Więcej nowoczesnych dróg na Warmii i Mazurach

Drogowa rzeczywistość w województwie warmińsko-mazurskim w ostatnich latach uległa znaczącej zmianie. Na terenie województwa powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie. Od 2016 roku na Warmii i Mazurach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom ponad 110 km dróg ekspresowych i obwodnic. W kolejnych latach oddane do ruchu zostaną następne odcinki dróg szybkiego ruchu i obwodnice.



Droga ekspresowa S7

W 2016 r. trzy miesiące przed terminem udostępniono do ruchu ponad 9 – kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Miłomłyn – Ostróda Północ. Stanowi on kontynuację istniejącej już drogi ekspresowej S7 Elbląg – Miłomłyn. W ramach inwestycji powstało ok. 9,2 km  dwujezdniowej drogi ekspresowej S7. Wybudowane zostały drogi serwisowe, obiekty inżynierskie oraz obiekty ochrony środowiska.  Do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej zostały przebudowane dwa węzły drogowe - „Miłomłyn Północ”, „Miłomłyn Południe”.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/24183/S7-Milomlyn-Ostroda-udostepniona-do-ruchu

W 2017 udostępniono kierowcom wszystkie odcinki S7, drogę S51 Olsztyn – Olsztynek oraz obwodnicę Ostródy w ciągu DK16. To łącznie prawie 75 km nowych dróg o wartości blisko 2,9 mld zł. Od czerwca 2017 r. kierowcy mogą korzystać z prawie 23-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S7 na odcinku Nidzica – Napierki. Stanowi on kontynuację istniejącej już drogi ekspresowej S7 Olsztynek – Nidzica. W ramach inwestycji powstało ok. 22,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S7. Wybudowane zostały drogi serwisowe, obiekty inżynierskie oraz obiekty ochrony środowiska. Powstały węzły drogowe - Nidzica Północ, Nidzica Południe, Powierz, Napierki.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/25989/S7-Nidzica-Napierki-otwarta

W sierpniu 2017 r. otwarty został blisko 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Ostróda Południe – Rychnowo. Jest to kolejny etap budowy drogi ekspresowej S7 w województwie warmińsko-mazurskim. Odcinek ten to część inwestycji o łącznej długości ok. 20,1 km, która została podzielona na dwa zadania realizacyjne: C1 Ostróda Południe - Rychnowo (8,8 km) i  C2 Rychnowo - Olsztynek Zachód (11,2 km). Inwestycja polegała na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Nowo wybudowana droga na całym odcinku biegnie po nowym śladzie.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/26553/Kolejne-kilometry-S7-dostepne-dla-kierowcow

W grudniu 2017 r. otwarty został ponad 11-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Rychnowo - Olsztynek. Jest to kolejny etap budowy drogi ekspresowej S7 w województwie warmińsko-mazurskim. Odcinek ten to część inwestycji o łącznej długości ok. 20,1 km, która została podzielona na dwa zadania realizacyjne: C1 Ostróda Południe - Rychnowo (8,8 km) udostępniony do ruchu  11 sierpnia 2017 r.  i  C2 Rychnowo - Olsztynek Zachód (11,2 km).  Inwestycja polegała na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/27913/S7-od-Olsztynka-do-Ostrody-juz-w-calosci-dostepna-dla-ruchu

Od grudnia 2017 r. kierowcy mogą jechać niemal całą obwodnicą Ostródy w ciągu ekspresowej siódemki dwoma jezdniami. Obwodnica Ostródy w ciągu S7, od węzła Ostróda Północ do węzła Ostróda Południe, jest częścią inwestycji polegającej na budowie dwóch odcinków dróg o łącznej długości 18,4 km z czego 9,7 km w ciągu S7 i 8,7 km  w ciągu DK16.  W ramach zadania wybudowano 9 wiaduktów drogowych,  5 mostów, 1 przejście dla pieszych pod drogą S7, przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny. Na szczególną uwagę zasługuje najdłuższy na tym zadaniu obiekt mostowy w ciągu DK 16 o długości 677 m.

