Podsumowanie 2019 roku na pomorskich drogach
Dominującym wydarzeniem 2019 r. na pomorskich drogach jest rozpoczęcie prac budowlanych na drodze ekspresowej S6.

S6 Trasa Kaszubska

We wrześniu i październiku 2019 r. rozpoczęła się budowa dwóch odcinków tzw. Trasy Kaszubskiej – drogi ekspresowej S6. Intensywne prace toczą się od Luzina do Szemudu i dalej przez Chwaszczyno do Gdyni. Po wycinkach drzew i przeszukaniach przez saperów na budowie ruszyły prace ziemne. Usuwane są kolizje z sieciami infrastruktury technicznej. Rozpoczęto również budowę obiektów inżynierskich. Na przejmowanych pod trasę nieruchomościach, przeznaczonych do rozbiórki, ćwiczą służby: pododdziały antyterrorystyczne policji oraz jednostki straży pożarnej.

GDDKiA  GDDKiA  GDDKiA

Na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych przez Wojewodę Pomorskiego czeka jeszcze jeden odcinek realizacyjny S6 między Bożympolem Wielkim a Luzinem (powinniśmy je uzyskać na początku 2020 r.). Łącznie w przyszłym roku w budowie będzie ok. 42 km drogi ekspresowej S6. Trasa skróci czas przejazdu między Bożympolem Wielkim a Gdynią z 1,5 godziny (w godzinach szczytu) do ok. 20 minut. Pierwsze pojazdy powinny pojechać tymi odcinkami w II połowie 2021 r.

GDDKiA

 

Nie tylko drogi szybkiego ruchu

Drogi krajowe to nie tylko drogi ekspresowe i autostrady. Dbamy także o modernizację istniejącej sieci dróg krajowych. W tym roku wyremontowaliśmy nawierzchnię odcinka DK55 między Tragaminem i Martągiem (Nowy Dwór Gdański – Malbork) o długości 2,4 km wraz z utwardzonym poboczem, zatoką autobusową i chodnikami. Podobnie było na innym odcinku DK55 – w śródmieściu Kwidzyna o długości 1,2 km, gdzie oprócz nawierzchni zostały wyremontowane chodniki oraz zmodernizowana została zatoka autobusowa.

GDDKiA

Ponownie ruszyły prace przy rozbudowie ok. 3 km DK22 na odcinku Czarlin – Knybawa (okolice Tczewa – Malbork). Po przezwyciężeniu wewnętrznych kłopotów wykonawcy i po naszych wielokrotnych monitach o zintensyfikowanie robót, pod koniec roku były prowadzone intensywne prace budowlane przy budowie konstrukcji jezdni. Według zapewnień wykonawcy trasa ma być gotowa w 2020 r.

Trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy przebudowy odcinka DK20 między Kornem a Kościerzyną. Spodziewamy się, że na początku roku zakończymy je i podpiszemy umowę z wykonawcą prac. W ramach inwestycji oprócz nawierzchni zostaną przebudowane skrzyżowania, w tym to najważniejsze w Kornem, gdzie powstanie rondo. Na całym odcinku zostanie zbudowany również ciąg pieszo-rowerowy.

 

Prace mostowe

W Chlebówce na DK55 (Nowy Dwór Gdański – Malbork) przebudowano most na przepust. Podobną przebudowę przeprowadziliśmy także w Kowalewicach na DK21 (Miastko – Słupsk). Dzięki nim obiekty będą m.in. szersze i zabezpieczone nowymi barierami. Na zachodzie województwa w Sporyszu na DK25 (Biały Bór – Człuchów) wyremontowano most, który zyskał nie tylko nową nawierzchnię, ale także nowe wyposażenie obiektu. Mamy również gotowe dwie dokumentacje na przebudowę mostów na przepusty w Kramarzynach i Tuchomiu na DK20 (Miastko – Kościerzyna).

 

Bezpieczeństwo

Wiosną tego roku zakończyły się prace przy chodnikach w miejscowościach Gościszewo i Kalmuzy na DK55 (Malbork – gr. województwa), gdzie wybudowano chodniki o łącznej długości 1100 m. W tym roku zaprojektowano i wybudowano nową, bardzo potrzebną sygnalizację świetlną wraz z wyznaczeniem nowego przejścia dla pieszych w Ustce na DK21 przy moście przez Słupię. Ponadto zmodernizowano sygnalizację świetlną w Łęgowie na DK91 (koło Pruszcza Gdańskiego). Kontynuowane są prace przy budowie sygnalizacji świetlnych na DK6 w Gościcinie (koło Wejherowa) i DK7 w Lniskach (Żukowo – Gdańsk).

 

Z myślą o przyszłości

Weryfikowana jest przygotowana dokumentacja projektowa dla przebudowy odcinków DK21 między Ustką a Słupskiem (trudne zadanie ze względu na zurbanizowany teren i natężenia ruchu) oraz w Kruszynie (Miastko – Słupsk).

Ponadto sporządzane są projekty dla przeszło 90 km odcinków drogi krajowej nr 22. Oprócz przebudowanej i wzmocnionej nawierzchni zostaną tam przebudowane skrzyżowania. Na niektórych odcinkach, zgodnie z wynikami analiz, przekrój będzie miał pasy ruchu w układzie 2+1, co umożliwi bezpieczne i komfortowe poruszanie się w obu kierunkach.

Projekty opracowywane są także dla odcinków dróg krajowych w południowo-zachodniej części województwa pomorskiego na DK25 Biały Bór – Sporysz oraz Człuchów – Zamarte. W ramach tych zadań przewidziano zaprojektowanie obejść trzech miejscowości – Brzezia, Ględowa i Jęczników Wielkich.

We wszystkich powyższych zadaniach przewidziano powstanie wzdłuż dróg ciągów pieszo-rowerowych.

W planach na kolejne lata jest realizacja odcinków drogi ekspresowej S6 między Słupskiem a Bożympolem Wielkim oraz Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Zgodnie z zeszłoroczną decyzją Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów są one przeznaczone do realizacji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Obecnie są prowadzone prace przy jego przygotowaniu. Dowiedz się więcej: www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/36150/Pierwsze-spotkanie-z-branza-w-sprawie-PPP

GDDKiA

Ponadto mamy nadzieję, po wstępnym zaakceptowaniu naszego wniosku przez Inspekcję Transportu Drogowego, że uda się zainstalować system do odcinkowego pomiaru prędkości na Obwodnicy Trójmiasta. Przypominamy, że wnioskowaliśmy o niego dla dwóch odcinków tej drogi między węzłami Gdynia Chylonia - Gdynia Port oraz Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Lotnisko.