Budowa drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów – Nisko


I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość: ok. 71 km

- obecny etap – opracowanie STEŚ 

- wartość projektu - 3 950 958 919,60

 

1.etap zrealizowany:

Wykonanie Studium Korytarzowego (SK): 12.2010 r.

Wszczęcie przetargu na wykonanie STEŚ oraz Materiałów do DŚU: 15.10.2018 r.

 

2.etap w realizacji:

W dniu 20.05.2019 r. podpisana została umowa na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla S74 na odcinku Opatów – Nisko z firmą Transprojekt Gdański sp. z o.o. Wartość umowy to  10 272 960,00 zł.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowej Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (wraz z analizą i weryfikacją wariantów zarekomendowanych z etapu Studium Korytarzowego) dla ok. 71 km drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów – Nisko wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz jej uzyskaniem.

Zamówienie obejmuje wykonanie wszelkich materiałów niezbędnych do uzyskania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w tym Raportu o oddziaływaniu na środowisko (ROŚ), a także opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z analizą i weryfikacją wariantów zarekomendowanych z etapu SK (wariant 1,3 oraz 4) dla całości odcinka objętego zamówieniem.

W ramach umowy Wykonawca przeprowadził analizę przebiegów wariantów S74 zarekomendowanych z etapu Studium Korytarzowego (SK) tj. z 2011 r. W przypadku potrzeby zaproponował korekty przebiegu poszczególnych wariantów drogi zarekomendowanych z etapu SK. Dodatkowo w ramach zamówienia Wykonawca opracował swój wariant autorski przebiegu S74 i po uzyskaniu akceptacji Zamawiającego uwzględnił go w STEŚ.

Dodatkowo w trakcie opracowywania przedmiotowej dokumentacji Projektant przeprowadził spotkania informacyjne ze społeczeństwem w ramach tzw. Akcji Informacyjnej. Spotkania te nie wynikały z obowiązujących przepisów, zostały przeprowadzone z inicjatywy Inwestora, służyły przedstawieniu wariantowych przebiegów drogi, celem uzyskania opinii i sugestii. Raporty z Akcji informacyjnej zostały zamieszczone w następującym linku: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/3197/Akcja-informacyjna

W ramach opracowania STEŚ zostanie wykonana m.in. wielokryterialna analiza porównawcza wariantów zadania inwestycyjnego. Analiza ta przeprowadzana jest, aby umożliwić uszeregowanie wariantów przebiegu trasy, tak by ostatecznie możliwe było wskazanie wariantu najkorzystniejszego do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Generalnie będą to kryteria środowiskowe, ekonomiczne, techniczne i społeczne.

Ostateczne ustalenie przebiegu drogi nastąpi w drodze w/w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) – wydawanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – określającej trasę drogi, oraz Decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji - wydawanej przez Wojewodę Podkarpackiego - ustalającej lokalizacje drogi i zatwierdzającej granice inwestycji.

 

II. Opis inwestycji

1. Przebieg drogi

Przewidywany przebieg tego odcinka drogi ekspresowej S74 zlokalizowany jest na terenie województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego. Inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu drogi ekspresowej klasy S; na odcinku w rejonie miejscowości Okalina-Kolonia (w dowiązaniu do rozwiązań projektowych S74 odcinka obwodnicy Opatowa) na terenie województwa świętokrzyskiego i włączenia  do projektowanej drogi ekspresowej S19 w Nisku (węzeł „Zapacz” – z węzłem) na terenie województwa podkarpackiego, wraz z węzłami, skrzyżowaniami, miejscami obsługi podróżnych, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczna nie związaną z drogą.

 

2. Podstawowe parametry techniczne

- klasa techniczna S
- prędkość projektowa 100 km/h
- prędkość miarodajna 110 km/h
- liczba pasów ruchu 2x2 (z rezerwą pod 2x3),
- szerokość pasa ruchu  3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego 2,50 m
- szerokość pasa dzielącego (z opaskami) 5,00 m
 

3. Zakres inwestycji i plan orientacyjny

Inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu drogi ekspresowej S-74 klasy S; na odcinku w rejonie miejscowości Okalina-Kolonia (w dowiązaniu do rozwiązań projektowych S74 odcinka obwodnicy Opatowa) na terenie województwa świętokrzyskiego i włączenia  do projektowanej drogi ekspresowej S-19 w Nisku (węzeł „Zapacz” – z węzłem) na terenie województwa podkarpackiego, wraz z węzłami, skrzyżowaniami, miejscami obsługi podróżnych, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczna nie związaną z drogą.