 

Droga ekspresowa S51

Również w grudniu 2017 r. udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S51 Olsztyn – Olsztynek. Inwestycja polegała na budowie 13,3 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S51 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Powstały dwa węzły drogowe - „Stawiguda” i „Gryźliny”. Wybudowany odcinek drogi S51 dowiązany będzie do węzła Olsztyn Południe, zaprojektowanego w ciągu południowej obwodnicy Olsztyna. Koniec odcinka znajduje się w okolicy miejscowości Ameryka, na styku z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S51. Dzięki wybudowaniu S51, stolica regionu - Olsztyn uzyskała bezpośrednie połączenie z resztą kraju poprzez sieć dróg ekspresowych i autostrad.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/28042/Obwodnica-Ostrody-i-dwie-jezdnie-z-Olsztyna-do-Olsztynka-dostepne-dla-kierowcow

 

Most Niepodległości

W czerwcu 2018 r. udostępnieniem do ruchu „Mostu Niepodległości” zakończył się ostatni etap budowy drogi ekspresowej S7 na Warmii i Mazurach realizowanej przez olsztyński oddział GDDKiA. Obiekt o długości 343 m  usytuowany jest w ciągu drogi ekspresowej S7 nad misą jeziora Pauzeńskiego.  Most ma stalową trójprzęsłową konstrukcję dwudźwigarową (pod każdą jezdnią) wzmocnioną trzema łukami stalowymi (w całym przekroju mostu). Rozpiętość przęseł wynosi 340,0 m (70,0+200,0+70,0). Oprócz funkcji przeprowadzenia drogi ekspresowej nad jez. Pauzeńskim będzie pełnił także rolę przejścia dla zwierząt. Odcinek drogi ekspresowej S7, w ciągu którego powstał Most Niepodległości został udostępniony kierowcom w grudniu 2017 r. Udostępnienie mostu w pełnym zakresie zwieńczyło budowę S7 na Warmii i Mazurach od Elbląga do granicy woj. mazowieckiego w Napierkach.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/29707/Most-Niepodleglosci-w-Ostrodzie-zwienczeniem-budowy-S7-na-Warmii-i-Mazurach

 

Obwodnica Olsztyna

W grudniu 2018 oddany został do ruchu odc. obwodnicy Olsztyna: 10 km w ciągu DK16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe o wartości 387,5 mln zł.  Dwujezdniowa droga klasy GP przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda omijając Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska a także wyremontowano wybrane drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp, tzw. węzeł Olsztyn Zachód oraz w. Olsztyn Południe na przecięciu DK16 z S51 w okolicy Tomaszkowa. Połączenie przyległych terenów z obwodnicą zapewnia układ dróg serwisowych.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/31684/Kierowcy-moga-juz-korzystac-z-pierwszej-czesci-obwodnicy-Olsztyna

Również w grudniu 2018 r. został udostępniony do ruchu Węzeł Olsztyn Wschód wraz z odcinkiem drogi S16 do Wójtowa. Węzeł Olsztyn Wschód to część obwodnicy Olsztyna budowanej w ciągu drogi ekspresowej S51. Stanowi on połączenie obwodnicy z układem komunikacyjnym miasta oraz z drogą krajową nr 16 biegnącą w kierunku Mrągowa. Odcinek szesnastki od węzła Wschód do skrzyżowania w Wójtowie jest drogą o klasie S – ekspresową.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/31816/Od-dzis-z-Olsztyna-do-Wojtowa-jedziemy-dwiema-jezdniami

W lipcu 2019 r. udostępniony został do ruchu ostatni odcinek obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 pomiędzy węzłami Olsztyn Południe i Olsztyn Jaroty. Tym samym obwodnica miasta stała się w całości dostępna dla kierowców.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34103/321-obwodnica-Olsztyna-w-calosci-dla-kierowcow

Inwestycja była oddawana do użytku etapami. W grudniu 2018 r. udostępniono odcinek obwodnicy w ciągu DK16 oraz węzeł Olsztyn Wschód wraz z ok. 3 km odcinkiem S16 Olsztyn – Wójtowo. W lutym br. oddaliśmy do użytkowania 9-kilometrowy odcinek obwodnicy Olsztyna pomiędzy  węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/32113/Kolejny-odcinek-obwodnicy-Olsztyna-dostepny-dla-kierowcow

Budowę węzła Pieczewo zakończono w maju, a we wrześniu został oddany do ruchu nowo wybudowany odcinek drogi krajowej nr 53 od węzła Pieczewo do Klewek o długości ok. 2 km, realizowany wraz z obwodnicą Olsztyna w ciągu S51. Stanowi on połączenie DK53 z kierunku Szczytna z obwodnicą Olsztyna. Jednocześnie pełni też funkcję obwodnicy Szczęsnego.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/33602/Kolejne-polaczenie-Olsztyna-z-obwodnica-gotowe

