S19 w. Lublin Sławinek (nazwa robocza Dąbrowica) – w. Lublin Węglin (Konopnica)

oddział: Lublin

długość – 9,8 km

wartość - ok. 620 mln zł

lata realizacji: 2014-2016

oddana do ruchu



GDDKiA

 

Etap zrealizowany:

1998 r. - Na zlecenie Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie opracowano „Studium lokalizacyjne przebiegu drogi ekspresowej S19 po przebiegu omijającym obszar zagospodarowania miasta Lublina” w którym zaproponowano trzy warianty: podstawowy (8 km), pośredni (13 km) i gminny najbardziej odsunięty na zachód (18 km).

2001 r. - „Koncepcja programowa drogi ekspresowej S19 Granica Państwa – Białystok – Lublin – Rzeszów na odcinku węzeł Dąbrowica (k/Lublina) – węzeł Konopnica (włącznie) w oparciu o wariant podstawowy.

2002 r. - Aneks do Koncepcji programowej drogi ekspresowej S19.

2004 r. – materiały opisowo-graficzne do decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi.

2.05.2005 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Dąbrowica (włącznie) – do granicy z gminą Konopnica, na długości 4,270 km.

30.08.2005 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na terenie gminy Konopnica, na odcinku od granicy z gminą Jastków do włączenia do istniejącej drogi krajowej Nr 19, na długości 7,197 km.

27.10.2005 r. – Minister Infrastruktury utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję lokalizacyjną dla S19 w. Dąbrowica – w. Konopnica, na terenie gminy Konopnica.

30.11.2006 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę od decyzji lokalizacyjnej.

9.08.2007 r. – Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie w sprawie ustalenia lokalizacji drogi ekspresowej.

2007 r. - opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko dla zadania: „Budowa drogi ekspresowej S-19 na odcinku węzeł Dąbrowica – węzeł Konopnica (odcinek obwodnicy Lublina) z wyłączeniem węzła Dąbrowica i włączeniem S-19 do istniejącej drogi krajowej Nr 19.

4.01.2008 r. – Złożono do Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, który przekazano do rozpatrzenia nowopowstałej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przekazano do rozpatrzenia.

20.03.2009 r. - Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

Decyzja RDOŚ o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

2.11.2009 r. - Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska uchyla pkt.II.17,III.7,III.11  decyzji środowiskowej umarzając postępowanie organu I instancji, w pozostałej części utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.

Decyzja GDOŚ o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji

14.07.2011 r. - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję środowiskową. Złożono skargę kasacyjną.

6.03.2012 r. - Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnia skargę kasacyjną złożoną przez GDDKiA, uchyla wyrok WSA i przekazuje do ponownego rozpatrzenia.

2.08.2012 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny oddala skargę uznając że postępowanie środowiskowe było przeprowadzone zgodnie z obowiązującym prawem.

3.10.2013 r.  - Złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID.

8.11.2013 r. - Ogłoszono przetarg.

28.04.2014 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję ZRID (decyzja stała się ostateczna 18.06.2014 r.).

29.10.2014 r. - Podpisano umowę na realizację inwestycji z firmą Budimex (wartość kontraktu ok. 423,9 mln zł).

15.10.2015 r. - Podpisano umowę o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Wartość całkowita kontraktu 344 618 043,40 zł, wysokość dofinansowania z UE 273 970 391,24 zł.

9.12.2016 r. - Oddano do ruchu

 

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Trasa tego odcinka poprowadzona jest po nowym śladzie poza zachodnimi granicami Lublina, na terenie gmin Jastków i Konopnica. Przebieg według rozwiązania powstałego z połączenia wariantu IV z wariantem V.

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  S 2/2 (docelowo S 2/3, dobudowa pasa „na zewnątrz”)
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 5 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 0,75 – 2,35 m w zależności od odcinka.
  • obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

Budowa drogi dwujezdniowej z pozostawieniem rezerwy terenu na dobudowę docelowo trzeciego pasa ruchu po stronie zewnętrznej jezdni. Inwestycja będzie obejmowała przebudowę (budowę) towarzyszącego obwodnicy układu komunikacyjnego obsługującego przyległe tereny oraz urządzeń towarzyszących z zakresu branży elektroenergetycznej, teletechnicznej, sanitarnej, kolejowej, melioracyjnej i zieleni).

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

  • Wariant I - dł. ok. 8,0 km, odpowiadał przyjętemu przebiegowi wariantu podstawowego ze Studium lokalizacyjnego.
  • Wariant II - dł. ok. 8,0 km, początek i koniec trasy odpowiadał rozwiązaniom projektowym przyjętym w wariancie I, natomiast środek wariantu  przebiegał po terenach mniej zainwestowanych.
  • Wariant III – dł. ok. 10,1 km, trasa rozpoczynała się od węzła Dąbrowica, następnie przebiegała przez Kol. Płouszowice, wieś Płouszowice i dalej w kierunku południowym  wzdłuż napowietrznej linii energetycznej wysokiego napięcia 220 kV i łączyła się z trasą wariantu I w węźle Konopnica (rozwiązanie to z uwagi na przebieg i długość trasy nie było najlepsze).
  • Wariant IV – dł. ok. 9,7 km, w stosunku do wariantu III skróceniu uległ jego przebieg oraz poprawiono jego geometrię.
  • Wariant V – dł. ok. 10,4 km, na terenie gminy Konopnica łączył się w dalszej części (pokrywa się) z wariantem IV na terenie gminy Jastków i częściowo gminy Konopnica. Trasa  wg. wariantu V na znacznej długości przebiegała wzdłuż napowietrznej linii energetycznej wysokiego napięcia, tworząc jeden korytarz dla elementów infrastruktury.
  • Wariant VI – dł. ok. 9,1 km, rozpoczynał się w węźle Dąbrowica i łączył się z wariantem V w węźle Konopnica.
  • Wariant VII - przebiegałaby po przesunięciu w kierunku zachodnim przez: tereny obok Urzędu Gminy Konopnica, przez stację kolejową Motycz i przez las Konopnicy i łączyłaby się z istniejącą drogą krajową nr 19 w m. Zemborzyce Tereszyńskie.

 Rozpatrywano siedem wariantów przebiegu drogi ekspresowej  S-19 na terenie gminy Jastków i Konopnica. Wskazano wariant najbardziej korzystny tj. wariant powstały z połączenia wariantu IV z wariantem V.

 

Obiekty inżynierskie:

Wiadukty nad rzekami (Ciemięgą i Czechówka), drogami wojewódzkimi, powiatowymi, gminnymi i trasą ekspresową S19, przepusty i przejścia dla zwierząt.

 

Węzły

  • Lublin Szerokie (nazwa robocza Płouszowice) – na przecięciu z drogą wojewódzką 830.
  • Lublin Weglin (Konopnica) – na przecięciu z projektowaną drogą wojewódzką 747 relacji Iłża – Lipsko – Solec n/Wisłą – Opole Lubelskie – Bełżyce – Konopnica.

 

III Ochrona środowiska

Budowa przejść dla zwierząt średnich, małych i płazów, szczelnego systemu odwodnienia na odcinkach przechodzących w rejonie rzek Ciemięga i Czechówka, ekranów przeciwhałasowych, wygrodzenie pasa drogowego na niektórych odcinkach.