1. PRZEDMIOT INWESTYCJI
Przedmiotem inwestycji jest koncepcja wstępna docelowego przebiegu Obwodnicy Południowej Białegostoku w ciągu drogi krajowej nr 65 od węzła „Kudrycze” do węzła „Grabówka” , oraz rozbudowy drogi krajowej nr 19 od granicy miasta Białegostoku ( nowa granica od 2006 01 01 ) do miejscowości Protasy.
Opracowania obejmuje :
· część techniczną dotyczącą obiektów drogowych z zakresie:
- przebiegu drogi w planie i profilu
- lokalizacji węzłów
- lokalizacji przejazdów i skrzyżowań z drogami bocznymi
- przebiegu dróg dojazdowych
- określenia linii rozgraniczających drogi na podstawie przekrojów poprzecznych z uwzględnieniem zieleni , zbiorników retencyjnych i urządzeń podczyszczających
· wstępne określenie problematyki ochrony środowiska
· określenie kosztów (wskaźnikowo ) wariantów obwodnicy
· sporządzenie analizy porównawczej wariantów obwodnicy
1.1 Lokalizacja inwestycji.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa podlaskiego w obrębie gmin: Juchowiec Kościelny, Zabudów , Supraśl.
Projektowany odcinek obwodnicy rozpoczyna się na węźle „Kudrycze” ( skrzyżowanie z projektowaną drogą S-19) , a kończy na węźle „Grabówka” ( skrzyżowanie z istniejącą drogą krajową nr 65 ). Przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 19 przewidziano na odcinku od granicy miasta Białegostoku ( nowa granica od 2006 01 01 ) do miejscowości Protasy.
1.2 Cel opracowania
Celem opracowania jest określenie optymalnego przebiegu przedmiotowego odcinka Południowej Obwodnicy Białegostoku na podstawie analizy porównawczej pod względem technicznym, ekonomicznym, społecznym i ochrony środowiska. Pozwoli to na uwzględnienie obwodnicy w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego gmin przez które będzie ona przebiegać.
1.3 Podział inwestycji na etapy i kolejność realizacji.
· Drugim etapem będzie budowa jednej jezdni dogi nr 65 na odcinku od węzła „Kuriany” do węzła „Grabówka” wraz z obiektami inżynierskimi, budową urządzeń bezpieczeństwa ruchu , budową urządzeń ochrony środowiska, budową dróg dojazdowych, przebudową dróg bocznych oraz przebudową i budową infrastruktury technicznej .
· Etap docelowy – budowa drugiej jezdni
2.1 Funkcja istniejącej drogi nr 65 i nr19
Droga krajowa nr 19, łączy ze sobą przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem i dalej z przejściem granicznym w Bawinku ze Słowacją. Droga krajowa nr 65 łączy ze sobą przejście graniczne w Bobrowniach z Białorusią , poprzez Białystok, Ełk z przejściem granicznym w Gołdapi z Rosją. Obie drogi przebiegają przez obszar zainwestowania miejskiego Białegostoku zwiększając utrudnienia w ruchu.
2.2 Zagospodarowanie w projektowanym pasie drogowym.
· Opis ogólny
Przedmiotowy odcinek obwodnicy przebiega po gruntach o zagospodarowaniu rolniczym na dł. 11,2 km ( wariant I ) i 9,2 km ( wariant II ) oraz po gruntach w użytkowaniu leśnym na dł. 1.5 km ( wariant I) i 3,7 km ( wariant II ) ,.
Wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 zlokalizowana jest zabudowa miejscowości Kuriany i Protasy.
· Konfiguracja terenu
Projektowana obwodnica i droga nr 19 przebiegają w całości w terenie płaskim.