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35015/Nowy-odcinek-drogi-krajowej-nr-53-dostepny-dla-kierowcow

 

Ponad 155 km  dróg w budowie

W roku 2018 rozpoczęła się realizacja obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15 o długości 17,7 km. W lutym 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę tego zadania o wartości 392,7 mln zł, a w październiku ruszyły pierwsze prace budowlane. Obwodnica ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Będzie drogą klasy GP o przekroju 2+1. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”.  Nowa droga zostanie powiązana z innymi drogami publicznymi przez cztery ronda. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich: 8 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/28312/Umowa-na-budowe-obwodnicy-Nowego-Miasta-Lubawskiego-podpisana

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/31020/Ruszaja-pierwsze-prace-na-budowie-obwodnicy-Nowego-Miasta-Lubawskiego

Z kolei latem 2018 r. podpisano umowy na projekt i budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki (66,4 km) w ciągu Via Baltica o łącznej wartości ok. 2 mld zł:

Zadanie nr 1 – Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23,3 km),

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/30230/S61-na-Warmii-i-Mazurach-z-kompletem-umow

Zadanie nr 2 - węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie o dł. ok. 22,9 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km),

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/30020/Umowa-na-drugi-z-trzech-warminsko-mazurskich-odcinkow-S61-podpisana

Zadanie nr 3 - węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20,2 km).

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/29850/Kolejny-odcinek-S61-ma-juz-wykonawce

Na etapie realizacji pozostają cztery odcinki drogi ekspresowej S7 prowadzone przez olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na terenie Mazowsza.  Umowy na dwa kontrakty na projekt i budowę odcinków drogi ekspresowej, tj. Napierki – Mława (14 km) i Mława – Strzegowo (21,5 km) podpisano w grudniu 2017 r., natomiast w styczniu 2018 podpisano umowy na projekt i budowę 2 odcinków drogi ekspresowej S7 Strzegowo – Pieńki (23,4 km) i Pieńki – Płońsk (13,8 km).

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/28019/Podpisanie-umow-na-dwa-odcinki-S7-na-Mazowszu

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/28142/Komplet-umow-na-budowe-S7-miedzy-Plonskiem-a-Warminsko-Mazurskiem

We wrześniu 2019 r. rozpoczęły się prace budowlane na dwóch odcinkach drogi ekspresowej S7 Strzegowo - Pieńki i Pieńki - Płońsk. Budowa obejmuje dwa odcinki drogi ekspresowej S7 na Mazowszu o łącznej długości 35,7 km -  Strzegowo - Pieńki (ok. 22 km) i Pieńki - Płońsk  (ok. 13,7 km). To dwa z czterech odcinków drogi ekspresowej S7 na terenie województwa mazowieckiego, na które zostały już podpisane umowy na realizację. Kolejne dwa: Napierki - Mława (ok. 14 km) oraz Mława - Strzegowo (ok. 21,5 km) oczekują na wydanie decyzji ZRID. Spodziewamy się, że na odcinek Mława - Strzegowo uzyskamy decyzję ZRID jeszcze we wrześniu, natomiast do końca roku decyzję powinien uzyskać odcinek Napierki - Mława.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35002/Ruszyla-budowa-dwoch-mazowieckich-odcinkow-S7

 

Kolejne inwestycje w przygotowaniu

4 września 2017 r. podpisano umowę na aktualizację STEŚ i koncepcję programową dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk o dł. ok. 80 km. Zadanie obejmuje wykonanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego  i koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16. W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/26772/Umowa-na-dokumentacje-projektowa-S16-podpisana

W sierpniu 2019 r. ogłosiliśmy ponownie przetarg na projekt i budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą planowaliśmy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Planowana inwestycja będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Nowy odcinek  drogi będzie miał długość około 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu S16. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe. Realizacja zadania planowana jest na lata 2020-2023.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34685/Rusza-nowy-przetarg-na-projekt-i-budowe-S16-Borki-Wielkie-Mragowo

Również w sierpniu 2019 r. ruszył przetarg na budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo – Wirwajdy. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie budowa drogi S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania będzie miał również możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023. Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda.

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34753/Rusza-przetarg-na-budowe-drogi-ekspresowej-S5-na-odcinku-Ornowo-Wirwajdy