Program Inwestycyjny dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52 został podpisany.
Minister Infrastruktury i Budownictwa A. Adamczyk w piątek 26 sierpnia 2016 r. podpisał Program Inwestycyjny dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52.



Wstępnie zakres planowanej drogi ekspresowej obejmuje:
  • budowę drogi ekspresowej S-52 o łącznej długości 14,873 km od węzła „Modlniczka” (Radzikowskiego) do węzła „Modlnica” i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice („Nowohuckiego”), w tym: dostosowanie do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) – węzeł Modlnica – na długości 2,328 km (Odcinek I)
  • roboty ziemne, nawierzchniowe (poszerzenie pasa awaryjnego o pełnej konstrukcji), prace rozbiórkowe, demontażowe i montażowe (bariery, ekrany akustyczne), roboty odwodnieniowe – dotyczy odcinka I.
  • budowę węzłów z drogami krzyżującymi się z POK – węzeł Wolbromski zostanie ujęty do realizacji na etapie przetargu jeśli do tego czasu planowana przez Województwo Małopolskie trasa Wolbromska wejdzie w fazę realizacji (tj. ogłoszony zostanie przetarg na roboty) w pozostałym przypadku zostanie uwzględniona rezerwa terenu pod węzeł; węzeł Węgrzce (z obecną dk 7), węzeł Batowice (na skrzyżowaniu z drogą powiatową)
  • budowę około: 6 wiaduktów w ciągu POK , 4 wiaduktów nad POK , 3 mostów w ciągach dróg zbiorczych,
  • budowę dróg serwisowych,
  • budowę urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, pasy zieleni izolacyjnej, przejścia dla zwierząt),
  • budowę urządzeń infrastruktury technicznej (oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa, urządzenia sterowania ruchem),
  • przebudowę urządzeń i obiektów kolidujących z inwestycją (cieki wodne, sieć wodociągowa, sieć gazowa, kanalizacyjna, kablowe i napowietrzne linie elektroenergetyczne, oświetlenie uliczne, kanalizacja teletechniczna, kablowe i napowietrzne sieci teletechniczne) oraz budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD) w węźle Modlnica.

Szacunkowo realizację POK przewiduje się w latach 2019-2022.

Po wybudowaniu planowanej inwestycji ruch na kierunku wschód-zachód będzie rozdzielał się na północną i południową część obwodnicy Krakowa, odciążając przeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicę Krakowa. Ponadto możliwość skorzystania z północnego i południowego obejścia Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ciągłość przejazdu samochodom na kierunku Rzeszów-Katowice.

Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.

Południowa Autostradowa obwodnica Krakowa już teraz (na podstawie wyników pomiarów GPR 2015) wykazuje wartości Średniego Dobowego Ruchu Rocznego (SDRR) przekraczające 50 tys. poj./dobę, a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec – węzeł Kraków Sidzina przekraczające 64 tys. poj./dobę, co oznacza, że należy już podjąć działania zapobiegawcze, biorąc pod uwagę fakt występowania jeszcze większych natężeń ruchu w wybranych okresach roku (np. szczyty komunikacyjne, dojazdy do/z pracy, długie weekendy, wyjazdy świąteczne).