Stan techniczny obiektów mostowych


1. Informacje ogólne.

 

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane nakłada na właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego obowiązek wykonywania okresowych kontroli, polegających w szczególności na sprawdzeniu stanu technicznego obiektu. Również ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych wśród zadań zarządcy drogi wymienia przeprowadzanie okresowych kontroli stanu drogowych obiektów inżynierskich.

 

Podstawowe wymagania, dotyczące skali i kryteriów oceny stanu technicznego głównych elementów obiektu, oraz sposobu ustalania oceny stanu technicznego całego obiektu, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 roku w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom.

 

Zarządzeniem nr 14 z dnia 7 lipca 2005 roku, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wprowadził do stosowania „Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich”, zmieniane w latach późniejszych (zarządzenie nr 5 z dnia 4 lutego 2011 roku, zarządzenie nr 27 z dnia 13 kwietnia 2011 roku). Instrukcje ustalają system kontroli obiektów inżynierskich zarządzanych przez GDDKiA (przeglądy bieżące, przeglądy podstawowe, przeglądy rozszerzone, przeglądy szczegółowe, ekspertyzy) oraz określają między innymi częstotliwość, cel, sposób przeprowadzania i dokumentowania przeglądów.

Instrukcje - pobierz

 

Mając na względzie konieczność ujednolicenia sposobu oceny obiektów inżynierskich przez różnych inspektorów mostowych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wprowadził zarządzeniem nr 64 z dnia 13 listopada 2008 roku „Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych obiektów inżynierskich”, znowelizowane w roku 2019 (zarządzenie nr 1 z dnia 30 stycznia 2019 roku). W opracowaniu zawarto wytyczne, wskazówki i przykłady, którymi – uwzględniając własną wiedzę i doświadczenie – powinien się kierować inspektor mostowy, oceniając poszczególne elementy obiektów inżynierskich w trakcie przeglądów podstawowych i rozszerzonych.

Zasady - część I - pobierz

Zasady - część II - pobierz

 

2. Zasady oceny stanu technicznego obiektów mostowych.

 

Stan techniczny poszczególnych elementów obiektów inżynierskich jest oceniany w sześciostopniowej skali i zgodnie z poniższymi kryteriami.

Ocena

Stan

Opis stanu elementu

5

odpowiedni

bez uszkodzeń i zanieczyszczeń możliwych do stwierdzenia podczas przeglądu

4

zadowalający

wykazuje zanieczyszczenia lub pierwsze objawy uszkodzeń pogarszających wygląd estetyczny

3

niepokojący

wykazuje uszkodzenia, których nienaprawienie spowoduje skrócenie okresu bezpiecznej eksploatacji

2

niedostateczny

wykazuje uszkodzenia obniżające przydatność użytkową, ale możliwe do naprawy

1

przedawaryjny

wykazuje nieodwracalne uszkodzenia dyskwalifikujące przydatność użytkową

0

awaryjny

uległ zniszczeniu lub przestał istnieć

 

 

Wyjątek stanowi izolacja obiektu inżynierskiego, której stan techniczny jest oceniany w trójstopniowej skali i zgodnie z poniższymi kryteriami.

Ocena

Stan

Opis stanu elementu

5

odpowiedni

brak objawów wskazujących na nieszczelność izolacji

2

niedostateczny

występują nieliczne małe zacieki, miejscowa naprawa może zatrzymać proces niszczenia elementu

0

awaryjny

występują rozległe przecieki powodujące zmniejszenie trwałości elementu

 

 

Elementami obiektu mostowego, które podlegają ocenie stanu technicznego, zgodnie z systematyką przyjętą w Instrukcjach, są w szczególności:

  1. Nasypy i skarpy
  2. Dojazdy w obrębie skrzydeł
  3. Nawierzchnia jezdni
  4. Nawierzchnia chodników i krawężniki
  5. Balustrady, bariery ochronne i osłony
  6. Belki podporęczowe i gzymsy
  7. Urządzenia odwadniające
  8. Izolacja pomostu
  9. Konstrukcja pomostu
  10. Konstrukcja dźwigarów głównych
  11. Łożyska
  12. Urządzenia dylatacyjne
  13. Przyczółki
  14. Filary
  15. Koryto rzeki i przestrzeń podmostowa
  16. Przeguby
  17. Konstrukcje oporowe i skrzydełka
  18. Urządzenia ochrony środowiska
  19. Zakotwienia cięgien
  20. Cięgna
  21. Urządzenia obce.

 

Należy mieć na uwadze, iż nie wszystkie wyżej wymienione elementy muszą występować na określonym obiekcie mostowym, jak również, że mogą wystąpić dodatkowe elementy wymagające uwzględnienia.

 

Oprócz ocen stanu technicznego poszczególnych elementów obiektu mostowego, ustalane są również dwie dodatkowe oceny obiektu, określone poniżej.

Ocena średnia obiektu

średnia arytmetyczna ocena wszystkich ocenianych elementów

Ocena całego obiektu

(Ocena główna)

ocena najmniejsza z:

‒     średniej arytmetycznej oceny wszystkich ocenianych elementów

‒     oceny konstrukcji pomostu

‒     oceny konstrukcji dźwigarów głównych

‒     średniej arytmetycznej oceny przyczółków i filarów, tzn. połowa sumy najniższej oceny przyczółków i najniższej oceny filarów (w przypadku obiektu jednoprzęsłowego będzie to najniższa ocena przyczółków)

 

3. Stan techniczny obiektów mostowych GDDKiA.

Informacje o stanie technicznym obiektów mostowych GDDKiA zostały przedstawione w formie raportu.

Raport o stanie technicznym obiektów mostowych GDDKiA na koniec 2017 roku - pobierz

 

Do 2016 roku były przedstawiane informacje o stanie technicznym „statystycznej bazy obiektów mostowych GDDKiA”, czyli wybranej grupy obiektów w liczbie około 3% wszystkich obiektów mostowych zarządzanych przez GDDKiA.

Stan techniczny statystycznej bazy obiektów mostowych GDDKiA – archiwum - zobacz