Znaczenie prac utrzymaniowych będzie rosnąć

Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie dotyczące utrzymania dróg krajowych, które odbyło się online 11 maja. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Finansów, Prokuratorii Generalnej RP, stowarzyszeń branżowych, firmy zajmujące się utrzymaniem infrastruktury drogowej oraz członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Omawiane kwestie dotyczyły m.in. nowych umów utrzymaniowych, wyceny prac, spraw podatkowych oraz liczby wykorzystywanego sprzętu.



- Aspekt utrzymaniowy jest niezwykle istotny, a jego znaczenie w perspektywie kolejnych lat będzie jeszcze rosnąć. Prowadzone przez nas inwestycje na drogach krajowych będą bowiem wymagać również odpowiedniego standardu utrzymania. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Zagregowane umowy asortymentowe

Zakres prac związanych z utrzymaniem infrastruktury obejmuje m.in. utrzymanie czystości pasa drogowego, wprowadzanie zmian w obszarze oznakowania, przycinanie drzew i trawników oraz czyszczenie przepustów i kratek ściekowych. Ważnym zadaniem jest też zimowe utrzymanie dróg, które wiąże się z zapewnieniem odpowiednich warunków do jazdy podczas możliwych przymrozków i intensywnych opadów śniegu.

 

Zarządzanie rozproszonymi umowami utrzymaniowymi jest niezwykle skomplikowanym procesem. Dlatego też podjęliśmy działania zmierzające do racjonalnej agregacji takich umów. Zlecenie, w ramach zagregowanej umowy asortymentowej, obejmuje całoroczne utrzymanie dróg z podziałem na zadania. Dane zadanie może obejmować obszar działania rejonu lub obwodu GDDKiA. Może ograniczać się do wybranych odcinków dróg klasy A, S lub dróg innych klas. Umowy zawierane są na cztery lata, osobno dla każdego z zadań.

 

Wykonawca prac realizowanych w ramach zadania, rozlicza się z GDDKiA w systemie mieszanym (płatność miesięczna lub obmiarowa). Obejmuje to działania z obszaru bieżącego utrzymania dróg, czystości na obiektach inżynierskich, zimowego utrzymania dróg oraz zarządzania kontraktem. Dzięki takiej standaryzacji, umowy utrzymaniowe stają się bardziej przewidywalne, a wykonywane w ramach nich prace jednolite pod kątem stosowanych rozwiązań technologicznych.

 

Nowa dokumentacja i pierwsze przetargi

Dotychczas z pełnym bądź częściowym zastosowaniem nowej dokumentacji zostały ogłoszone postępowania przetargowe w województwach mazowieckim i pomorskim.

Przetargi spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony firm. Składane przez nie oferty różniły się jednak znacznie pod względem wyceny. 

Województwo mazowieckie

  • W Rejonie Mińsk Mazowiecki na realizację zamówienia zarezerwowaliśmy kwotę prawie 118 mln zł. Złożone oferty mieściły się w przedziale od 87 do 129 proc. tej kwoty.
  • W Rejonie Garwolin na realizację zamówienia zarezerwowaliśmy kwotę ponad 110 mln zł. Złożone oferty mieściły się w przedziale od 50 do 137 proc. tej kwoty.

Województwo pomorskie

  • W Rejonie Człuchów na realizację zamówienia zarezerwowaliśmy kwotę ponad 90 mln zł. Złożone oferty mieściły się w przedziale od 55 do 107 proc. tej kwoty.
  • W Rejonie Gdańsk na realizację zamówienia zarezerwowaliśmy kwotę ponad 277 mln zł. Złożone oferty mieściły się w przedziale od 58 do 98 proc. tej kwoty.
  • W Rejonie Słupsk na realizację zamówienia zarezerwowaliśmy kwotę niemal 129 mln zł. Złożone oferty mieściły się w przedziale od 62 do 104 proc. tej kwoty.
  • W Rejonie Tczew na realizację zamówienia zarezerwowaliśmy kwotę ok. 141 mln zł. Złożone oferty mieściły się w przedziale od 65 do 132 proc. tej kwoty.