Oś projektowanej obwodnicy krzyżuje się z następującymi drogami:
o z drogą krajową nr 19
o z 5 drogami powiatowymi:
- nr 1484 B Białystok-Wojtaszki
- nr 1487 B Niewodnica Nargilewska – Skrybicze
- nr 1485 B Białystok Halickie-Łubniki-Zwierki
- nr 1469 B Protasy - Folwarki Wielkie
- nr 1475B droga nr 65 – Sobolewo - Henryków
o z 2 drogami gminnymi
· linie kolejowe
km 10 + 840 – linia kolejowa Białystok- Zubki
· Cieki wodne
km 2+200 - rzekę Niewodnica
km 11+200 – rzeka Bobrownicka
· Obszary chronione
Na końcowym fragmencie na długości około
2.3 Zagospodarowanie przyległego terenu
Projektowana trasa przebiega przez tereny o zagospodarowaniu typowo rolniczym oraz po gruntach w użytkowaniu leśnym z dala od terenów zabudowy wiejskiej miejscowości, Skrybicze, Łubniki, Kuriany, Henrykowo. Przybliżenia trasy do zabudowy występuje na niewielkich odcinkach w rejonie miejscowości Halickie i Protasy. Wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 19 zlokalizowana jest zabudowa miejscowości Kuriany i Protasy
3.1 Podstawowe parametry techniczne
Droga krajowa nr 65
Etap I - budowa jednej jezdni na odcinku od węzła „Kudrycze” do węzła „Kuriany” i Etap II - budowa jednej jezdni od węzła „Kuriany” do węzła „Grabówka”.
- klasa drogi – GP
- Vp=100 km/h
- ilość jezdni – 1
- szerokość jezdni 7,0 m
- szerokość poboczy utwardzonych 2x2,0m
- szerokość poboczy ziemnych 2x0,75m (l,25m na odc. stosowania barier)
- szerokość korony 12,5 m (13,5 m)
- kat. ruchu - KR4
- max obciążenie na oś -115 kN
- skrajnia pionowa 4,70 m
- szerokość pasa drogowego min
Etap docelowy
- klasa drogi - GP
- Vp=100 km/h
- ilość jezdni - 2
- szerokość jezdni 7,0 m
- szerokość pobocza utwardzonego - 2,5 m
- szerokość opaski wewnętrznej - 0.5 m
- szerokość pasa rozdziału 4,0 m (włącznie z opaskami)
- szerokość poboczy ziemnych 2x0,75 m (1,25 m na ode. stosowania barier)
- szerokość korony 24,5 m (25,5 m)
- kategoria ruchu - R4
- max obciążenie na oś 115 kN
- skrajnia pionowa 4,7 m
- szerokość pasa drogowego min
Droga krajowa nr 19
- klasa drogi - GP
- Vp=80 km/h
- ilość jezdni - 2
- szerokość jezdni
- szerokość opaski wewnętrznej i zewnętrznej po
- szerokość pasa rozdziału
- szerokość poboczy ziemnych 2x0,75 m (
- szerokość korony
- kategoria ruchu - R4
- max obciążenie na oś 115 kN
- skrajnia pionowa
- szerokość pasa drogowego min
3.2 Przebieg drogi w planie
Droga krajowa nr 65
Wariant I
Projektowany odcinek obwodnicy rozpoczyna się na węźle „Kudrycze” w rejonie km 20+ 800 projektowanej drogi ekspresowej S-19. Droga nr 65 odchodzi w kierunku północno-wschodnim od drogi S-19, przecina się drogą powiatową 1484B i omijając kompleks leśny przecina drogę powiatową 1487B. Następnie przekracza rzekę Niewodnicę i po gruntach ornych przechodzi pomiędzy zabudową wsi Halickie a majątkiem Bogdaniec, dalej przez kompleks leśny
dochodzi do istniejącej drogi nr 19 z którą krzyżuje się pomiędzy miejscowością Protasy a miejscowością Kuriany. Dalej droga przebiega w kierunku północno-wschodnim, dochodzi do kompleksu leśnego który przekracza na długości około
Wariant II
Projektowany odcinek obwodnicy również rozpoczyna się na węźle „Kudrycze” lecz zlokalizowanym około
Wariant I – II
1,5 km za węzłem.
Wariant II - I
Droga krajowa nr 19
3.3 Przebieg drogi w przekroju podłużnym
Przebieg niwelety zaprojektowano uwzględniając między innymi:
- dostosowanie jej przebiegu do ukształtowania terenu przy równoczesnym zachowaniu parametrów geometrycznych określonych dla drogi w planie i w profilu
- zapewnienie odpowiedniej płynności i koordynacji z przebiegiem w planie
- w miarę możliwości zbilansowanie robót ziemnych