Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Najważniejsze informacje związane z COVID-19
ZOBACZoddział: Białystok
długość – 12,830 km
obecny etap – w użytkowaniu
wartość projektu: 253 428 786,40 zł PLN brutto (w tym roboty: 243 459 000,00 PLN; nadzór: 9 969 786,40 zł PLN)
Etap zrealizowany:
- 06 lipca 2011 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla przedmiotowego przedsięwzięcia
- 17 października 2011 r. – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy miasta Suwałki w ciągu drogi ekspresowej S61
04 października 2013 r. – data zatwierdzenia Koncepcji Programowej przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnyc
04 marca 2015 r.- postanowienie wydłużające decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy miasta Suwałki w ciągu drogi ekspresowej S61
Etap w realizacji:
* 12 listopada 2014 r. – ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Suwałk
* 29 września 2015 r. – podpisanie umowy z wykonawcą BUDIMEX S.A. na zaprojektowanie i budowę obw. Suwałk
* 28 lipca 2016 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
* 27 stycznia 2017 r. – Wojewoda Podlaski wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
* 03 luty 2017 r. – rozpoczęcie robót w terenie; 13 kwietnia 2019 - oddanie obw. do użytkowania
Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi.
Realizowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa podlaskiego, w powiecie suwalskim, w gminie Suwałki.
2. Podstawowe parametry techniczne
* klasa drogi S
* prędkość projektowa – 100 km/h
* prędkość miarodajna – 110 km/h
* dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2x2
* szerokość pasów ruchu: 3,5 m
* pasy awaryjne – po 2,5 m każdy
* szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m -3,70 m
* pas dzielący - od 5,00 – 11,0 m
* obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś (11,5 tony/oś)
3. Zakres inwestycji
W ramach przedsięwzięcia rozbudowany zostanie węzeł Suwałki Południe, powstanie tez nowy węzeł Suwałki Zachód. Wykonawca zrealizuje obwodnicę w 34 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych w fazie robót budowlanych).
Zadanie obejmuje wykonanie jezdni o nawierzchni z betonu cementowego o długości 12,83 km. Powstaną też zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne oraz wygrodzenia ochronno – naprowadzające. W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego przewidziane są bariery ochronne i osłony przeciwolśnieniowe.
4. Wariantowanie przebiegu drogi
wariant I
początek przyjęto w km 3+190. Od węzła „Lotnisko” obwodnica biegnie po zachodniej stronie miasta Suwałki. W km 3+960 obwodnica biegnie po zachodniej stronie miasta Suwałki, przechodząc przez teren Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz miejscowość Poddubówek. W km 3+960 obwodnica przecina linię kolejową relacji Olecko – Trakiszki. Trasa obwodnicy biegnie przez m. Zielone Kamedulskie, w odległości min 100 m od zabudowy mieszkaniowej. W miejscu gdzie obwodnica przecina rzekę Czarna Hańcza zaprojektowano most M-7. Koniec wariantu I obwodnicy Suwałk zaplanowano w km 16+500. Jako tymczasowe połączenie obwodnicy z istniejącą DK8 zaplanowano łącznik.
wariant II
początek projektowanej obwodnicy przyjęto również w km 3+190. Obwodnica w tym wariancie biegnie od węzła „Lotnisko” w kierunku północno-zachodnim względem centrum Suwałk, przechodząc przez teren Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz miejscowości Poddbudówek. W km 3+990 na przecięciu obwodnicy z linią kolejową relacji Olecko-Traszki zaprojektowano wiadukt. Obwodnica na analizowanym odcinku przebiega przez tereny rolnicze z obecną zabudową mieszkaniową typu zagrodowego. Trasa przecina perspektywiczny teren lotniska w Suwałkach. W dalszej części przebieg wariantu II jest tożsamy z wariantem I.
5. Obiekty inżynierskie
Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S61 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenie istniejącego cieku wodnego zaprojektowano za pomocą obiektu mostowego. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo – krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.
6. Węzły
Suwałki Północ – na połączeniu DK8
Suwałki Zachód – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 653
Suwałki Południe – należy dobudować łącznicę do istniejącego węzła.
7. MOPy
Nie występują.
8. Ochrona środowiska
W ramach inwestycji planuje się budowę ekranów akustycznych, nowe nasadzenia, realizację przejść dla zwierząt.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizowania.
Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki A i B, które będą realizowane w tym samym czasie. Odcinek A obejmuje budowę drogi ekspresowej na odcinku o długości ok 12,2 km. Odcinek B o długości ok 670 m.