Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

Po raz trzeci w tym roku odbyło się posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Tradycyjnie, oprócz przedstawicieli świata nauki i GDDKiA, w posiedzeniu uczestniczyli także reprezentanci branży drogowej.



Uczestnicy spotkania skupili się tym razem na omówieniu kwestii związanych z alkaicznością kruszyw oraz wspólnego przedsięwzięcia GDDKiA i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. Rozwój Innowacji Drogowych. Polega ono na dofinansowaniu prac naukowo-badawczych i rozwojowych w obszarze drogownictwa. Przedstawiono również stan realizacji Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 ustanowionego uchwałą Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2021 r. Podczas spotkania poruszony został również temat nowych technologii oraz możliwości zastosowania innowacji w praktyce.

 

Alkaiczność kruszyw

W ostatnich latach w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wzorcowych dokumentów technicznych zostały wprowadzone nowe wymagania dla kruszyw (w tym dla piasków) stosowanych do budowy nawierzchni oraz obiektów inżynierskich z betonu.

 

Zostały one opracowane w ramach projektu badawczego RID-I-37 wykonanego w latach 2016-2019, który współfinansowany był przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Efekt końcowy pracy stanowią Wytyczne techniczne klasyfikacji kruszyw krajowych i zapobiegania reakcji alkalicznej w betonie stosowanym w nawierzchniach dróg i drogowych obiektach inżynierskich.

 

- Dialog to podstawa. Trzeba rozmawiać i wyciągać wnioski, obiektywnie podchodząc do wszystkich wyzwań - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Z uwagi na zdobyte doświadczenia, napływające uwagi (w tym z Oddziałów GDDKiA) oraz wnioski branży drogowej w zakresie konieczności zmian Wytycznych technicznych, GDDKiA podjęła działania zmierzające do opracowania aktualizacji dokumentu. Korzystamy przy tym ze stanowiska autorów RID-I-37 o występujących przesłankach pozwalających na dokonanie aktualizacji pierwotnego dokumentu.

 

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021 - 2024 (PBID)

Na spotkaniu przedstawiono stan realizacji Programu oraz jego podstawowe cele i założenia. Program zakłada realizację ponad 11 tys. zadań. Tylko w 2021 r. będzie ich blisko 700 za kwotę około 400 mln zł. Budżet na cały PBID to ok. 2,5 mld zł. Więcej o przyjęciu Programu pisaliśmy tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/40912/Rzad-przyjal-Program-Bezpiecznej-Infrastruktury-Drogowej

 

- Spectrum działań w ramach PBID jest ogromne. To ponad 11 tys. zadań na sieci dróg krajowych w całej Polsce! Wielkie wyzwanie, ale i odpowiedzialność. Infrastruktura BRD musi być jednolita, a wprowadzone rozwiązania muszą maksymalizować bezpieczeństwo użytkowników dróg. - zaznaczył Dyrektor Żuchowski.

 

Rozwój Innowacji Drogowych

Podczas posiedzenia przedstawiony został stan przygotowań do II Konkursu na prace naukowo- badawcze i rozwojowe w obszarze drogownictwa. Realizowany jest on w formule Wspólnego Przedsięwzięcia GDDKiA i NCBiR.

 

- Realizując prace naukowo-badawcze, trzeba tak zdefiniować oczekiwane produkty końcowe, aby osiągnięte wyniki można było wdrożyć. Wyniki prac powinny być praktyczne, czyli możliwe do zrealizowania w procesie rozwoju infrastruktury drogowej - podkreślił Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

 

Nowe technologie, poszukiwanie innowacji w praktyce

W części dotyczącej innowacji i nowych technologii uczestnicy spotkania poruszyli kwestie m.in. stosowania kompozytów w infrastrukturze liniowej, użycia betonu na obiektach oraz recyclingu i wykorzystania zużytych opon samochodowych, np. przy wypełnianiu nasypów lub konstrukcji oporowych.

 

- Innowacje wymagają elastyczności i owartości na nowe rozwiązania. Potrzeba nam też odwagi i konsekwencji w ich wprowadzaniu Zależy nam, aby za 3 lata te wszystkie innowacje już funkcjonowały. - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA