viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

Otwarcie A2 Konin-Łódź

18-08-2006
W środę 26 lipca 2006 r. od godziny 19 ma zostać udostępniony dla ruchu nowy 103,5-kilometrowy odcinek autostrady A2 między węzłem Modła pod Koninem a węzłem Stryków pod Łodzią. Tegoż dnia w południe na węźle Dąbie – na granicy Wielkopolski i województwa łódzkiego – odbędzie się uroczystość otwarcia autostrady. Inwestorem i operatorem autostrady jest państwo. Roboty budowlane od Konina do Dąbie trwały 22 miesiące i kosztowały ok. 175 mln euro, z czego 82% sfinansowała Unia Europejska w ramach Funduszu Spójności. Przynajmniej przez rok na tym odcinku A2 nie będą pobierane opłaty.

Na razie za darmo, z parkingami co kilkanaście kilometrów, ale bez telefonów łączności alarmowej, stacji paliw i restauracji – tak odbierać będą nowy odcinek autostrady A2 kierowcy. Do standardu autostrady płatnej ta część A2 ma być dostosowana najdalej za rok. Wtedy też jej operator powinien wprowadzić punkty poboru opłat. Kasy mają być na wyjazdach, a nie na głównych jezdniach, jak jest między Koninem a Nowym Tomyślem. Koszt przejazdu między węzłami Żdżary pod Koninen i Emilia pod Zgierzem – według obietnic ministra transportu Jerzego Polaczka – nie ma przekraczać 60 procent myta pobieranego na porównywalnym dystansie A2 zbudowanej przez prywatnego koncesjonariusza między Koninem a Nowym Tomyślem. Tam za przejechanie 90 km trzeba dwukrotnie płacić po 11 złotych od samochodu osobowego.

Nowa autostrada przebiega przez dwa województwa – 45,6 km przez wielkopolskie i 57,9 km przez łódzkie. Budową tych dwóch odcinków zarządzały oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu i Łodzi.

Odcinek wielkopolski A2 dzieli się na dwa fragmenty, pierwszy pomiędzy węzłami: Modła pod Koninem (257 kilometr autostrady – licząc od Świecka) i Koło (286 kilometr) i drugi od Koła do węzła Dąbie (na 303 kilometrze). Na tym dystansie ponad 45 kilometrów autostrada przebiega po mostach nad rzekami: Powa, Topiec, Kiełbaska, Teleszyna, Warta i Kanał Niemiecki oraz trzema wiaduktami nad drogami lokalnymi. Ponad autostradą zbudowano 26 wiaduktów, a także dwa przejścia dla zwierzyny. Te przejścia są największymi tego typu obiektami w Europie (o długości 90 m i szerokości traktu dla zwierząt 36 m), zbudowanymi w technologii blach spiralnie karbowanych. Wśród obiektów mostowych są dwa o konstrukcji łukowej z podwieszanym pomostem.

Na wielkopolskim odcinku A2 dostępna będzie poprzez cztery węzły autostradowe: Modła (dotychczas końcowy węzeł Autostrady Wielkopolskiej) na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 25 Bydgoszcz-Konin-Kalisz, położony 5 kilometrów dalej na wschód węzeł Żdżary, łączący autostradę z drogą krajową nr 72 Konin-Łódź-Rawa Mazowiecka, węzeł Koło (w odległości około 5 km od miasta), na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 470 Koło-Turek-Kalisz i węzeł Dąbie na skrzyżowaniu z drogami wojewódzkimi 473 Koło-Uniejów-Łask i 263 Kłodawa-Dąbie.

Zdaniem budowniczych odcinek A2 między Żdżarami a Dąbiem jest najbardziej malowniczy z wszystkich dotychczas zbudowanych fragmentów tej autostrady. Wije się wśród zalesionych wzgórz, przecina dolinę Warty i biegnie doliną Neru. Na niektórych odcinkach, w pobliżu ostoi i miejsc lęgowych ok. 200 gatunków ptaków, ustawiono ekrany chroniące ptactwo przed możliwością kolizji z pojazdami na autostradzie. Ponadto przy miejscowościach i zabudowaniach sąsiadujących z autostradą wybudowano ekrany zabezpieczające mieszkańców przed hałasem.

a2_1.jpg
1. Montaż przeźroczystych ekranów dźwiękochłonnych w rejonie węzła Żdżary  

Każda z jezdni ma 10,5 metrów szerokości i wyznaczone dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Pośrodku, w pasie rozdziału przygotowano podłoże do wybudowania trzeciego pasa ruchu w każdą stronę. Wszystkie obiekty mostowe są już zbudowane pod wymiar jezdni trzypasmowych. Nawierzchnie dostosowano do nacisku osi 11,5 tony.

a2_2.jpg
2. Wiadukt ekologiczny - jedno z dwóch przejść dla dzikich zwierząt na odcinku między Żdżarami a Kołem  

Podróżni mają do dyspozycji (na wielkopolskim odcinku) sześć MOP-ów (miejsc obsługi podróżnych), jadąc od zachodu – Leonię, Łękę i Cichmianę, a od wschodu – Sobótkę, Police i Kuny. Na każdym MOP jest parking i toalety, na środkowych Łęka i Police (na wysokości Koła), połączonych malowniczą kładką dla pieszych, w ciągu najbliższego roku mają być zbudowane stacje paliw z małą gastronomią, a w przyszłości także hotel i motel oraz restauracje przydrożne.

Na razie jednak pomiędzy Koninem a Łodzią na autostradzie nie da się zatankować paliwa lub kupić czegoś do jedzenia i picia.

Jednocześnie z tym odcinkiem autostrady gotowy ma być OUA Żdżary (obwód utrzymania autostrady), czyli baza dla drogowców, którzy będą autostradę porządkować, konserwować i remontować. Do czasu wyłonienia operatora obowiązki utrzymania wielkopolskich 45 kilometrów A2 bierze na siebie obwód drogowy GDDKiA w Rychwale, który przenosi się do Żdżar.

Policja autostradowa na nowym odcinku A2 do Dąbia operować będzie z komisariatu w Sługocinie.

Do 26 lipca br. ma nastąpić zasadnicze zakończenie robót, co upoważnia Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego do wydania pozwolenia na użytkowanie autostrady – przypomina sformułowanie zapisane w kontrakcie z wykonawcami A2 Piotr Chodorowski – z-ca dyr. oddziału poznańskiego GDDKiA. Po otwarciu autostrady dla ruchu kontynuowane będą prace poza pasem drogowym autostrady – przy drogach zbiorczych, małej architekturze, nasadzeniach drzew i krzewów.

a2_3.jpg
3. Wiadukt o konstrukcji łukowej w ciągu dotychczasowej drogi nr 470 Kościelec-Kalisz   

W szczytowym momencie na budowie pracowało jednocześnie ok. 1800
osób (personel + robotnicy wykonawców). Warto podkreślić, że przy tak
dużej liczbie osób przebywających na placu budowy nie miał miejsce żaden
wypadek śmiertelny i zdarzyło się tylko kilka wypadków z uszkodzeniem ciała.

a2_4.JPG
4. Odcinek A2 w rejonie węzła Żdżary koło Konina; tam też usytuowano OUA - obwód utrzymania autostrady  

a2nowa.jpg