018 roku wykonano na ww. zadaniach Studium Korytarzowe, typując potencjalne, możliwe do realizacji korytarze przebiegu przyszłej drogi. W I półroczu 2019 r., w ramach kolejnego stadium - STEŚ, odbyły się także spotkania informacyjne ze społeczeństwem poprzedzone spotkaniami z przedstawicielami wszystkich samorządów terytorialnych, przez które przebiegają możliwe warianty trasy. 

 

Przeanalizowano wszystkie zebrane wnioski, protesty oraz petycje, jakie wpłynęły do GDDKiA, zarówno ze strony samorządów jak i mieszkańców. Celem było wypracowanie optymalnych przebiegów wariantów trasy, uwzględniających wszelkie możliwe uwarunkowania lokalne związane z zagospodarowaniem przyległego do inwestycji terenu, jak i oczekiwaniami społecznymi. 

 

W ramach trwającego stadium STEŚ została przeprowadzona całoroczna inwentaryzacja przyrodnicza w obrębie zaproponowanych w Studium Korytarzowym buforów inwentaryzacyjnych, a także analizy i prognozy ruchu dla wszystkich procedowanych wariantów, analiza liczby pasów ruchu w zależności od natężenia ruchu oraz analizy ekonomiczne. W skład STEŚ weszły również opracowania z dziedziny geologii i geotechniki, np. Studium Geologiczno-Inżynierskie. Dla analizowanych wariantów, zaprojektowane rozwiązania przebiegu i połączeń dróg zostały poddane audytowi bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszystkie powyższe opracowania wchodzące w skład STEŚ dostarczyły niezbędnych danych do porównania wariantów w czterech grupach kryteriów, tj. techniczno-ekonomicznym, funkcjonalno-ruchowym, społecznym i środowiskowym, w tzw. wielokryterialnej analizie porównawczej. Analiza pozwoliła na uszeregowanie ich w świetle wyżej wymienionych uwarunkowań. 

 

Dla wszystkich odcinków odbyły się już posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). W posiedzeniach, które z uwagi na panującą sytuację epidemiczną w kraju odbyły się za pośrednictwem środków teleinformatycznych, udział wzięli przedstawiciele GDDKiA, władz samorządowych oraz organów administracji rządowej. W IV kw. 2020 r. i w I kw. 2021 r. planowane są posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Obradujący wskażą wariant przebiegu drogi, który we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedstawiony zostanie jako wariant preferowany do realizacji. DŚU ostatecznie zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne drogi. 

 

Dalszy etap przygotowań to Koncepcja Programowa stanowiąca rozwiązania szczegółowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Jest to ostatni etap prac studialnych, po którego zakończeniu można rozpocząć etap opracowania projektów budowlanych, umożliwiających przeprowadzenie procedury pozyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

 

Opis prowadzonych prac dla odcinka S11 Kórnik - Ostrów Wielkopolski 

Podobnie jak na pozostałych zadaniach, na S11 zakończono w 2018 r. Studium Korytarzowe, a w 2019 roku rozpoczęto prace nad STEŚ. W ramach zawartej umowy przeprowadzono również konsultacje samorządowe i społeczne. Niestety, prace nad STEŚ przerwano, ponieważ wykonawca opracowujący dokumentację złożył wniosek o upadłość likwidacyjną. Z uwagi na zaistniałą sytuację GDDKiA wypowiedziała wykonawcy umowę. W październiku 2019 r.  ogłoszono przetarg na dokończenie opracowań projektowych w zakresie STEŚ wraz z uzyskaniem DŚU i opracowaniem KP. Umowę z nowym wykonawcą podpisano w połowie maja 2020 r. 

 

Opis prowadzonych prac dla odcinka S11 Piła - Ujście 

Dotychczas opracowano STEŚ, wskazując wariant preferowany do realizacji oraz złożono wniosek o wydanie DŚU.  Nastąpiła konieczność dokonania aktualizacji złożonych materiałów do DŚU w zakresie wykonania ponownej inwentaryzacji przyrodniczej obejmującej pełen okres wegetacyjny. W związku z powyższym konieczne było zawieszenie trwającego postępowania o wydanie DŚU. Na koniec 2019 r. ogłoszono przetarg na aktualizację materiałów do wniosku o uzyskanie DŚU. Umowę z nowym wykonawcą podpisano z początkiem kwietnia 2020 r. Ponowne złożenie wniosku o DŚU przewiduje się na początku 2022 r. 

 

Harmonogram dla poszczególnych odcinków S11 

 

Szczecinek - Piła 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 24 lipca 2020 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla STEŚ.  

Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027 

 

Piła - Ujście 

Inwestycja na etapie opracowywania aktualizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2028 

 

Ujście - Oborniki 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 15 października br. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla STEŚ.  

Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027 

 

Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 23 lipca 2020 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla STEŚ, a 5 października br. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Obecnie wykonawca wprowadza zmiany w dokumentacji wynikające z ustaleń poczynionych na posiedzeniu KOPI oraz przygotowuje materiały do wniosku o wydanie DŚU. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2024-2026 

 

Kórnik - Ostrów Wielkopolski 

Inwestycja na etapie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2026-2028 

 

Ostrów Wielkopolski - Kępno 

Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 15 października br. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla STEŚ.  

Lata realizacji (roboty budowlane): 2025-2027 

 

Rozbudowa DK25 na odcinku Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski 

Rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka drogi krajowej polegającą na dostosowaniu jej do parametrów drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym wraz z zapewnieniem obejścia miejscowości, przez które przebiega DK25. Prace projektowe obejmują opracowania studialne, tj. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z jej uzyskaniem oraz wykonanie Koncepcji Programowej. 

W ramach trwającego etapu STEŚ wykonano analizy i oceny, w tym wielokryterialną ocenę porównawczą wariantów, mające umożliwić wskazanie do realizacji najkorzystniejszego wariantu pod kątem technicznym, ekonomicznym, społecznym oraz środowiskowym. Dla opracowanego STEŚ, na koniec kwietnia br., odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy udziale przedstawicieli zarządców dróg, Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz przedstawicieli władz samorządowych. Na początek grudnia 2020 r. planowane jest posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych Obradujący wskażą wariant przebiegu drogi, który we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedstawiony zostanie jako wariant preferowany do realizacji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach ostatecznie zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne drogi. 

Dalszy etap przygotowań to Koncepcja Programowa stanowiąca rozwiązania szczegółowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Jest to ostatni etap prac studialnych, po jego zakończeniu można rozpocząć etap opracowania projektów architektoniczno-budowlanych, umożliwiających przeprowadzenie procedury pozyskiwania decyzji ZRID. 

Lata realizacji (roboty budowlane): 2024-2026 

 

Aktualne informacje na temat zadań realizowanych w Wielkopolsce dostępne są na stronie internetowej: www.archiwum.gddkia.gov.pl w zakładce Mapa Stanu Budowy Dróg. 

 

 

GDDKiA