130 km nowych dróg pod ruchem
Pod koniec 2017 roku oddaliśmy do ruchu drogę ekspresową S5 na odcinku od węzła Korzeńsko do Wrocławia. Realizacja tego prawie 50-kilometrowego, dwujezdniowego odcinka wpłynęła na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Pozwoliła także na znaczne skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do granicy z województwem wielkopolskim o co najmniej 25 minut. Droga ekspresowa S5 w Polsce docelowo będzie liczyła około 360 km i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz. Uzyskanie przejezdności na ciągu głównym trasy łączącej Poznań z Wrocławiem planowane jest przed końcem tego roku.
Informacje o oddaniu odcinków S5:
W 2018 roku udostępniliśmy kierowcom prawie 70 km drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin Północ do Bolkowa. To fragment międzynarodowej drogi E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania. Dzięki temu nasz region został skomunikowany z autostradą A4. Docelowo S3 będzie miała długość blisko 510 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. O jej kontynuacji za naszą południową granicą w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między Polską i Republiką Czeską.
Informacje o oddaniu odcinków S3:
Poprawa przepustowości na terenie Kotliny Kłodzkiej nastąpiła po oddaniu w 2018 roku do ruchu obwodnicy Kłodzka. W ramach tej inwestycji wybudowany został odcinek o długości 6,6 km w ciągu drogi krajowej nr33, łącznik drogi krajowej nr 46 o długości 2,5 km oraz wyremontowany został odcinek DK33 o długości prawie 2,4 km.
Informacje o oddaniu obwodnicy Kłodzka:
Ponad 50 km dróg w realizacji
Na etapie realizacji pozostają trzy fragmenty drogi ekspresowej S3 na terenie Dolnego Śląska. 9 września br. otworzyliśmy oferty w przetargu na kontynuację odcinka S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ, o długości ok. 14,1 km. Przypomnijmy, że to odcinek realizowany wcześniej przez konsorcjum firm, z firmą Salini jako liderem. Mimo wielokrotnych wezwań wykonawcy do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą tego odcinka trasy. Nowy wykonawca będzie miał 14 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na dokończenie prac z możliwością skrócenia tego okresu do 12 miesięcy, jeśli zadeklaruje to w swojej ofercie. Do wykonania pozostało ok. 25% prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pas awaryjny) oraz węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.
Informacja o złożonych ofertach:
Droga ekspresowa S3 od węzła Bolków będzie miała swoją kontynuację do granicy polsko-czeskiej. W październiku 2018 roku podpisaliśmy umowy z wykonawcami dwóch ostatnich, na terenie Dolnego Śląska, fragmentów trasy o łącznej długości 31,5 km. Obecnie na ukończeniu są prace projektowe związane z przygotowaniem projektu budowlanego dla obu zadań, a w IV kwartale tego roku wykonawcy planują złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 roku, natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w II połowie 2021.
Informacja o podpisaniu umów:
Strona internetowa inwestycji 1
Strona internetowa inwestycji 2
W bliskim sąsiedztwie drogi ekspresowej S3 realizowana jest obwodnica Bolkowa o długości około 8 km. Inwestycja zaawansowana jest już w prawie 90%. Wykonawca rozpoczął już prace związane z układaniem warstwy ścieralnej na ciągu głównym trasy, a na włączeniu obwodnicy do DK3 w Jeżowie trwają prace związane z robotami konstrukcyjnymi nawierzchni. Kontraktowy termin zakończenia prac przy budowie obwodnicy Bolkowa przypada w kwietniu 2020 r.
Informacja o podpisaniu umowy:
Wartość zrealizowanych i będących w realizacji inwestycji to ponad 7,5 mld zł, z czego ok. 2,5 mld zł, pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
Kolejne inwestycje na etapie przygotowania
Na etapie opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest budowa drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Kłodzka. Wykonawca analizuje obecnie cztery warianty przebiegu drogi, prowadzi również prace nad przebiegiem wariantu preferowanego przez społeczeństwo. W IV kwartale 2019 r. planowane jest posiedzenie Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych, na którym zostanie zarekomendowany wariant do realizacji. Wariant ten zostanie przedstawiony we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wybór wariantu do dalszej realizacji wskaże decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, której pozyskanie zaplanowane jest w III kwartale 2020 r.
Informacja o etapie STEŚ:
W maju br. podpisana została umowa na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze Studium Korytarzowym rozbudowy/budowy autostrady A4 na ok. 110-kilometrowym odcinku istniejącej autostrady od Wrocławia (granica województwa) do Krzyżowej. Przeanalizowane zostaną co najmniej 3 warianty rozwiązań:
Wariant 1 – rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny), Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odcinku Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych,
Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.
Analiza pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka autostrady A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady A4 do potrzeb użytkowników w bliższej i dalszej perspektywie czasowej.
Informacja o podpisaniu umowy:
Trwają również prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla obwodnicy Głogowa w ciągu DK12. Wykonawca analizuje cztery warianty przebiegu trasy. W listopadzie planowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, przez które przebiegają analizowane warianty.
Informacja o popisaniu umowy: