Wstępna koncepca budowy Południowej Obwodnicy Białegostoku odcinek Kudrycze-Kuriany
Wstępna koncepca budowy Południowej Obwodnicy Białegostoku odcinek Kudrycze-Kuriany


Materiał do pobrania 65_19KP_opis.1doc.doc (185.5 kB)
Data umieszczenia materiału na stronie 26 września 2006 r.

CZĘŚĆ OPISOWA

 

1.            PRZEDMIOT INWESTYCJI

Przedmiotem inwestycji jest koncepcja wstępna docelowego przebiegu Obwodnicy Południowej Białegostoku w ciągu drogi krajowej nr 65  od węzła „Kudrycze”  do węzła „Grabówka” , oraz rozbudowy drogi krajowej nr 19 od granicy miasta Białegostoku  ( nowa granica od 2006 01 01 ) do miejscowości Protasy.

 

Opracowania obejmuje :

·        część techniczną dotyczącą obiektów drogowych z zakresie:

-    przebiegu drogi w planie i profilu         

-    lokalizacji węzłów

-    lokalizacji przejazdów i skrzyżowań z drogami bocznymi

-         przebiegu dróg dojazdowych

-         określenia linii rozgraniczających  drogi na podstawie przekrojów poprzecznych  z uwzględnieniem zieleni , zbiorników retencyjnych i urządzeń podczyszczających

·        wstępne określenie problematyki ochrony środowiska

·        określenie kosztów (wskaźnikowo ) wariantów obwodnicy

·        sporządzenie analizy porównawczej wariantów obwodnicy

 

1.1   Lokalizacja inwestycji.

Inwestycja zlokalizowana jest  na terenie województwa podlaskiego w obrębie gmin: Juchowiec Kościelny, Zabudów , Supraśl.

Projektowany odcinek obwodnicy rozpoczyna się na węźle „Kudrycze” ( skrzyżowanie z projektowaną drogą S-19) ,  a kończy na węźle „Grabówka” ( skrzyżowanie z istniejącą drogą krajową nr 65 ). Przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 19 przewidziano na odcinku od granicy miasta Białegostoku ( nowa granica od 2006 01 01 ) do miejscowości Protasy.

 

1.2  Cel opracowania

         Celem opracowania jest określenie optymalnego przebiegu przedmiotowego odcinka Południowej Obwodnicy Białegostoku na podstawie analizy porównawczej pod względem    technicznym, ekonomicznym, społecznym i ochrony środowiska. Pozwoli to na uwzględnienie obwodnicy w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego gmin przez które będzie ona przebiegać.

 

 

1.3      Podział inwestycji na etapy i kolejność realizacji.

 ·        Pierwszym etapem budowy przedmiotowego odcinka obwodnicy  ( drogi krajowej nr 65 klasy GP) będzie budowa jednej jezdni ( w rejonie węzłów dwóch jezdni) na odcinku od węzła „Kudrycze” do węzła „Kuriany”( skrzyżowanie z istniejącą drogą krajową nr 19 ). W ramach pierwszego etapu przewiduje się również rozbudowę odcinka istniejącej drogi krajowej nr 19  do parametrów drogi klasy GP, poprzez dobudowę drugiej jezdni na odcinku od granicy miasta Białegostoku do miejscowości Protasy. Budowa drogi nr 65 i przebudowa drogi nr 19 obejmować będzie również budowę obiektów inżynierskich, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu , budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę dróg dojazdowych, przebudowę dróg bocznych oraz przebudowę i budowę infrastruktury technicznej .

·        Drugim etapem będzie budowa jednej jezdni dogi nr 65 na odcinku od węzła „Kuriany” do węzła „Grabówka” wraz z obiektami inżynierskimi, budową urządzeń bezpieczeństwa ruchu , budową urządzeń ochrony środowiska, budową dróg dojazdowych, przebudową dróg bocznych oraz przebudową i budową infrastruktury technicznej .

·        Etap docelowy – budowa drugiej jezdni

 

 

  1. ISTNIEJĄCY STAN ZAGOSPODAROWANIA TERENU

2.1                 Funkcja  istniejącej drogi nr 65 i nr19

Droga krajowa nr 19, łączy ze sobą przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem  i dalej z przejściem granicznym w Bawinku ze Słowacją. Droga krajowa nr 65 łączy ze sobą przejście graniczne w Bobrowniach z Białorusią , poprzez Białystok, Ełk z przejściem granicznym w Gołdapi z Rosją.  Obie drogi przebiegają przez obszar zainwestowania miejskiego Białegostoku zwiększając utrudnienia w ruchu.

 

2.2   Zagospodarowanie w projektowanym  pasie drogowym.

 

·        Opis ogólny
 

Przedmiotowy odcinek obwodnicy  przebiega po gruntach o zagospodarowaniu rolniczym na dł. 11,2 km ( wariant I ) i  9,2 km ( wariant II ) oraz po gruntach w użytkowaniu leśnym na dł. 1.5 km ( wariant I) i 3,7 km ( wariant II ) ,.

Wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 zlokalizowana jest zabudowa miejscowości Kuriany i Protasy.

 

·        Konfiguracja terenu

Projektowana obwodnica i droga nr 19 przebiegają w całości w terenie płaskim.

·        Skrzyżowania z istniejącymi drogami

Oś projektowanej obwodnicy krzyżuje się z następującymi drogami:

o       z drogą krajową nr 19 

o       z  5 drogami powiatowymi: 

-    nr 1484 B    Białystok-Wojtaszki

-    nr 1487 B    Niewodnica Nargilewska – Skrybicze

-    nr 1485 B     Białystok Halickie-Łubniki-Zwierki

-    nr 1469 B    Protasy - Folwarki Wielkie

-    nr 1475B     droga nr 65 – Sobolewo - Henryków

 

o       z  2 drogami gminnymi

·        linie kolejowe

km 10 + 840 – linia kolejowa Białystok- Zubki

·        Cieki wodne

km 2+200 - rzekę Niewodnica

km 11+200 – rzeka Bobrownicka

 

·        Obszary chronione

        Na końcowym fragmencie na długości około 1 km, w rejonie włączenia się w istniejącą drogę nr 65 ( węzeł Grabówka) projektowana obwodnica przebiega przez teren otuliny Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej  .Obszar ten wchodzi w system Natura 2000 .

 

2.3   Zagospodarowanie przyległego terenu

Projektowana trasa przebiega przez tereny o zagospodarowaniu  typowo rolniczym oraz po gruntach w użytkowaniu leśnym z dala od terenów zabudowy wiejskiej miejscowości, Skrybicze, Łubniki, Kuriany, Henrykowo. Przybliżenia trasy do zabudowy występuje na niewielkich odcinkach w rejonie miejscowości Halickie i Protasy. Wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 zlokalizowana jest zabudowa miejscowości Kuriany i Protasy

 

  1.   PROJEKTOWANE ZAGOSPODAROWANIE TERENU

3.1 Podstawowe parametry techniczne

Droga krajowa  nr 65

Etap I - budowa jednej jezdni na odcinku od węzła „Kudrycze” do węzła „Kuriany”  i Etap II - budowa jednej jezdni od węzła „Kuriany” do węzła „Grabówka”.

   

-         klasa drogi – GP

-         Vp=100 km/h

-         ilość jezdni – 1 

-         szerokość jezdni 7,0 m

-         szerokość poboczy utwardzonych 2x2,0m

-         szerokość poboczy ziemnych 2x0,75m (l,25m na odc. stosowania barier)

-         szerokość korony 12,5 m (13,5 m)

-         kat. ruchu - KR4

-         max obciążenie na oś -115 kN

-         skrajnia pionowa 4,70 m

-         szerokość pasa drogowego min 2,0 m poza granice robót ziemnych ( w miejscu przewidywanej zieleni izolacyjnej min 25 m poza granice robót ziemnych)

Etap  docelowy

-         klasa drogi  - GP

-         Vp=100 km/h

-         ilość jezdni - 2

-         szerokość jezdni 7,0 m

-         szerokość pobocza utwardzonego - 2,5 m

-         szerokość opaski wewnętrznej - 0.5 m

-         szerokość pasa rozdziału 4,0 m (włącznie z opaskami)

-         szerokość poboczy ziemnych 2x0,75 m (1,25 m na ode. stosowania barier)

-         szerokość korony 24,5 m (25,5 m)

-         kategoria ruchu - R4

-         max obciążenie na oś 115 kN

-         skrajnia pionowa 4,7 m

-         szerokość pasa drogowego min 2,0 m poza granice robót ziemnych ( w miejscu przewidywanej zieleni izolacyjnej min 15 m poza granice robót ziemnych)

 

    Droga krajowa  nr 19

 

-         klasa drogi  - GP

-         Vp=80 km/h

-         ilość jezdni - 2

-         szerokość jezdni 7,0 m

-         szerokość opaski wewnętrznej i zewnętrznej po 0.5 m

-         szerokość pasa rozdziału 4,0 m (włącznie z opaskami)

-         szerokość poboczy ziemnych 2x0,75 m (1,25 m na ode. stosowania barier)

-         szerokość korony 20,5 m (21,5 m)

-         kategoria ruchu - R4

-         max obciążenie na oś 115 kN

-         skrajnia pionowa 4,7 m

-         szerokość pasa drogowego min 1,0 m poza granice robót ziemnych

 

3.2 Przebieg drogi w planie

 

Droga krajowa  nr 65

Wariant I

Projektowany odcinek obwodnicy rozpoczyna się na węźle „Kudrycze” w rejonie km 20+ 800  projektowanej drogi ekspresowej S-19. Droga nr 65 odchodzi w kierunku północno-wschodnim od drogi S-19, przecina się  drogą powiatową 1484B i omijając kompleks leśny przecina drogę powiatową 1487B. Następnie przekracza rzekę Niewodnicę i po gruntach ornych przechodzi pomiędzy zabudową wsi Halickie a majątkiem Bogdaniec, dalej przez kompleks leśny

dochodzi do istniejącej drogi nr 19 z którą krzyżuje się pomiędzy miejscowością Protasy a miejscowością Kuriany.  Dalej droga przebiega w kierunku północno-wschodnim, dochodzi do kompleksu leśnego  który przekracza na długości około 1 km   . Następnie omijając z lewej strony miejscowość Henrykowo przecina drogę powiatową 1475B , przechodzi przez tereny gdzie występują cieki dopływające do stawu Sobolewskiego i przecinając linię kolejową włącza się w istniejącą drogę  krajową nr 65.

 

 Wariant II

          Projektowany odcinek obwodnicy również rozpoczyna się na węźle „Kudrycze” lecz zlokalizowanym około 900 m dalej w rejonie km 21+700  projektowanej drogi ekspresowej S-19. Droga nr 65 odchodzi w kierunku północno-wschodnim od drogi S-19 przechodząc na długości około 1 km częściowo przez tereny leśne, częściowo przez tereny  podmokłych łąk . Dalej  na długości około 3 km przekracza kompleks leśny i dochodzi do istniejącej drogi krajowej nr 19. Krzyżuje się z nią w tym samym miejscu co w wariancie I lecz pod innym kontem. Dalej projektowana obwodnica przebiega w kierunku północnym przez tereny orne i 400 m przed przecięciem się z drogą powiatową nr 1475B łączy się z wariantem I. Na ostatnich 4 km oba warianty mają wspólny przebieg.

 

Wariant I – II

             Wariant I-II umożliwia  połączenie wariantów I i II ze sobą. Rozpoczyna się w km 4+075 wariantu I,  to jest około 1,1 km przed węzłem „Kuriany” . Przekracza drogę nr 19 praktycznie w tym samym miejscu co wariant I lecz pod innym kontem i włącza się w wariant II w odległości
1,5 km za węzłem.

 

Wariant II - I

           Wariant II-I  umożliwia połączenie wariantu II z wariantem I. Rozpoczyna się w km 4+305 wariantu II to jest około 1,1 km przed węzłem „Kuriany” . Węzeł ten jest jednakże przesunięty w stosunku do wariantów I i II o około 400 m w kierunku Rzeszowa. Wariant II-I  włącza się w wariant I w odległości  1,7 km za węzłem.

 Dla żadanego z w/w wariantów przebiegu drogi nr 65 nie występuje konieczność wyburzeń budynków.

 

Droga krajowa  nr 19

           Przebieg przebudowywanej drogi krajowej nr 19  przewiduje się po istniejącym kierunku. Dobudowę drugiej jezdni na odcinku od granicy miasta Białegostoku ( granica od 2006 01 01 ) do drogi powiatowej nr 1476B w Kurianach przewidziano po stronie prawej, natomiast na odcinku od miejscowości Kuriany  do  miejscowości Protasy po stronie lewej.  W miejscowości Kuriany zachodzi konieczność wyburzenia 3 budynków mieszkalnych i 6 budynków gospodarczych w związku z dobudowa drugiej jezdni i budową dróg dojazdowych.

 

3.3 Przebieg drogi w przekroju podłużnym

Przebieg niwelety zaprojektowano uwzględniając między innymi:
-   dostosowanie   jej    przebiegu    do    ukształtowania   terenu    przy    równoczesnym zachowaniu parametrów geometrycznych określonych dla drogi w planie i w profilu

-        zapewnienie odpowiedniej płynności i koordynacji z przebiegiem w planie

-        w miarę możliwości zbilansowanie robót ziemnych

 -      dostosowanie jej przebiegu do warunków