Drogi niepodległości

Przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości sieć drogowa rozwijała się w trzech różnych kierunkach. Dziś - po 100 latach wypracowywania spójnej polityki w tym zakresie - nadal pobrzmiewają echa tamtych czasów.



Pierwsze lata niepodległości dla kierowców (których była wówczas zaledwie garstka) nie były łatwym czasem. Stan infrastruktury odziedziczonej po zaborcach był katastrofalny - tylko około 44 tys. km dróg miało utwardzoną nawierzchnię, z czego zaledwie 500 km powstało w lepszej jakości, np. odcinki klinkierowe.

 

Dodatkowo ten niewielki odsetek utwardzonych tras był mocno zniszczony przez lata niedoinwestowania i działania wojenne, które przetoczyły się przez tereny Polski w latach 1914-1918. Połowa tych dróg wymagała natychmiastowego remontu, niezbędne było też odbudowanie obiektów mostowych.

 

Dziś sieć dróg krajowych w zarządzie GDDKiA to 17 650 km, z czego mamy blisko 3,7 tys. km tras szybkiego ruchu, w tym blisko 1640 km autostrad i prawie 2060 km dróg ekspresowych. W trakcie realizacji są kolejne inwestycje o łącznej długości 1518 km.

 

Więcej o historii dróg niepodległości