viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

Nowe kilometry A2

04-07-2006
Około 3 000 ton masy bitumicznej pozostało do ułożenia na ostatnich niegotowych jeszcze kilometrach autostrady A2 w Wielkopolsce. Wykonawcy zaplanowali ostateczne „uciąglenie” jezdni A2 na 11-12 lipca. Potem już tylko kosmetyka: oznakowanie pionowe i poziome i można by jechać... Jednak najpierw muszą być dopełnione procedury odbioru technicznego, które mogą potrwać nawet miesiąc, burząc plany otwarcia 105-kilometrowego odcinka A2 w dniu 25 lipca – na św. Krzysztofa.

W renegocjowanych zimą umowach z wykonawcami jako termin zakończenia zasadniczych robót na budowie autostrady A2 między Koninem a Strykowem widnieje 31 lipca 2006 r. – przypomina Piotr Chodorowski, z-ca dyr. oddziału poznańskiego GDDKiA. Sierpień powinien być czasem, w którym inspektorzy Wojewódzkich Inspektoratów Nadzoru Budowlanego w Poznaniu i Łodzi dokonywaliby odbiorów poszczególnych obiektów. Ruch na nowym odcinku A2 mógłby być otwarty dopiero we wrześniu. Jednak główni wykonawcy – konsorcjum Strabag, Mota i Kirchner – po negocjacjach z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewem Kotlarkiem zobowiązali się tak przyspieszyć, żeby nowy fragment A2 można było otworzyć jeszcze w lipcu. Był nawet pomysł, żeby zrobić kierowcom prezent 25 lipca – w dniu ich patrona św. Krzysztofa – jednak ostatecznie ustalono termin otwarcia autostrady dla ruchu na środę 26 lipca 2006 r.


Do tego czasu powinny się zakończyć procedury odbioru i wydawania zezwoleń na użytkowanie poszczególnych obiektów autostrady przez inspektorów Państwowej Straży Pożarnej, Sanepidu, Inspekcji Ochrony Środowiska i wieńczących te wszystkie wysiłki inspektorów państwowego nadzoru budowlanego.


Obiektów do skontrolowania jest bez liku: tylko na 45-kilometrowym wielkopolskim odcinku A2 cztery węzły autostradowe i aż 48 obiektów mostowych, miejsca obsługi podróżnych, oznakowanie i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ogrodzenia, oświetlenie, odwodnienie... Część z tych obiektów (głównie wiadukty, którymi przebiega ruch poprzeczny nad autostradą) już zostało skontrolowanych i wydano zgody na ich użytkowanie. Jednak większość pracy dla inspektorów dopiero przed nimi i od sprawności ich działania zależy moment, w którym wreszcie można będzie skierować ruch tysięcy TIR-ów na nowy odcinek autostrady.


Zdaniem dyrektora Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Poznaniu Andrzeja Witczaka można skrócić terminy odbiorów do trzech tygodni, pod warunkiem bezbłędnego przygotowania dokumentacji ze strony inwestora i wykonawców.


Każdy dzień zwłoki w otwarciu autostrady oznacza postępującą dewastację drogi nr 2 między Koninem a Łowiczem i nadmierne ryzyko wypadków drogowych na tej przeciążonej szosie. Z kolei wydłużenie autostrady aż pod Łódź spowoduje nadmierne obciążenie dróg wiodących z okolic Emilii i Strykowa (węzłów autostrady A2 w rejonie Łodzi) w stronę Warszawy. I tak źle, i tak niedobrze...


Z chwilą wydłużenia A2 doznają wielkiej ulgi mieszkańcy miejscowości i domostw położonych wzdłuż drogi krajowej nr 2 Konin-Koło-Kłodawa-Krośniewice-Kutno-Łowicz. Ucichnie wreszcie warkot i łoskot TIR-ów. Za to pojawią się nowe problemy i uciążliwości dla mieszkańców Ozorkowa przy krajowej jedynce, Strykowa i Głowna przy czternastce i siedemdziesiątce jedynce, Brzezin, Rawy Mazowieckiej przy siedemdziesiątce dwójce. Tamtędy rozlać się musi ruch tranzytowy z niedokończonej autostrady Berlin-Poznań-Łódź-Warszawa. Nic dziwnego, że mieszkańcy i samorządy tych miejscowości wykonują nerwowe ruchy, by uciążliwości były jak najmniejsze i jak najkrótsze. W Strykowie budowane jest rondo, odświeżane oznakowanie poziome i drogowskazowe. Ale towarzyszą temu protesty mieszkańców, którzy boją się, że wzmożony ruch uniemożliwi im komunikację poprzeczną w miasteczku.


Przez pierwszych kilka miesięcy na nowym odcinku A2 nie będą pobierane opłaty za przejazd. Jednak już trwają przymiarki do zbudowania punktów poboru opłat na wjazdach i zjazdach z autostrady. W przeciwieństwie do przyjętego systemu „biletowego” na 150-kilometrowym odcinku A2 Nowy Tomyśl-Konin – gdzie co 50 kilometrów są „bramki” w poprzek głównych jezdni, na odcinku Konin-Emilia planuje się zminimalizować zatrzymywanie pojazdów jadących autostradą. Jedyny „poprzeczny” punkt poboru myta będzie miedzy węzłami „Żdżary” pod Koninem i „Koło”. Gdzie indziej opłaty będą pobierane od wyjeżdżających z autostrady, a wjeżdżając będzie się pobierać z automatu „bilet wjazdowy”. Z deklaracji urzędników GDDKiA wynika, że opłata za około sto kilometrów jazdy wyniesie 10 zł, a więc znacznie mniej niż 2x11 zł na również stukilometrowym odcinku Konin-Poznań. Koszt samej budowy autostrady A2 Konin-Emilia nie obciąży jej użytkowników, gdyż w 82 procentach budowa tego odcinka A2 finansowana jest przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności.


Bezpłatne pozostaną: 5-kilometrowy odcinek Modła-Żdżary pod Koninem, a także pod Łodzią odcinek Emilia-Stryków. Po staremu też bezpłatnie można dojechać z Modły do węzła Sługocin.


Od Strykowa do Nowego Tomyśla A2 będzie mieć 250 km długości. Od Świecka Nowy Tomyśl (w linii planowanej autostrady) dzielą jeszcze 104 kilometry. Od Strykowa do Konotopy (miejscowości między Pruszkowem a Ożarowem pod Warszawą, dokąd ma dojść A2) pozostaje kolejne 94 kilometry. Budowa tych odcinków wciąż jest na etapie nie do końca skrystalizowanych projektów.