Dotychczasowy przebieg postępowań przetargowych będzie, zarówno dla nas jak i dla firm wykonawczych, cennym źródłem wiedzy i podstawą do dalszego udoskonalania sposobu wyceny prac utrzymaniowych.

 

Ujednolicone opodatkowanie

Jedną ze spraw mocno sygnalizowanych na spotkaniu była potrzeba ustalenia sposobu postępowania w zakresie stawki podatku VAT na kontraktach utrzymaniowych. Prowadzimy już na ten temat rozmowy wspólnie z resortami infrastruktury i finansów, Krajową Administracją Skarbową oraz Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa. Ich efektem było dotąd m.in. opublikowanie 21 stycznia br. przez Ministerstwo Finansów objaśnień dotyczących opodatkowania kontraktów drogowych typu utrzymaj standard oraz wywołaniowych.

 

Aby zapobiec wystąpieniu podobnych problemów w przyszłości, ujednolicona zostanie stawka podatku od towarów i usług stosowana na kontraktach utrzymaniowych. Następnie wystąpimy do Krajowej Informacji Skarbowej o tzw. Wiążącą Informację Stawkową, która powinna definitywnie zamknąć temat niejasności związanych z podatkiem VAT.

 

Liczba ludzi i sprzętu – pracujemy nad algorytmem

Na spotkaniu poruszona została również kwestia liczby specjalistycznego sprzętu, jaki musi zostać zapewniony, by drogi krajowe utrzymywane były w odpowiednim standardzie (w szczególności zimą). Omawiane było pojęcie „niezbędnej nadmiarowości”, czyli konieczności dysponowania większą liczbą sprzętu i operatorów niż w sytuacji standardowej. Dotyczy to nagłych, nieprzewidywalnych zmian pogody, jak np. bardzo intensywne opady deszczu lub śniegu.

 

Warto przypomnieć, że zimowe utrzymanie dróg dzieli się na składnik bierny (gotowość do podjęcia działań) i czynny (zapobieganie czy zwalczanie negatywnych zjawisk wynikających z warunków pogodowych). Rozpoczęliśmy już prace nad specjalnym algorytmem, na podstawie którego we wszystkich Oddziałach GDDKiA w sposób jednolity obliczana będzie liczba niezbędnego sprzętu do zimowego utrzymania. Pozwoli on firmom odpowiedzialnym za utrzymanie zminimalizować ryzyko ponoszenia kosztów sprzętu, który może nie być wykorzystany. Nam jako zarządcy drogi da zaś gwarancję, że zabezpieczony jest odpowiedni potencjał sprzętowy, nawet na wypadek bardzo wymagających warunków pogodowych. Wszystkie zainteresowane organizacje i firmy mogą włączyć się do prac nad wypracowaniem algorytmu.

 

Usprawniamy procedury

Wśród tematów poruszonych w trakcie spotkania znalazły się także: możliwość wprowadzenia zmian w standardach utrzymania (szczególnie w obszarze koszenia trawy i odnowy oznakowania poziomego), kwestie związane ze zwiększonym ruchem na ścieżkach rowerowych i ciągach pieszo-rowerowych oraz uwarunkowania dotyczące kanałów technologicznych. W dyskusji pojawiły się również sprawy wprowadzania i standaryzacji urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz programów wieloletnich na utrzymanie infrastruktury.

 

Cykliczne spotkania

Ustalono, że ze względu na liczbę ważnych dla branży tematów, spotkania dotyczące spraw utrzymaniowych odbywać się będą regularnie raz na kwartał. Najbliższe planowane jest tuż po wakacjach.

 

Zachęcamy do zapoznania się z treścią prezentacji przedstawionej podczas spotkania:

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych FacebookTwitter i Instagram.