viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

GDDKiAArchiwum 2011

Dziennikarze w kieleckim Laboratorium Drogowym

27-07-2011

Po raz pierwszy dziennikarze odwiedzili Laboratorium Drogowe kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kilunastu przedstawicieli mediów mogło obejrzeć nowoczesny sprzęt do sprawdzania jakości dróg krajowych, a także porozmawiać z pracownikami laboratorium. W spotkaniu udział wzięli udział między innymi dyrektor kieleckiego odziału GDDKiA Ewa Sayor, zastępca dyrektora ds. technologii Elżbieta Szumna oraz naczelnik wydziału technologii Grzegorz Koprowski.                   

Kieleckie laboratorium drogowe założone zostało w 1949 roku.  Od początku 2011 roku laboratorium zatrudniające 25 pracowników działa w strukturach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddziału w Kielcach i czuwa nad jakością budowanych, remontowanych oraz istniejących dróg krajowych i obiektów drogowych  nie tylko regionu świętokrzyskiego.

Inwestycja pod lupą

Laboratorium, wykonuje co najmniej kilka tysięcy badań rocznie.  Od rozpoczęcia do zakończenia i odbioru jednej tylko inwestycji bada co najmniej kilkaset próbek, z których najcięższe ważą około 100 kilo. W laboratorium badane są zarówno surowce i materiały do budowy dróg, ich mieszanki, a także gotowe nawierzchnie. Badania wykonuje się na każdym etapie inwestycji. Sprawdza się na przykład skład gruntu pod inwestycję, surowce pozyskiwane podczas prac ziemnych, zaproponowane przez wykonawców mieszanki do układania warstw nawierzchni,  a także warstwy po ich ułożeniu. Te badania to gwarancja dobrej jakości drogi. Jeśli wyniki nie są zadowalające,  wykonawca musi naprawić usterki.

Moduł sztywności metodą pełzania – co to takiego?

W kieleckim laboratorium drogowym działa pięć zespołów: do spraw Asfaltów i Mieszanek Bitumiczno-Asfaltowych , ds. Betonu, ds. Kruszyw, ds. Gruntów i Geotechniki oraz ds. Diagnostyki Nawierzchni. Pracownicy zespołów dysponują nowoczesnym skomputeryzowanym sprzętem do badań specjalistycznych. W sumie maja kilkadziesiąt takich urządzeń. Przykładowo Zespół ds. Asfaltów bada, czy mieszanki zaproponowane przez wykonawców inwestycji spełniają parametry gwarantujące jakość nawierzchni jeszcze przed jej ułożeniem. To tu znajduje się takie urządzenie jak koleinomierz badające, czy próbka nawierzchni jest podatna na odkształcenia. Służy temu imitujący koło ciężkiego samochodu mechanizm, który pod odpowiednim obciążeniem przesuwa się po próbce 20 tysięcy razy. Kolejne urządzenie to ekstraktor  badający, czy skład mieszanki bitumicznej jest właściwy czyli określający przysłowiową już „zawartość asfaltu w asfalcie”. Co ciekawe, nie może ona być ani zbyt mała ani zbyt duża. Urządzenie wyodrębnia z mieszanki poszczególne składniki. Do badania  sztywności nawierzchni czyli na przykład jej podatności na spękania, służy natomiast moduł sztywności metodą pełzania.

Tajemnice Los Angeles

Specjalne prasy do badania wytrzymałości oraz ogromne komory z temperaturą minus 20 stopni do badania mrozoodporności betonu wykorzystuje Zespół ds. Betonów, który bada głównie stan obiektów mostowych, ale też chodników czy krawężników. Z kolei Zespół ds. Kruszyw czuwa między innymi nad tym, aby kruszywa wykorzystywane na przykład do warstwy ścieralnej nawierzchni zapewniały jej odpowiednią szorstkość czyli nad tym, aby nawierzchnia nie była zbyt śliska.  Kruszywa bada się między innymi w specjalnym bębnie Los Angeles. Natomiast Zespół ds. Gruntów prowadzi najwięcej badań w początkowym etapie inwestycji, kiedy trzeba określić rodzaj gruntu, pod drogą, sposób jego zagęszczenia, przydatność do dalszych prac.

Laserowe cacko

Kiedy inwestycja zostaje ukończona wkracza Zespół ds. Diagnostyki Nawierzchni i za pomocą specjalnych urządzeń bada jej równość, szorstkość i nośność. Co ciekawe, już wkrótce używany obecnie profilometr do badania równości nawierzchni zostanie zastąpiony przez supernowoczesne urządzenie laserowe, montowane z przodu samochodu terenowego, posiadające 15 laserowych czujników. Urządzenie to pozwoli na jednoczesne dokonanie badania równości zarówno w przekroju podłużnym, jak i poprzecznym jezdni czyli na całej jej szerokości za jednym razem.

Jak ludzkie oko

Ciekawym urządzeniem jest na przykład szwajcarski retroflektometr do badania stopnia odblaskowości oznakowania poziomego.  Urządzenie działa jak ludzkie oko, przy czym symuluje warunki dzienne i nocne. Badanie pokazuje, w jaki sposób  kierowca widzi białe linie na jezdni.

Po co to wszystko? Odpowiedź jest prosta – po to, aby jakość naszych dróg była jak najlepsza i aby kierowcy czuli komfort jazdy. Nowoczesne urządzenia laboratoryjne pozwalają badać stan dróg z większą dokładnością niż kiedyś, toteż  możliwe jest bardzo staranne wyegzekwowanie jakości robót.