 

Plan orientacyjny cz. 1 TUTAJ 

Plan orientacyjny cz. 2 TUTAJ

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

Na obecnym etapie inwestycji rozpatrywane są następujące warianty przebiegu trasy:

  • Wariant W1 – czerwony – z etapu Studium Korytarzowego z 2011 r. – długość 72,40 km
  • Wariant W3 – zielony – z etapu Studium Korytarzowego z 2011 r. – długość 72,00 km
  • Wariant W4 – różowy – z etapu Studium Korytarzowego z 2011 r. – długość 69,50 km
  • Wariant TGD – pomarańczowy – wariant autorski Transprojektu Gdańskiego – długość 73.70 km
  • Wariant W1A – oliwkowy – wariant wprowadzony w wyniku konsultacji z Samorządami – długość 10.65 km
  • Wariant 4M – błękitny – wariant wprowadzony w wyniku konsultacji z Samorządami – długość 6.20 kk
  • Łącznik W3/WTGD i W1A – niebieski – wariant wprowadzony w wyniku konsultacji społecznych – długość ok. 4,8 km
  • Łącznik WTGD i W3 – niebieski – wariant wprowadzony w wyniku konsultacji społecznych na terenie gminy Pysznica – długość ok. 2,2 km

 

5. Obiekty inżynierskie

Dla rekomendowanych wariantów przewiduje się budowę następującej liczby obiektów:

Wariant 1

- wiadukty w ciągu S74 – 34

- wiadukty nad S74 – 25

- wiadukty nad linią kolejową - 7

- mosty w ciągu S74 – 16

- przejścia dla dużych zwierząt – 7

- przejścia dla średnich zwierząt – 28

 

Wariant 3

- wiadukty w ciągu S74 – 32

- wiadukty nad S74 – 26

- wiadukty nad linią kolejową - 6

- mosty w ciągu S74 – 10

- przejścia dla dużych zwierząt – 5

- przejścia dla średnich zwierząt – 8

- obiekty towarzyszące – 1

 

Wariant 4

- wiadukty w ciągu S74 – 34

- wiadukty nad S74 – 24

- wiadukty nad linią kolejową - 4

- mosty w ciągu S74 – 14

- przejścia dla dużych zwierząt – 3

- przejścia dla średnich zwierząt – 22

 

Wariant TGD

- wiadukty w ciągu S74 – 34

- wiadukty nad S74 – 20

- wiadukty nad linią kolejową - 7

- mosty w ciągu S74 – 22

- przejścia dla dużych zwierząt – 11

- przejścia dla średnich zwierząt – 16

- przejścia podziemne - 1

 

Wariant 1A

- wiadukty w ciągu S74 – 12

- wiadukty nad S74 – 0

- wiadukty nad linią kolejową - 3

- mosty w ciągu S74 – 4

- przejścia dla dużych zwierząt – 0

- przejścia dla średnich zwierząt – 4

 

Wariant 4M

- wiadukty w ciągu S74 – 6

- wiadukty nad S74 – 1

- wiadukty nad linią kolejową - 0

- mosty w ciągu S74 – 2

- przejścia dla dużych zwierząt – 2

- przejścia dla średnich zwierząt – 2

 

Łącznik W3/WTGD i W1A

- wiadukty w ciągu S74 – 6

- wiadukty nad S74 – 0

- wiadukty nad linią kolejową - 0

- mosty w ciągu S74 – 2

- przejścia dla dużych zwierząt – 0

- przejścia dla średnich zwierząt – 0

 

Łącznik WTGD i W3 (Pysznica)

- wiadukty w ciągu S74 – 0

- wiadukty nad S74 – 1

- wiadukty nad linią kolejową - 0

- mosty w ciągu S74 – 0

- przejścia dla dużych zwierząt – 0

- przejścia dla średnich zwierząt – 2

 

6. Węzły

Dla rekomendowanych wariantów przewiduje się budowę następującej liczby węzłów:

Wariant 1 – 10 szt.

Wariant 3 – 9 szt.

Wariant 4 – 10 szt.

Wariant TGD – 9 szt.

Wariant 1A – 2 szt.

Wariant 4M – 1 szt.

Łącznik W3/WTGD i W1A – 2 szt.

Łącznik WTGD i W3 (Pysznica)